Nagy Iván László
Szerzőnk Nagy Iván László

Érti és követi a magyar belpolitikát, de nem figyeli a Forma-1-et? A száguldó cirkusz szerelmese, de nem igazán látja át a politikai térképet? Van választott csapata vagy pártja, és szeretné érzelmeit más síkon is kifejezni? Segítünk: íme a HVG F1-Belpol szótára!

Mint valaki, aki szenvedélyesen követi a Forma-1 versenyeit, és még annál is inkább szívén viseli a magyar belpolitika helyzetét, azt tapasztalom, hogy ebben a metszetben nagyon alacsony a létszám, és hasonló érveket hallok mindkét oldalról, hogy miért nem érdekli őket egyik, vagy másik:

unalmas, mindig ugyanazokat a köröket futják, minden versenyt ugyanaz nyer, és legfeljebb az az izgalmas, amikor valaki beleáll a falba.

A passzivitás azonban sem sportrajongóként, sem politika-junkieként nem opció; egyszerűen nem tud beletörődni az ember, hogy a számára fontos dolgok csak számára fontosak, s meggyőződésem, hogy a jó megközelítéssel mindenki megtalálhatja magát a Forma-1-ben, ha politizál – és vice versa.

Úgyhogy akár csak megértené tehát az olvasó egyiket vagy másikat, akár szeretne aktívan szurkolni de nincs csapata vagy pártja – íme a segédlet, amire szüksége volt.

Red Bull Racing – Fidesz

Ez a csapat az egyeduralkodó, a jelenkor legsikeresebb formációja, gyakorlatilag verhetetlen, de ha véletlen itt-ott ki is kap, nem változtat az összképen. A csapat arca egy megszállott versenyző, akinek a személyiségét nehéz megemészteni, képességei azonban elvitathatatlanok; az édesapja is ismert és mögötte áll a sikereiben. Ennek megfelelően az egész szervezet azért dolgozik, hogy bármi áron előretolja, mindenki, aki mögötte van, csak azért van jelen, hogy ő nyerhessen a csapat nevében.

Anno nehezen indult, de nem most először van csúcson, és valahogy most erősebbnek tűnik, mint a korábbi, azóta megszakított uralkodása idején. Szurkolói táborának jó részét is ebben a korszakban toborozta magának a vezéralak kultusza végett, de akik értenek a sporthoz, azok nem igazán rajonganak érte – mondhatni, a divatdrukkerek csapata.

A sikerességéhez az elképesztő szakértelem és a szabályok utolsó betűig kihasználása adja a kulcsot, de van, hogy ezen is túlnyúlik, és bár elvileg ugyanolyan anyagi feltételekkel indul, mégis többet költ. Ezért utólag van, hogy megbüntetik, de ennek ellenére sikeres tud maradni.

A vezér középen.
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Mercedes – DK

Jelenleg a második legerősebbnek tűnő formáció, utolsók közt az első. Az előző korszakban volt a csúcson és nagyon hasonlóan működik, mint az előbb említett csapat: a vezéralak megosztó, de mindent alárendelnek, s bár azt kommunikálják, hogy ez nincs így és a második számú ember igenis ugyanolyan súlyt képvisel, mindenki tudja, hogy nem ez az igazság. Szeretik magukhoz édesgetni a kisebb csapatok versenyzőit, a kritikusaikat pedig bigott rasszistáknak tartják.

Azok, akik az előbb említett csapatot támogatják, rendszeresen visszautalnak ennek a csapatnak a sikeres korszakára és azt kérdezik, hogy „miért, az jobb volt?”, noha ennek az ég világon semmi relevanciája nincs, hiszen azóta az egész verseny átalakult és a pálya a fenti csapat irányába borult.

A nyilvánosságban ez, és az előző csapat nagyon utálják egymást, de a többség szerint nincs különbség a kettő között.

Rutinos vezetők az előtérben.
GIUSEPPE CACACE / AFP
Ferrari – MSZP

Egy piros színű csapat, amelynek a szelleme a legnagyobb múltra tekint vissza.

