Itthon Csatári Flóra Dóra 2023. július. 28. 18:00

Zéró tolerancia: évi ezer baleset áll szemben a magyar boripar panaszaival

A csütörtöki kormányinfó alapján kormányon belül egyelőre nem nagyon van támogatása a Lázár-féle zérótolerancia-enyhítésnek, és a statisztikák alapján nehéz is lenne mellette érvelni: amellett, hogy a baleseti adatok szerint működik a teljes tiltás, az emberek többségének sincs vele baja.

Bár a Belügyminisztérium (leginkább maga a miniszter, Pintér Sándor) határozottan ellenzi a zéró tolerancia lazítását, az Építési és Közlekedési Minisztérium az autóvezetés előtti alkoholfogyasztás tilalmának lazításán dolgozhat - derült ki csütörtökön. A Lázár János által vezetett tárca annyit elismert a 24.hu kérdésére, hogy

áttekintik a nemzetközi szabályozást és gyakorlatot, ez a felmérés pedig érinti az ittas vezetéssel kapcsolatos szabályozást.

Aztán szintén csütörtökön Gulyás Gergely a Kormányinfón úgy tompította a hírt, hogy a KRESZ általános felülvizsgálata zajlik, ennek része az ittas vezetés is, de ez nyilván érdekesebb a közvéleménynek, mint a kanyarodás szabályai. Azt is hozzátette, ő is és az eddigi döntéseknél Orbán Viktor is a zéró tolerancia mellett volt, és bár ő személy szerint a jelenlegi szabályozás felülvizsgálatában semmi kivetnivalót nem lát,

nem hisz abban, hogy a magyar ember fél pohár bornál meg tud állni.

A dolog pikantériája, hogy amikor Lázár az Árpád hídi gázolás után nemrég bejelentette: felülvizsgálják a KRESZ-t, akkor a miniszter épp arról beszélt, hogy nem a gyorshajtással van a baj, hanem a sofőrök képességeivel és rossz döntéseivel. Márpedig az alkoholfogyasztás épp ezekre hat károsan: a reakcióidő és a vizuális észlelés már 0,5 gramm/liter alatti véralkoholszint esetén is romlani kezd. Ehhez pedig életkortól, testsúlytól, nemtől és egyéb egyéni jellemzőktől, például az anyagcsere gyorsaságától függően akár egy pohár bor elfogyasztása is elég lehet.

 

AFP / DPA Picture Allience / Finn Winkler

A zéró tolerancia nem a Fidesz ötlete volt: 2008 óta van érvényben, azóta a legcsekélyebb mennyiségű alkohol elfogyasztása is szabálysértésnek minősül a sofőrök esetében.

Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy EU-s viszonylatban mennyire számít szigorúnak a magyarországi zéró tolerancia, illetve, hogy mi szól ennek megtartása vagy lazítása mellett.

A borászok és a régi nóta

Az elmúlt 15 évben rendszeresen felvetődött, hogy mégis csak engedélyezni kellene a csekély mennyiségű alkoholfogyasztást a sofőröknek. Főleg a borászok lobbiznak „a borfogyasztás és gépjárművezetés viszonyának ésszerű szabályozásáért”, de három éve erről beszélt Nagy István agrárminiszter is a villányi borfesztiválon.

Eleinte felmerült az is, hogy a miséző papok számára a bor „munkaeszköz”, de hiába kérte a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Takács Albert akkori igazságügyi és rendészeti minisztert, végül ők sem mentesültek a zéró tolerancia alól.

A 2008-as szigorítás előtt leginkább azzal érveltek az autósokra vonatkozó teljes alkoholfogyasztási tilalom ellen, hogy a legtöbb európai ország is megengedi valamennyi alkohol elfogyasztását, általában 0,2-0,8 ezrelék között nem büntetik az autósokat. Ezen kívül azt is állították, hogy

  • a kismértékű alkohol nem ront, sőt még javít is a vezetési képességeken;
  • a teljes tiltás épp a mérsékelt alkoholfogyasztókat sújtja (hiszen a nagyivókat jogi értelemben már a korábbi, 0,8 ezrelékes, vagyis 0,64 gramm/literes véralkoholszintnél meghúzott határ sem tartotta vezetésre képesnek);
  • rosszul áll az állampolgáraihoz az a rendszer, amelyik nem tekinti elég felelősségteljesnek a sofőröket ahhoz, hogy azzal számoljon, meg tudnak állni az ivásban annál a limitnél, ami után még autóba lehet ülni.

