Itthon hvg.hu 2024. február. 29. 13:59

Karácsony a tarfiarendszer-változás miatt kivételesen nem kritizálta a kormányt, el is mondta, miért

Március elsejétől nemcsak olcsóbb lesz a Budapest bérlet, de a főpolgármester szerint a kormányzattal kötött megállapodás a városon belüli és az agglomerációs közösségi közlekedési tarifarendszerről a fővárosnak és a közlekedőknek is kedvező.

Március elsejétől új időszámítás lesz a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedésben, mert egy, az utasokat jobban szolgáló tarifarendszer lesz Budapesten és az egész országban – állapította meg Karácsony Gergely főpolgármester, aki nem sokkal azután beszélt erről, hogy előtte Lázár János építési közlekedési miniszter már ismertette az új jegy- és bérletrendszer részleteit:

Lázár János elmondta, hogyan osztják meg a bérletekért kapott pénzt a főváros és az állam között

A tömegközlekedés működtetésére eddig adott állami pénz és a bérletbevételek megosztásáról is konkrét számokat mondott Lázár János. Azt is bejelentette, hogy még több várossal szeretne megegyezni közös jegyekről.

Karácsony azzal indított: köztudott, hogy a Budapest és az agglomeráció egymásra van utalva, azonban a politikának évtizedekig “nem sikerült megugornia”, hogy a közösségi közlekedési tarifákat összehangolja és elindítson egy integrációt a helyi és helyközi közlekedésben – egészen mostanáig. A kormányzattal, Lázár Jánossal folytatott tárgyalásaira utalva úgy fogalmazott:

Hál’ Istennek nem a széthullás, hanem az integráció irányába mentünk.”

A főpolgármester fontos előnyként említette, hogy a Budapest bérlet, amely lényegében 10 éve nem drágult, most még olcsóbb is lesz, a 30 napos bérlet az eddigi 9500 forint helyett 8950 forintba kerül március 1-től. Ráadásul – fűzte hozzá – “elmúlt az a veszély is, amely az elmúlt hónapokban borzolta a kedélyeket, hogy a bérlet elveszítse érvényességét az állami szolgáltatóknál”.

Így a Budapest bérlet, az országbérlet és a vármegyebérlet érvényes Budapesten belül. Emögött Karácsony szerint ugyan egy bonyolult számítás van, de az alapelv “pofonegyszerű”: a bevételeken olyan arányban osztoznak a partnerek, az állam és a főváros, amilyen arányban teljesítményt szolgáltatnak. Ezzel szerinte

véget ér az a korábbi állapot, hogy a főváros “politikai alkudozás”, önkényes politikai döntések során kapott csak pénzt az általa nyújtott szolgáltatásokért.

Karácsony hangsúlyozta: “sokan félreértik, hogy ez a helyzet a főváros számára kiszámíthatatlanabb és rosszabb”, de ez nem igaz. Szerinte éppen ellenkezőleg.

A főváros csak azért jut talán kicsivel kevesebb pénzhez, mert a bérletek árát csökkentették, de ő abban bízik, hogy többet is vásárolnak majd az emberek. Emlékeztetett, hogy amikor a 14 év alattiak ingyenes utazását bevezette a főváros, azután is nőttek a bérletbevételek, most pedig azt várja, hogy az olcsóbb bérletből is többet tudnak majd eladni.

Fontosnak nevezte, hogy a Budapestre érkező egyéni gépjárműforgalmat csökkentsék, és helyette olcsó és jó közösségi közlekedés felé tereljék az embereket. Megjegyezte: az elmúlt 5 évben sokszor kritizálta élesen a kormányt, mert “amit tett, az nem volt jó Budapestnek és az országnak", de a mostani helyzet ezt a szabályt erősítő kivétel, mert előnyös mindenkinek, aki közlekedni szeretne Budapesten belül és kívül.”

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.