Itthon 2023. július. 27. 14:00

Leálló határátkelők, lehaló közszolgálati állásportál – köhécsel a BM informatikai rendszere, Gulyás Gergely a Hvg.hu-nak vizsgálatot ígért

Az utóbbi hetekben szinte mindennapos, hogy országos informatikai problémák miatt leállnak a határátkelők, de egy hétig nem volt elérhető a közszolgálati állásokat hirdető belügyminisztériumi portál sem. A rendszereket üzemeltető IdomSoft nem válaszolt kérdéseinkre, a kormányinfón Gulyás Gergely a hvg.hu-nak elfogadhatatlannak nevezte a leállásokat és vizsgálatot ígért.

Az utóbbi hetekben kis túlzással minden másnap leállt a határátlépés hosszabb-rövidebb időre valamilyen országos informatikai hiba miatt, volt olyan nap, hogy kétszer is lehalt a rendszer.

A police.hu honlapján június 12. óta összesen 17 ilyen hírt találtunk, nagyjából hasonló egyenszöveggel:

  • Július 27.: Informatikai rendszerprobléma merült fel 2023. július 27-én 4 óra 5 perctől több közúti határátkelőhelyen és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A szakemberek folyamatosan dolgoznak a hiba elhárításán.
  • Július 25.: Informatikai rendszerprobléma merült fel 2022. július 25-én 08 óra 55 perctől a közúti határátkelőhelyeken és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A szakemberek megkezdték a hiba elhárítását.
  • Július 21.: Informatikai rendszerprobléma merült fel 2022. július 21-én 12 óra 20 perctől a közúti határátkelőhelyeken és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
  • Július 21.: Informatikai rendszerprobléma merülhet fel 2023. július 21-én 02.00 órától több közúti határátkelőhelyen és a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A szakemberek folyamatosan dolgoznak a hiba elhárításán.


Emlékezetes: márciusban az autóátírás és forgalomba helyezés akadozott egy szintén országos informatikai probléma miatt, mint kiderült azért, mert az Országos Rendőr-főkapitányság által fejlesztett és üzemeltetett körözési nyilvántartásban voltak működési zavarok. Mivel az autóátíráskor a rendszer adatokat kér le ebből az adatbázisból, ha nem jut hozzá például ahhoz az információhoz, hogy köröznek-e egy autót, akkor az átírási rendszer sem tud működni. Ezt akkor a hivatali ügyintézés informatikai hátterét biztosító Idomsoft Zrt. közölte.

Hogy a mostani leállásoknak van-e bármi közük a márciusi problémákhoz, illetve hogy egyáltalán milyen típusú problémákról van szó, és mit próbálnak tenni ellene, mikorra áll helyre, azzal még napokkal ezelőtt megkerestük a rendőrséget és az Idomsoftot is. Utóbbitól még nem érkezett válasz.

A rendőrség cikkünk megjelenését követően annyit közölt, hogy "a határforgalom-ellenőrzéshez szükséges adattári ellenőrzést több komplex rendszer együttes használata biztosítja" és hogy ennek a napi működése során előfordulhat hálózati túlterhelés, ám ez szerintük "nem jelenti a határforgalom leállását, ilyenkor az átlépéssel kapcsolatos várakozási idő nőhet".

A múlt héten a Közszolgállás nevű, közigazgatási álláslehetőségeket hirdető kormányzati portál állt le napokra. Az is a Belügyminisztériumhoz tartozik, és azt is az IdomSoft Zrt. üzemelteti. A cég az RTL-nek annyit mondott, hogy a leállást alkalmazáshiba okozza. A leállás azért is okozott nagy felzúdulást, mert ezen a honlapon lehet követni, hogy hány tanári állást hirdetnek, hány tanár hiányzik a rendszerből, ami az oktatás helyzete miatt jelenleg a politikai viták egyik fő témája.

A kormányinfón a hvg.hu kérdésére Gulyás Gergely azt mondta, mindez elfogadhatatlan és felháborító, és mint mondta, ki kell vizsgálni, mi okozza a gyakori leállást a határátkelőkön. Azt is hozzátette, hogy valamiért ebédidőben fagynak le a rendszerek, bár nem fejtette ki, pontosan mire céloz. Egyébként ha a police.hu híreit végignézzük, azt látjuk, hogy nem különösebben jellemző az ebédidős lehalás, hajnalban és délelőtt is rendszeresen jelentkezik a probléma.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Sztojcsev Iván 2025. január. 13. 06:30

Kiszámoltuk, melyik volt az ország legproblémásabb vasútvonala 2024-ben

Annyira megsokasodtak a bajok a győri vasútvonalon a felújítás után, hogy a második helyre jött fel, de a legtöbb gondot összeszedő magyar vonal így is ugyanaz lett, mint amely öt éve minden évben. A csúcskésést az a vonat hozta össze, amely Budapestről kilenc és fél óra alatt ért el Ausztriába, de a listánkból az is kiderül, hogy a havazás vagy épp a nyári hőség mennyire viselte meg a vasutat. Ahogy az is, van-e egyáltalán olyan vonal, ahol tökéletes volt a szolgáltatás.