Amit akkoriban még nem mondtak ki nyíltan, ma már az is a diskurzus része: ha alkoholfogyasztás után nem lehet autóba ülni, akkor kevesebb szeszes ital fogy. A 24.hu-nak a villányi borvidék egyik legsikeresebb bortermelője arra panaszkodott, az utóbbi évtizedekben Magyarországon drasztikusan csökken a borfogyasztás, de a zéró tolerancia eltörlésével Bock József szerint ismét nőhetne, éves szinten akár fejenként 8–10 literrel is.

Európa egyik legszigorúbb szabályozása

Abban igaza van a borászlobbinak, hogy az ittas vezetés ügyében Magyarország az Európai Unió legszigorúbbjai közé tartozik. Hazánkon kívül csak Csehországban, Szlovákiában és Romániában van még zéró tolerancia, a tagállamok többségében 0,5 gramm/literes, vagyis kb. 0,6 ezrelékes véralkohol szintig nem büntetnek.

Csakhogy, amíg a magyar borászok azt szeretnék, ha több alkoholt fogyaszthatnának a magyar autósok, addig az uniós iránymutatás épp azt javasolja, hogy a mostaninál is jobban korlátozzák a sofőrök számára az alkoholos italokhoz való hozzáférést az EU-ban.

Az EU legfrissebb, tavaly kiadott jelentése szerint ugyanis továbbra is kezelendő probléma az ittas vezetés.

Európában a halálos közúti balesetek negyedében játszik szerepet az alkohol, miközben az összes megtett kilométernek "mindössze" 1 százalékát vezetik 0,5 gramm/liter feletti véralkoholszintű sofőrök.

Magyarország az ittas sofőrök által okozott halálos balesetek százalékos arányát tekintve az EU-s középmezőnyben van, de itt érdemes azt is figyelembe venni, hogy nálunk szigorúbb a rendszer: ott ahol enyhébb a szabályozás, elvileg javíthatja a statisztikát, hogy csak 0,5 gramm/literes véralkohol szint felett lehet ittas vezetésről beszélni.

Egyébként a zéró tolerancia hazánkban sem jelenti azt, hogy semmi különbséget nem tesz a törvény az ittasan vezető sofőrök között.

Bűncselekménynek az számít, ha egy ittas autóvezető véralkoholszintje meghaladja a 0,5 gramm/liter koncentrációt, ez alatt szabálysértésről van szó, feltéve, hogy a sofőr elismeri, hogy fogyasztott alkoholt, mielőtt autóba ült.

Bonyolítja a helyzetet, hogy alacsony véralkoholszint mögött állhatnak egyéb okok, például cukorbetegség is.

A magyarok ülnek legritkábban autóba, ha isznak

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján Magyarországon az elmúlt években jelentősen csökkent az ittas járművezetők által okozott balesetek száma, és ebben úgy tűnik, fontos szerepet játszott a teljes szigor. A zéró tolerancia bevezetése előtti évben 2565 ittas vezető okozott balesetet, a bevezetés évében  2177 volt ez a szám, tavaly már csak 1192. Azaz évi több mint ezerrel csökkent az ittasan okozott balesetek száma.

 

Ez alapján az sem meglepő, hogy uniós összehasonlításban hazánk áll a legjobban abban a tekintetben, hogy az autósok hány százaléka ül volán mögé olyankor, ha már ivott. Amíg a sofőröknek Belgiumban és Portugáliában 35, Görögországban 34, Ausztriában 33, Franciaországban pedig 30 százaléka vallotta be 2018-ban, hogy az elmúlt egy évben vezetett már ittasan, addig Magyarországon ugyanez az arány csak 4 százalékos volt. Igaz, érdemes olyan országgal összevetni magyar adatokat, ahol szintén zéró tolerancia van érvényben, de ott is jobb a magyar adat: a cseheknek 9 százaléka ült ivás után a volán mögé.

A magyarok döntő többsége egyébként nem is vágyik arra, hogy enyhítsenek a zéró tolerancián. A Pulzus Kutató három évvel ezelőtti, reprezentatív közvélemény-kutatásában a válaszadók 58 százaléka volt elégedett a jelenlegi szabályozással és csak 17 százalék volt azoknak az aránya, akik úgy vélték, hogy egy pohár sör vagy bor még beleférhetne vezetés előtt.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.