Más tételek is emelkednek, mutatjuk a részleteket.
Felkerült a kormány honlapjára egy olyan kormányrendeletnek a tervezete, amellyel jelentősen megemelnék a közlekedéssel összefüggő bírságok összegét. A tervezet szerint gyakorlatilag minden bírságot emelnek szeptember 1-től.
Nézzük a részleteket.
Ha a megengedett legnagyobb sebesség 50 kilométer/óra:- 15 km/h-s túllépés esetén 30 ezer forint helyett 39 ezer,
- 25 km/h-s túllépésnél 45 ezer helyett 58 500 forint lesz a büntetés,
- 35 km/h-s túllépésnél 60 ezer helyett 78 ezres csekk jön majd.
- 45 km/h-s túllépésnél 90 ezres csekk helyett 117 ezres jön,
- 55 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezer,
- 65 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezer,
- 75 km/h-s, vagy afeletti túllépésnél pedig 300 ezres helyett 390 ezres büntetést kap a sofőr.
Ugyanezek a büntetési tételek ismétlődnek később is, csak magasabb sebességhatárokkal.
Ha a megengedett legnagyobb sebesség 50 és 100 kilométer/óra között van meghatározva:
- 15-30 km/h-s túllépésnél 30 ezer helyett 39 ezer,
- 30-45 km/h-s túllépésnél 45 ezer helyett 58 500,
- 45-60 km/h-s túllépésnél 60 ezer helyett 78 ezer,
- 60-75 km/h-s túllépésnél 90 ezer helyett 117 ezer,
- 75-90 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezer,
- 90-105 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezer,
- 105 km/h-s sebességtúllépés felett pedig egységesen 390 ezer forintos büntetés fog járni.
Ha pedig a megengedett legnagyobb sebesség 100 kilométer/óra felett van és valaki túllépi, akkor a következőre számíthat:
- 20-35 km/h-s túllépésnél 30 ezerről 39 ezerre nő a bírság,
- 35-50 km/h-s túllépésnél 45 ezer forintról 58 500 forintra nő a büntetés,
- 50-65 km/h-s túllépésnél 60 ezer forint helyett 78 ezret,
- 65-80 km/h-s túllépésnél 90 ezer helyett 117 ezret,
- 80-95 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezret,
- 95-110 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezret kell fizetni,
- 110 km/h-s túllépésnél pedig az eddigi 300 ezres bírság helyett 390 ezer forintot kell fizetni.
Emelik a gyorshajtás és az ittas vezetés utáni büntetéseket a személy- és áruszállításban dolgozók esetében is. Ha valaki gyorsan hajt, vagy részegen ül a volán mögé, akkor
- 2000 köbcentis, vagy annál kisebb motor esetén az autó sofőrjére az eddigi 400 ezres büntetés helyett 520 ezer forintos büntetés jár,
- 2000 köbcentis motorméret felett viszont az eddigi 800 ezres büntetés egészen 1,04 millió forintig nő.
Mutatunk néhány példát más büntetési tételekre is
- Az autópálya leállósávján vezetésért 130 ezer forintos büntetést szabhatnak ki,
- a kötelező haladási irány megszegéséért pedig 65 ezrest.
- Ha valaki a behajtani tilos tábla ellenére hajt be valahova, 39 ezer forintos büntetést kap.
- Ha engedély nélkül hajt be fokozottan védett természeti területre, 390 ezres büntetésre számíthat.
- Jogosulatlan úthasználatért – függően annak időtartamától és a járműkategóriától – 39.000–214.500 közti büntetést kell fizetni.
Ha végül így adják ki a rendeletet, akkor azzal nem csak a sofőrökre, hanem a gyártókra kiszabható büntetési tételek is növekednek, mivel a típusjóváhagyás során elkövetett hibákat is durván szankcionálni fogják. Ha a gyártó a típusjóváhagyás során ezentúl
- az adatközlő lapon valótlan adatot tüntet fel, 500 ezer forint helyett 650 ezret kell, hogy fizessen,
- ha valótlan adattartalmú jóváhagyási okmányt nyújt be, vagy valótlan adatokat tüntet fel a megfelelőségi nyilatkozatokban, akkor ezentúl nem 700 ezer forintot kell fizetnie büntetésként, hanem 900 ezret,
- ha pedig valótlan adatot közöl a szennyezőanyag-kibocsátásnál, akkor az eddigi 800 ezres bírság helyett 1,04 milliót kell befizetnie az államkasszába.
Ugyancsak magasabb büntetést fizetnie a gyártónak, ha az eladott autót környezetvédelmi okokból hívja vissza, de itt hamis okot jelöl meg. Az eddigi 300-ról itt is 390 ezerre nő a büntetés.
A hamis vizsgálati jegyzőkönyv leadását az eddigi 500 ezer helyett 650 ezer forintra büntetik. A károsanyag-kibocsátást korlátozó eszközök megbuherálását 900 ezer helyett 1,17 millióval büntetnék.
900 ezer forintról 1,17 millió forintra ugrana a tervezet szerint annak a büntetésnek az összege, amit az állam akkor szabhatna ki a gyártókra, ha károsanyag-kibocsátást korlátozó eszközök működését egy saját kütyüvel akadályoznák az autóban. (Ilyen többször előfordult: a gyártó ilyenkor feltünteti, hogy az autóban van károsanyag-kibocsátást mérséklő felszerelés, azonban ezt egy saját szerkezettel ki is üti, hogy pluszteljesítményt nyerjen a motornak.)
A javaslatot társadalmi vitára tették közzé, a véleményeket augusztus 10-ig lehet elküldeni.Bár korábban felmerült, hogy Lázár János közlekedésügyi tárcája gondolkozik a zéró tolerancia felszámolásán, semmi ilyen utalás nem szerepel a tervezetben. A zéró toleranciáról itt írtunk bővebben:
Zéró tolerancia: évi ezer baleset áll szemben a magyar boripar panaszaival
A csütörtöki kormányinfó alapján kormányon belül egyelőre nem nagyon van támogatása a Lázár-féle zérótolerancia-enyhítésnek, és a statisztikák alapján nehéz is lenne mellette érvelni: amellett, hogy a baleseti adatok szerint működik a teljes tiltás, az emberek többségének sincs vele baja.