Bár egymásra jócskán rálógó idősávokba, de keddre kerültek a talán legtehetségesebb magyar előadók a Szigeten. Sisi és Beton.Hofi nem tudott varázsolni, de helyettük volt Krúbi, Dzsúdló és a Bohemian Betyars, akik megtették. Megnéztük, mit tud hozzáadni a legnagyobb hazai fesztiválhoz a magyar könnyűzene csúcsa.
Dzsúdló
Hogy csináljuk ezt úgy, hogy közben nem akarok nagyon kibaszni a Billie-fanokkal? – ez az előadói dilemma vezette fel az epizódot, amikor Dzsúdló a Sziget Nagyszínpadáról leszaladt elénekeltetni közönsége két leglelkesebb tagjával a Spanomat. Dzsúdló, akármilyen népszerű is, akármennyire elkapkodják is a jegyeket a Budapest Park-os bulijaira, a Szigeten még ő is látta, hogy a legtöbben nem miatta állnak a Nagyszínpad előtt, hanem Billie Eilish miatt, akinek a rajongói képesek voltak a tűző napon órákat várni csak azért, hogy az első sorokból hallhassák-láthassák az utolsó nap legnagyobb dobását.
Ennek ellenére Dzsúdló koncertjére meglepően sokan odataláltak, és ráadásul ismerték, szerették és énekelték is a szövegeit. Ha van tökéletes magyar előzenekara Billie Eilish-nak, az Dzsúdló volt: kicsit olyan, mintha a 2020-as évek Esti Kornélja akarna lenni, szépen megírt, gyönyörűen előadott szakítós számokkal, egyszerű, mégis mélyről érkező, kemény, de mindenki által megélt érzelmek megéneklésével.
Egy dolog volt piszkosul zavaró az egész buliban: a playback.
Dzsúdló nem egy az egyben playbackelt, vagyis nem rátátogott a mögötte szóló zenére, hanem ráénekelt, de így is volt, amikor el-elcsúszott a háttérben szóló saját, már autotune-nal kiigazított hangjától, és ami még rosszabb: nem csak hangban, hanem ritmusban is.
Mindezek ellenére Dzsúdló cuki volt a Sziget nagyszínpadán: minden mozdulatából, hangjából üvöltött, hogy halálosan izgul, de imádja, hogy ott lehet.
Krúbi
A keddi esténk túlnyomó része azzal telt el, hogy Krúbi és Dzsúdló koncertje után próbáltuk találgatni, miért nem az előbbit rakták a nagyszínpadra. Ránézésre minimum dupla annyi ember zsúfolódott össze a FreeDome-ban Krúbi miatt, mint amennyi Dzsúdlót hallgatta a Nagyszínpadnál.
Krúbi azonban egészen más műfaj, sokkal bevállalósabb.
Kezdve rögtön azzal, hogy a Szigeten is gond nélkül letolta a Viktória királynő haláláról, a szolganép gyászáról, az Ösztönlény elfogásáról, kiszabadulásáról, majd az új diktátor megjelenéséről szóló show-ját. Ez az a műsor, amiben Krúbi Viktória királynőt – értelemszerűen – Orbánról mintázza, amiben elordítja a Pestiestet, de az Orbán, verd ki a Ferinek is előkerül, majd egy mini Orbán-bábuval is smárol, miközben mögötte egy hatalmas Fidesz-felirat virít.
Azt viszont kevéssé valószínű, hogy ez a műsor emiatt nem került volna fel a Nagyszínpadra, elég arra gondolni, hogy NER-rel szemben nyíltan kiálló Carson Coma is nagyszínpados volt. Krúbi egyszerűen nem Billie-kompatibilis produkció, nem vezeti fel a későeste legnagyobb előadóját, az egész fesztivál headlinerét. És Krúbi közönsége egészen máshogy fanatikus, mint Dzsúdlóé: benne van, hogy az órák óta ott szobrozó Billie-rajongókat egyszerűen kiszorították volna, ezeket a konfliktusokat pedig jobb elkerülni.
Krúbi és a showja viszont nagyszínpadért kiált: jelenleg ő és a Carson Coma a magyar könnyűzene csúcsa.
Itt lenne az ideje, hogy a Nagyszínpad közönsége előtt is felvállalja őt a Sziget, itt lenne az ideje, hogy büszkén mutassuk meg a világnak, hogy lám, a legnagyobb az, aki a legdurvábban röhögi ki az egész rendszert és még zenei közeget is.
