A MÁV–Volán-csoport már felterjesztette a szaktárcához a javaslatát, hogy szeptember 1-től újabb hét vasúti mellékvonalat állítsanak le és Volánbuszokkal váltsák ki a vonatokat, de hiába szivárgott ki megint előre a pontos „halállista”, a hvg.hu úgy tudja, Lázár János miniszter aláírása még nincs rajta. A tárca és a MÁV is azt közölte kérdésünkre, egyelőre nincs döntés újabb „közlekedésimód-váltásról".
a hvg.hu értesülései szerint Lázár János miniszter még nem hagyta jóvá az előterjesztést.
Ettől függetlenül úgy tudjuk, az elhatározás erős, és az újabb hét vasúti mellékvonal-szakaszon tervezett „vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás” elrendelésének indoka ugyanaz, mint ami az augusztus 1-től már 10 vonalon érvénybe lépett döntésnél volt:
nem a spórolás, hanem a MÁV krónikus jármű- és személyzethiánya.
Információink szerint a MÁV-Volán-csoport és az illetékes helyettes államtitkár által a miniszternek felterjesztett döntési javaslat tehát egyelőre még csak tervezet, ám az állami közlekedési mamutcég közben már dolgozik a buszos pótlás megszervezésén, a menetrendek átírásán.
Őszintén vall a MÁV-Volán csoport a vasútvonal-bezárások hátrányairól, de előnyöket is felvillant
Néhány esetben hosszabb lesz busszal a menetidő, mint a leálló vasúttal - ismerte el a MÁV-Volán csoport, amely viszont azzal vigasztalja az utasokat, hogy a buszok napraforgómezők mellett haladnak majd, és bár kerékpárt nem lehet felvinni rájuk, lesz rajtuk USB-töltő.
A már az előző tíz bezárt vasúti mellékvonal listáját is pontosan megjósoló közlekedési szakportálon, az iho.hu-n már kedd este, majd a Közlekedő Tömeg civil szervezetnél szerdán megjelent lista szerint, ha lesz újabb mellékvonal-bezárási hullám, ezeket a vonalakat érintheti:
- a Budapest elővárosi forgalmában is részt vevő Esztergom-Komárom vasútvonal,
- Nyíregyháza elővárosi forgalmában a Nyíregyháza-Mátészalka-Zajta vonal,
- a Nyíregyháza-Tiszalök vasútvonal,
- az Eger-Szilvásvárad vasútvonal,
- a Siófok-Kaposvár vasútvonal,
- a Szentes-Orosháza vonal,
- és a Kiskunfélegyháza-Lakitelek vasútvonal.
A hvg.hu kereste ez ügyben a MÁV-Volán-csoportot és a szaktárcát is. A Lázár minisztériumából érkezett válaszban először is hangsúlyozták, hogy augusztustól, első körben sem „mellékvonal-bezárás történt, hanem közlekedésimód-váltás: vonatok helyett buszokkal szállítjuk az utasokat”. Ami a lényeget illeti, az újabb, hét vonalat érintő javaslatról azt közölték:
Nem született döntés arról, hogy további mellékvonalakon kerülne sor közlekedésimód-váltásra.”
Megjegyezték még, hogy „nem egyes vonalak vagy vonalcsoportok, hanem a regionális vonalhálózat egészét illetően vizsgáljuk azt, hogyan lehet a leginkább üzembiztos, kiszámítható és fenntartható közlekedést biztosítani az utazóknak". Hozzátették: a próbaidőszak tapasztalatait az év végén közösen értékeli ki a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium és a MÁV–Volán-csoport.
Befutott a MÁV–Volán-csoport nagyon hasonló válasza is. Ők is azt írták, hogy „nincs újabb döntés regionális mellékvonalakkal kapcsolatban", és az augusztus elsejét követő időszak, 10 mellékvonallal kapcsolatos tapasztalatait az év végén értékelik ki.
A magyarok alig ötöde tartja elfogadhatónak a vasút állapotát egy felmérés szerint
Százból csak három ember elégedett a vasúti járműflottával, a magyarok 35 százaléka szerint viszont „nagyon aggasztó" a műszaki állapot, ami azonnali beavatkozást igényel - derül ki egy friss kutatásból. A mellékvonalak bezárása az emberek 41 százalékának okoz kisebb-nagyobb gondot.
A volt közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid a kiszivárgott új hírekre reagálva a Facebookon azt írta: "Teljesen elhibázott vidéki közlekedéspolitika a vasút fejlesztése helyett annak vizsgálatával tölteni az időt 2023-ban, hogy még mit lehetne bezárni." Ugyanő nemrég a hvg.hu-nak úgy nyilatkozott: a belföldi vasúti személyszállításnak jót tenne a piacnyitás, de erre csak 2034-től látszik remény.
Vitézy: 2034-ig várhatunk arra, hogy a MÁV-ot nyomás alá helyezze a piaci verseny
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most - saját ígéreteivel is szembemenve - mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el".