A tesztet a diákok digitálisan töltötték ki, a rendszer azonban többször is összecsuklott, az Oktatási Hivatal szerint pedig terheléses támadás történt.
Összesen 3600 tizedik osztályosnak kellett újraírnia tavaly a 2022-es digitális kompetenciamérést, miután az informatikai rendszer több esetben sem működött megfelelően – írja az Oktatási Hivataltól kapott információk alapján a Népszava.
Tavaly április 20-tól összesen 80 ezer tizedikesnek kellett kitöltenie digitálisan a kompetenciamérés feladatsorait, azonban szinte azonnal problémák adódtak: előfordult, hogy kitöltés közben leállt a rendszer, de olyan is, hogy egyszerűen kiléptette a diákokat.
A próbaüzemen lehalt a rendszer, pedig pár hét múlva már digitálisan tartják a kompetenciamérést
Minden 6., 8. és 10. osztályos diák tesztet ír matematikából és szövegértésből. Vannak iskolák, ahol különböző módokon megpróbálják elérni, hogy a valós képnél szebbet mutasson a mérés eredménye.
Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint a tavaly április 20. és május 31. közötti harmincnapos mérési időszakban egy olyan nap fordult csupán elő, amikor egy „minden résztvevőt érintő körülmény miatt” a tesztet aznap kitöltő tanulóknak lehetővé tették a mérés újraindítását függetlenül attól, hogy az iskolában tapasztaltak-e hibát. A hivatal akkor „terheléses támadással” magyarázta a rendszer leállásait.
A tesztek megírása óta pedig hiába telt el már egy év, az Oktatási Hivatal még nem közölte a hivatalos eredményeit – holott a digitális kitöltésnek pont az lenne az egyik előnye, hogy gyorsabbá teszi az adatok feldolgozását. A hivatal a Népszavának azt írta, hogy a digitális mérés bevezetésének első évében nem a feldolgozás felgyorsítása volt a fő cél, hanem a mérések kiterjesztése. Hozzátették, hogy az egyes intézményi és feladatellátási helyi jelentéseket folyamatosan teszik közzé.
Az idei tanévtől azonban változik az országos mérések rendszere: a diákoknak szeptember és november között kell úgynevezett bemeneti méréseken részt venniük a 4., 5., 6., 8. és 10. évfolyamokban. Idén márciustól júniusig pedig 4-től 11. évfolyamig minden tanulónak kimeneti méréseken is részt kell vennie. A tesztek célja a hivatal szerint az, hogy a tanulók teljesítményét, tanév közbeni fejlődését monitorozza.
Ha Pintér Sándor új pályára állítja az oktatásügyet, azt tanítani fogják
Adatok bizonyítják, hogy nem javult az oktatás minősége Orbán Viktor 2010-es uralomra jutása óta. Az iskolák szakmai autonómiája megszűnt, a pedagógus-életpálya romokban, a diákok teljesítménye nem javult, esélyegyenlőségről pedig szó sincs. Ebben a helyzetben veszi át az oktatásügy irányítását a belügyminiszter, egyelőre pénz, paripa, fegyver nélkül.
(Címlapképünk illusztráció, az érettségin készült.)