A 2000-es években volt kiemelkedő, a 2010-es évek elején pedig végeláthatatlan pusztulásnak indult. Minden versenyen rettenetes stratégiát választanak a pilóták karrierjét derékba törve, gyakorlatilag viccet csinálva az egész szervezetből.

Itt-ott a mai napig sikeres tud lenni (szingapúri nagydíj/XIII. kerület), de nem vonzó nekik szurkolni, csak a nagyon kitartó és a múltat visszasíró emberek támogatják.

Általában nincs minek örülni.
BEN STANSALL / AFP

McLaren – Momentum

Fiatalos csapat, fiatal versenyzőkkel, alapvetően fiatal rajongókkal.

A 2000-es években hasonló névvel/szellemiséggel még sikeres volt, akkor még nem volt generációs csapat, mostanra azzá vált. Érdekes az irányítási struktúrája, mert van egy névleges vezetője, aki semmi láthatót nem csinál, és van egy arc, aki rengeteget szerepel a médiában, de hivatalosan csak távolról szemléli az eseményeket.

Az összes csapat közül ennek van a legrendhagyóbb színe.

New kids on the block.
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Alpha Tauri – KDNP

Ez a fiókcsapata az elsőként említettnek (Red Bull/Fidesz), de értékes versenyzőt nem tudott nekik adni hosszú évek óta. Látszólag független a nagycsapattól, de a neve majdhogynem ugyanaz, önmagában pedig értékelhetetlen a teljesítménye.

Teljesen lényegtelen, az ég világon senki nem szurkol nekik, de néha tudnak olyan hülyeségeket csinálni, amivel felhívják magukra a figyelmet.

Az egyetlen dolog, ami kiemeli.
ANDREW BOYERS / POOL / AFP

Alpine – Jobbik

Sokáig szolgáltatta ez a csapat a motort a legelső formációnak, akik ebből ki tudták hozni a legtöbbet, ellentétben ezzel a csapattal. A 2000-es években volt egy jó versenyző, akivel sikeresek voltak (ő azóta más színekben tért vissza), azóta kisebb fellángolások mellett semmit nem értek el. Nemrégiben nevet változtattak, de ettől nem lett jobb semmi.

Kanyargós úton, tökegyedül.
Zakaria Zainal / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Aston Martin – LMP

Zöld csapat. Az egyik pilóta családja nagyon befolyásos és emiatt nehéz azt gondolni, hogy függetlenül működik a gépezet, vagy hogy egyáltalán számít, milyen eredményt érnek el.

Egy német nevű versenyző anno sokat tett azért, hogy máig működjön a csapat, de ő már kiszállt – annyiban nem áll meg a párhuzam, hogy míg a sportban ezt a fickót az elején utálták és a végére mindenki imádta, addig a politikában az elején volt szimpatikus és mára lett kiállhatatlan.

Nagyfőnök, kisfőnök, séta - minden stimmel.
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Williams – Párbeszéd

Ezt a csapatot senki nem utálja igazán, jóllehet, azért is, mert az ég világon semmit nem csinál. Évekig tökutolsó volt, mostanában azért itt-ott elér egy látható eredményt. Az egyik versenyzője a kritikusai szerint dugót okoz, de ennek ellenére nem tudják megelőzni.

Torlódást okozhat.
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Alfa Romeo – Mi Hazánk

Szellemisége az 1940-es években gyökerezik, de mára csak a nagyon elvetemültek szurkolnak neki. Sokáig nem működött külön csapatként. A Nyugat és Kelet között mozognak, de egyik sem jó igazán.

Kackiás bajusz + keleti nyitás
Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Haas – Kutyapárt

Az egész csapat egy mém, a vezetője nagyon vicces, magukból is poént csinálnak, és emiatt szeretik a fiatalok. A verseny előtt sokan mondják azt, hogy nekik szurkolnak, aztán amint eldördül a startpisztoly, eltűnnek a rajongóik.

A vezetővel együtt nevetünk, aztán jön a verseny.
Gongora / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.