Itthon hvg.hu 2024. szeptember. 23. 15:08

Republikon: Az iskolai mobiltilalom európai trend, de hiba, hogy nem vonták be az érintetteket

Azzal kapcsolatban konszenzus van, hogy az okoseszközök iskolai jelenlétének valamifajta szabályozására szükség van – írja a Republikon Intézet elemzése.

Augusztus végén nagy port kavart a hazai nyilvánosságban az a kormányrendelet, amely korlátozza az okoseszközök, elsősorban az okostelefonok használatát az iskolákban. Még nagyobb visszhangot kapott, amikor a Belügyminisztérium felmentette a budapesti Madách Imre Gimnázium igazgatóját, aki nyilvánosan jelezte, hogy nem fogják begyűjteni a telefonokat a diákoktól.

A Republikon Intézet legújabb elemzésében ezért az okostelefonok iskolai használatának szabályozását tekintette át egyes európai országokban. Ebben megállapították, hogy bár azzal kapcsolatban konszenzus látszik, hogy az okoseszközök iskolai jelenlétének valamifajta szabályozására szükség van, az EU tagállamai között (is) igen eltérő szabályozási gyakorlatok vannak érvényben.

Zoknik, buborékfóliák, korai kezdés és kulcsra zárt termek – így oldják meg az iskolák a mobiltilalmat

Kreatív módszerekkel próbálnak megoldást találni a magyarországi iskolák, hogy betartsák a mobiltelefonok tiltását kimondó belügyminisztériumi rendeletet. Akad olyan intézmény, ahol elég a táskában tartani a kikapcsolt mobilt, máshol korábban kell bemenni, hogy legyen elég idő egyenként aláírni az átvételi elismervényt. És akad olyan iskola is, ahol arra is felkészültek, ha a diák feljelenti a pad alatt mobilozó osztálytársát.

Egyes országok (pl. Csehország) az oktatási intézményekre bízzák, hogy kezeljék a problémát, és nem vezetnek be állami szintű szabályozást; mások (pl. Hollandia) az okoseszközök szinte teljes kitiltását választják; megint mások (pl. Franciaország) aktívan kísérleteznek a korlátozó szabályozások bevezetésével.

Az elemzés szerint általánosságban elmondható, hogy a szabályozások szigorítása európai trendnek tekinthető, különösen 2023 óta, amikor az UNESCO átfogó tanulmánya nagy visszhangot keltve hívta fel a figyelmet az okostelefonok fiatalokra jelentett veszélyeire. Az idén augusztusban kiadott, az okoseszközök iskolai jelenlétét erősen korlátozó magyar kormányrendelet illeszkedik ebbe az európai trendbe.

Azt is megállapítják, hogy egy szakpolitikai intézkedés nem pusztán attól válik sikeressé vagy sikertelenné, hogy az azt megalapozó törvény vagy határozat szövege megfelel-e a szabályalkotó szándékainak, hanem attól is, hogy mennyire tartják elfogadhatónak és megvalósíthatónak azok, akiket végső soron érint. A magyar kormány a vonatkozó kormányrendelet előkészítésébe nem vonta be kellőképp az érintetteket (pedagógusokat, szülőket, diákokat), ezzel pedig megágyazott az intézkedéssel szembeni ellenérzésnek, tiltakozásnak és a szabálykerülő magatartásnak.

Hirdetés
hvg360 Fetter Dóra 2024. december. 28. 07:00

„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”

Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.