Sisi
Azért a keddi délutánnak-estének volt két kellemetlenebb meglepetése is, és mindkettőt a Dropyard tartogatta: sem Sisi, sem Beton.Hofi nem tudott minőségi bulit csinálni idén a Szigeten. Sisivel kapcsolatban a legnagyobb hibát a szervezők követték el: sikerült olyan idősávba tenniük a fiatal rappert, ami egybelógott Dzsúdló és Krúbi bulijával is, holott a három előadó közönsége között komoly átfedés lehetne.
Sisinél nem a trash-sel volt a baj, hanem a produkció amatőrségével. Hiába volt a koncertjén nagyjából csak félházas a Dropyard, alig lehetett a hangjából valamit hallani, ha nem ordított teli tüdőből. Színpadi jelenléte van: folyamatosan kommunikál a közönségével (sőt még az egyik cipőjét és a napszemüvegét is bedobta közéjük), de ez a kommunikáció sokszor inkább gáz, főleg, amikor perceken keresztül arról értekezik, hogy micsoda füst van, meg hogy kinek milyen addikciói vannak. Lehetetlen nem hallani a drogos utalásokat (aminek a használata amúgy tilos lenne a szabadság szigetén), és ő még rettenetesen túl is tolja ezeket.
Sisi a magyar könnyűzene egyik legnagyobb ígérete, erős szövegeket és fülbemászó alapokat ír, magyar női rapper (sőt úgy általában befutott női szólóelőadó) pedig nincs, így hatalmas űrt tölthetne be.
Van még ideje, hogy beváltsa ezt az ígéretet, de ez a szigetes buli egyszerűen nem volt jó.
Beton.Hofi
Billie Eilish után pedig jött Beton.Hofi, akinek a közönsége egyértelműen kihízta a Dropyardot, a headliner után mintha minden magyar oda kocogott volna át, a színpad előtt még a füves rész is megtelt velük. Beton.Hofi viszont vagy szét volt csapva, vagy csak rettenetesen rossz passzban volt, mert ez a buli egyszerűen nem volt még csak rendben sem.
Nála alapvetés, hogy koncerteken is rengeteg autotune-nal és playbackkel dolgozik (ami érthetetlen, mert hangja nagyon volna ezekhez a számokhoz), de olyan bakik csúsztak be, amelyek megengedhetetlenek egy fesztiválon. Míg az elején a Tiszalök még Ajsa Luna nélkül is rendben volt, az egyórás koncert huszadik perce körül valahogy elindult a Bagira, amely szinte az összes koncertjén az utolsó számok között van (nem véletlen, erre lehet a legnagyobbat veretni), viszont vagy húsz másodperc kellett ahhoz, hogy leálljanak a számmal és elkezdjenek valami teljesen mást. Addigra viszont a tömeg már énekelte.
Majd elkezdték játszani a Playbániát, amit maga Beton.Hofi lőtt le egy perc után, és technikai gondokra hivatkozva újrakezdték. Az elrontott és a „jól” eljátszott között nem volt hallható különbség. Kár. Végképp azért, mert
Beton.Hofi Krúbihoz hasonló erősségű szövegeket ír, generációs traumákat, sebeket tép fel, énekeltet el. Erre pedig a magyar közönség részéről láthatóan hatalmas igény van, pont ezért kár, hogy a rapper képtelen élőben előhívni a benne rejlő rengeteg értéket, ami pedig a Spotify-on tökéletesen sikerül neki.
Bohemian Betyars
Nem kapott jó idősávot a Szigeten a Bohemian Betyars: nyolctól játszottak a Nagyszínpad és a FreeDome szomszédságában lévő Global Village-ben, mégis, szinte teljesen tele volt előttük a nézőtér. Ők pedig rutinból is simán lehoznak egy fesztiválos bulit, még akkor is, ha nem a törzsközönségük előtt játszanak, hiszen az általuk játszott dallamok láthatóan még azokat a külföldieket is becsípték, akiknek láthatóan semmit nem mond, amikor Kakas a Pont úgy van most, mint volt régen végén azt ordibálja, hogy „hülye narancs, rohadt narancs”.
Egy aprócska sebből vérzett a buli: a srácok legutóbbi albuma is több mint két éve jött ki, koncertjeiken pedig rendre ugyanazokat a számaikat játsszák. Bőven itt volna az ideje egy új albumnak, vagy legalább néhány új zenének. Látszólag nagyon sok van még bennük, tizensok év után is jól érzik magukat együtt, imádják azt a tomboldát, amit összeraknak minden koncertjükön, nagyon várjuk, hogy mit tudnak még összehozni.
(Borítókép: Krúbi a Sziget 2023-as keddi koncertjén. Fotó: Kriza Márton)