A hvg.hu újságírója személyesen is betekintett a Gyurcsány-film kulisszái mögé.
Este hat óra, több vadidegennel egy pesti parkolóban, sátrak között találkozunk.
„Hazugság ára?”
– kérdezi az egyik biztonsági őrnek is beillő szervező. Igennel felelek, de amúgy köszönni sincs időm: azonnal gyorsteszt jön, majd tizenöt perc várakozás a szabad ég alatt. Április eleje van, nincs meleg, senki nem veheti le a maszkját, így nehezen indul a beszélgetés is az ElkXrtuk című film statisztái között is.
Igen, ez a cikk arról szól, hogy milyen volt statisztaként dolgozni a Gyurcsány-film forgatásán, ahová azért jelentkeztem, hogy újságíróként a lehető legközelebbről lássam, hogyan valósul meg a Fidesz egyik leglátványosabb őszi kampányeleme. A filmet egész tavasszal forgatták Budapesten, külföldi rendezővel és külföldi operatőrrel, de magyar színészekkel és statisztákkal. Szerencse is kellett hozzá, hogy bekerültem, mivel a statisztákat kereső ügynökségnek nagyjából két kattintásába került volna lenyomoznia, hogy hol dolgozom és ha ez kiderül, akkor a sajtótól paranoiásan rettegő stáb biztosan nem engedett volna a forgatás közelébe.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/1adafae8-ad10-4f49-a69a-8ca174a28ad2.jpg)
Miután minden statiszta vírustesztje negatív lett, lekerültek a maszkok, szendvicseket kaptunk, többen rágyújtottak, és már szóba is álltunk egymással. Gyorsan kiderült, hogy a legtöbben az anyagiak miatt vannak itt: a stáb tízezer forintot ad egy estére, plusz meleg ételt (az allergiások kívánságait is figyelembe véve), úgyhogy jó buliként tekintettünk az este hátralévő részére. Mindenkit kettőezerhatosítottak: bő ruhákat kaptunk, leborotválták a hipszterszakállakat, közben a fodrász szörnyülködött egy sort, hogy túl hosszú, „túl 2021-es” a hajunk (oldalt rövidebb, szintezve nyírt), így sapkákat is kaptunk, hogy ezt leplezzük. Végül összekoszolták az arcunkat, hogy tényleg úgy nézzünk ki, mintha a rendőrattak elől menekülő zavargók lennénk.
Amikor már beöltöztünk, titoktartási nyilatkozatot írattak alá velünk. (A premier lement, a stábot mindenki ismeri, úgyhogy ezért most jövünk a cikkel.)
A titoktartási aláírását követően kisbuszokkal vittek minket az Egyetem tér mellé, a Szerb utcába, ahol az aznapi jelenetet felvették. De a felvétel előtt még a Fejér György utcában, egy kis pincehelységben zsúfoltak össze legalább harminc statisztát és ugyanennyi kaszkadőrt. Bár teszteltek előtte bennünket, a maszk kötelező volt, ekkor még messze voltunk a tömeges beoltottságtól.
A vírusvédelemre rigolyásan figyelt a stáb, nemcsak a napi teszt és a maszk, de a statisztáknak fenntartott zugot leszámítva a távolságtartás is kötelező volt. Főleg arra ügyeltek, hogy a színészeknek és a rendezőnek a közelébe se mehessünk. Hogy ennek vírusvédelmi, vagy egyéb oka volt, az viszont nem derült ki számomra. A rendezőnek, Keith English-nek például nyomát sem láttam, vele rádión kommunikált a stáb. A beszélgetés angol nyelven zajlott, a magyar stábtagoktól többször is elhangzott, hogy „ezt most légyszi fordítsd le, nem értettem rendesen”.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/4544aa72-d754-43b5-8b28-892c22b1513e.jpg)
Este nyolc és tizenegy óra között csak várakoznunk kellett, addig vették fel Szőke Richárd és Bánovits Vivianne dialógját, azonban 11 óra körül beindult a pörgés. A castingot végző ügynökségtől korábban azt az értesítést kaptam, hogy a forgatáson rohamrendőr és tüntető is leszek, azonban végül csak tüntető lettem. Ennek oka igen egyszerű: elhúzódott a forgatás aznap este, nem maradt időm átöltözni rendőrnek.
