Itthon hvg.hu 2024. október. 13. 15:01

MÁV-csoport: mostantól még olcsóbb és egyszerűbb kerékpárt szállítani a HÉV-en

Október 15-étől lépnek életbe a változások.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV-csoport és a Budapesti Közlekedési Központ megállapodása alapján 2024. október 15-étől, keddtől a HÉV-vonalak teljes hosszán lehet kerékpárt szállítani egy BKK-vonaljegy vagy BKK-gyűjtőjegy érvényesítésével, ám emellett természetesen továbbra is megmarad az 500 Ft-os – HÉV-vonalak teljes hosszán érvényes – viszonylati kerékpárjegy, valamint a Kerékpár országbérlet.

A hivatalos közlemény szerint a fejlesztés nem érinti a BKK-kerékpárbérlet érvényességi területét, hiszen az október 15-ét követően is csak a fővárosi szakaszon, Budapest közigazgatási határáig érvényes. A MÁV-csoport a kerékpárral rendszeresen utazóknak továbbra is a kerékpár országbérletet ajánlja, mely harminc napig érvényes a MÁV-csoport, a GySEV és a BKK egyes járatain  4950-Ft-ért. A viszonylati kerékpárjegyet és a Kerékpár országbérletet a MÁV-csoport online felületein, az automatáknál és a pénztárakban, valamint a GYSEV pénztáraiban válthatják meg az utasok.

Hozzátették, a új lehetőség csak a kerékpárszállítás díjára vonatkozik, a kerékpárosnak – a saját utazása kapcsán – továbbra is kell rendelkeznie az adott szakaszra érvényes jeggyel, bérlettel vagy díjmentes utazásra jogosító igazolással.

Így szállítható kerékpár a HÉV-en
Ha valaki kerékpárt szeretne szállítani a HÉV-en, akkor az alábbi szabályokat érdemes szem előtt tartania, amelyek nem változtak. Az utazás során egy utas csak egy kerékpárt vihet magával, szállítandó kerékpár mérete pedig nem haladhatja meg a 180 x 130 x 70 centimétert (hosszúság/magasság/szélesség). A járműveken a kerékpárt biztonságosan kell rögzíteni.

A HÉV-ek középső (nagyegység esetén 2. és 5.) kocsijában az erre kialakított járműrészen összesen négy kerékpár szállítható, figyelembe véve azt, hogy a kisebb kerekű (legfeljebb 41 cm (16”) külső kerékátmérőjű) pl. gyermekkerékpárok, rollerek nem számítanak „kerékpárnak”, hanem „csomagok”, így ezeket díjmentesen lehet utaztatni a HÉV-en. A HÉV-megállók peronján felfestett kerékpáros piktogram jelzi, hogy melyik ajtónál lehet kerékpárral felszállni. A HÉV-en is kizárólag a kijelölt helyen és kijelölt kocsikban szabad kerékpárt szállítani, máshol akkor sem, ha a kijelölt részre már nem fér több bicikli.

Korábban írtunk arról, hogy a forgalomképes kocsik hiánya miatt járatritkítás lehet a gödöllői, csepeli és ráckevei HÉV-vonalon. Az állami terv ellen Karácsony Gergely és Vitézy Dávid is tiltakozott, Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója pedig azt mondta, hogy a napokban nekik véleményezésre megküldött javaslatot elutasítják, elfogadhatatlannak tartják.

A MÁV először még nem cáfolta a járatritkítás tervét, Hegyi Zsolt vezérigazgató akkor annyit közölt, hogy a HÉV-nél valóban járműhiány van, döntés azonban még nincs, csütörtökön pedig Lázár János egy indulatos posztban reagált a történtekre, és nem sokkal később menesztették a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját, Nagy Gábort.

Egyre kuszább a HÉV-járatritkítás: előkerült egy nyári menetrendi javaslat, amely még nem javasolt csökkentést, pár hét alatt jött a fordulat

Két, egymásnak teljesen ellentmondó és csak pár hét különbséggel, de ugyanott, a MÁV-HÉV-nél készített menetrendi tervezet is létezik. Eddig csak a szakmai-politikai botrányt kavart, járatritkításról szóló októberi változat volt ismert, most előkerült egy augusztusi, amelyben erről még szó sem volt. Vajon mi változott néhány hét alatt?

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.