Hirtelen és rendkívüli mértékben megnőtt a pedagógushiány 2016 után csaknem minden képzési és településtípusban, a fővárosban a leglátványosabban.
Csúsztat a kormány, amikor a tanárhiányt próbálja cáfolni, néhány év alatt ugyanis többszörösére nőtt a pedagógushiány. Míg a témáról azt szajkózzák a kormányzati szereplők, hogy van elég tanár (hivatkozva arra, hogy az EU-átlagnál alacsonyabb az egy főre jutó diákok száma Magyarországon), a szakszervezetek tömeges távozásról, összeomló oktatásról beszélnek – írja a G7.hu egy tanulmány alapján.
A cikk szerint egyelőre nem látható, hogy a státusztörvény elfogadása után bő két hónappal pontosan mekkora a hiány a rendszerben, ám az igen, hogy a kormányzati szereplők állítása adatszinten igaz, de a következtetés már hamis.
Népszava: Akkora a tanárhiány, hogy már elsőéves pedagógushallgatókat is felvesznek iskolai munkára
Van, ahol csak a napköziztetés vagy felügyelet a feladatuk, de az is előfordul, hogy eseti helyettesítésekre, tanórák megtartására is beosztják őket.
Ezt támasztja alá Varga Júlia, az ELKH Közgadaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézet kutatójának tanulmánya, amely szerint tanárhiány akkor alakul ki, ha nincs elegendő képzett tanár, aki hajlandó az érvényes bérek és munkafeltételek mellett munkába állni. Az ezt befolyásoló tényezők regionálisan is jelentősen különbözhetnek. Emellett szerinte a tanárhiány leírására alkalmas a nem megfelelő képesítéssel rendelkező tanárok aránya vagy a helyettesítések gyakorlatának leírása is.
A mutatókat vizsgálva kiderült, hogy 2010 és 2020 között minden településtípusban és minden képzési típusban nőtt azoknak az iskoláknak az aránya, ahol minimum egy pedagógus álláshely betöltetlen volt, tehát ahol jelen volt valamilyen formában a tanárhiány. 2019-ben Budapesten ez közel 40 százalék, a városokban több mint 20 százalék volt, de a szakképzés esetében országosan átlagosan megközelíti a 60 százalékot. Hatalmasak a területi eltérések, Nógrádban különösen kedvezőtlen a helyzet.
Az idézett tanulmány szerint ugyanezen időszakban csökkent a tartósan távollevők állandó helyettesítésének gyakorlata és nőtt a szaktárgyakat szakos képesítés nélkül tanítók százalékaránya. Az általános iskolákban 2017, a középfokú oktatási intézményekben 2016 után hirtelen elkezdett nőni az arány minden településtípusban, míg 2020-ra az arány megkétszereződött-háromszorozódott.
Az összes képzési formában a budapesti intézményekben nőtt leginkább a szakos képesítés nélkül szaktárgyat tanítók aránya.
Felmondott a vasalódeszkás tanár: Inkább lennék ausztriai mosogatófiú, mint idehaza lehajtott fejű tanár
A vasalódeszkás videója utáni meghurcolása után végül minden fórumon neki adtak igazat, és nem hagyta abba a tanítást az ország akkor legismertebb testnevelőtanára, de a "politikai boszorkányüldözést" a kirúgott tankerület-vezető utódja is folytatta ellene. Vezsenyi László 32 évig volt pedagógus, most, 56 évesen, a státusztörvény bevezetése és a pedagógustársadalom közönye miatt végleg otthagyja szeretett hivatását.
A tanulmány végkövetkeztetése szerint 2016 után hirtelen, rendkívüli mértékben megnőtt a pedagógushiány csaknem minden képzési és településtípusban, a fővárosban látványosan gyorsabban. Mint megjegyzik, ez eltérő a más országok oktatási rendszereiben jelentkező pedagógushiány-jelenségektől, ugyanis jellemzően a tanárhiány általában kisebb településeken, deprivált területeken szokott koncentrálódni.