A forgatás nem csak a csípős hideg éjszaka miatt húzódott el, úgy tűnt számomra, hogy a statisztáknak nem akaródzott igazán dolgozniuk, voltak, akik egyszerűen elbújtak a koordinátorok elől, amikor rájuk került volna a sor, hiszen a napidíjat így is, úgy is megkapják. Telefonszámok, névjegyek cseréltek gazdát többeknél: a gyakorlottabb statiszták „könnyű melókat” ajánlottak egymás figyelmébe, ahol minimális munkával lehet remekül keresni.
Azon meglepődtem, hogy mennyi statisztának nem volt halvány fogalma sem arról, hogy mi is történt 2006-ban. Voltak, akik ott kerestek rá a régi hírekre, másokat még ennyire sem érdekelt a dolog. Akik viszont képben voltak, azok pontosan tudták, hogy milyen film készül: tisztában voltak Kálomista Gábor produceri tevékenységével, és olyan huszonéves fiú is volt, aki eleve feltételezte, hogy a film kampánycélokat szolgál, amikor pedig megkérdeztem, hogy miért jött el, csak annyit mondott: „kirúgtak a koronavírus miatt a munkahelyemről, most ilyen munkákból élek, amíg nem találok valami mást”.
A statisztaszerep pedig nem egy bonyolult munka. A Szerb utcában forgatott jelenetben Szőke és Bánovits beszélget, velük szemben pedig először a rendőrök elől menekülők, majd a tömeg és az őket ütő-verő rohamrendőrök jelennek meg, akik Szőke karakterét el is fogják. Az egyik menekülő alak én lettem, ez pedig azzal járt, hogy négy órán keresztül szünet nélkül futottam fel-alá a Szerb utcában. Statiszta társaim elégedetlensége egy óra után meglátszott: több pénzt akartak kicsikarni a folyamatos futásért, amit természetesen nem voltak hajlandók megadni nekik. Én a futást a legkevésbé sem bántam. Azon az éjszakán öt kilót dobtam le, igaz, napokig éreztem az izomlázat is.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/b0c2a411-8633-4a6c-884a-548c9f648865.jpg)
Hajnali négy óra után már csak lézengeni maradtam, nézni pedig volt mit: ekkor jött a rendőrattak. A rendőrök és a megvert tüntetők többsége nem sima statiszta volt, azt már a koraesti eligazításon elmondták, hogy az „összeverős” jelenetekben szereplők kaszkadőrök lesznek. Kivétel az a férfi volt, aki hajléktalant játszott statisztaként, viszont a koordinátorok bedobták, hogy őt is rugdossák össze a földön a rendőrök. A férfi nehezményezte, hogy ő is csak a statisztáknak szánt tízezrest kapta meg, pedig a kaszkadőröknek szánt szerepekre ennél magasabbat fizettek.
A nézelődésem, meg az, hogy folyamatosan beszélgetek a stábtagokkal, statisztákkal viszont egy idő után feltűnt a koordinátoroknak is, volt, aki el is mondta, hogy reméli, nem vagyok újságíró, mert nagyon szenvednek a baloldali sajtó támadásaitól.
És a film? Olyan, amilyennek vártuk: iszonyú propaganda, a legsötétebb fajtából: ott torzít a valóságon, ahol csak nem szégyell – és sem a rendező, sem a forgatókönyvíró nem tartozik a szégyellős kategóriába –, de egyet el kell ismerni: nem próbálja meg a Fidesz igazságát sulykolni, nem hallgat el látványosan semmit. Csak mindent picit úgy, vagy olyasféleképpen mutat meg, ahogy az a kormánypártnak kedves. És igen, benne vagyok. Igaz, hogy csak a bokám látszik – pff neki, több órás futkorászás –, de ott vagyok. A filmet látva pedig már mélyen szégyellem is magam miatta.
A filmről írt kritikánkat itt olvashatja:
ElkXrtuk-kritika: Ha ilyen egy fideszes propagandafilm, nem nagyon van mitől félni
Legfeljebb attól, hogy unalmunkban átalusszuk a választást is. Megnéztük a Gyurcsány-ellenes csodafegyvert, az ElkXrtuk című filmet, és megtudtuk azt is, miért titkolták, ki játssza benne Gyurcsány Ferencet.