A hvg.hu-nak azt írták, az volt a céljuk, hogy olvasók széles körét érjék el, függetlenül a politikai nézeteiktől.
„Az európai álom. Váltsuk valóra” – ezzel a címmel jelent meg hirdetés kedden két magyar napilapban az Európai Bizottság a NextgenerationEU helyreállítási tervről.
Az egész oldalas hirdetések a Népszavában és a Magyar Nemzetben jelentek meg azon a héten, amikor az Európai Bizottság megkapta Magyarország hivatalos helyreállítási tervét.
A hvg.hu kérdésére az Európai Bizottság megerősítette, hogy ők indítottak központi uniós kampányt, az újsághirdetések EU-szerte 941 500 euróba (vagyis 336 millió forintba) kerülnek. Mint írták, a legtöbb tagállamban a két vezető országos politikai napilapban jelennek meg a hirdetések, nincs ez máshogy Magyarországon sem.
A Népszavában és a Magyar Nemzetben összesen két-két alkalommal hirdetnek, a következő május 15-én jelenik meg, de a kampány később is folytatódik, a következő szakaszban a közösségi médiára fókuszálva.
Mivel az Európai Bizottság többször is aggodalmát fejezte ki a magyar sajtószabadság és médiapluralizmus miatt, kíváncsiak voltunk arra is, nem tartják-e ellentmondásosnak a kormányközeli Magyar Nemzetben elhelyezett fizetett hirdetéseket. Az Európai Bizottság válaszában azt írta, az alapján döntöttek, hogy a hirdetések az olvasók széles körét érjék el, függetlenül a politikai nézeteiktől. "A választás semmilyen módon nem azonosul bármely újság szerkesztői nézőpontjával” – írták.
Magyarország egyébként összesen 7,2 milliárd euró összegű vissza nem térítendő támogatást igényelt a helyreállítási alapból, hitelt viszont nem kért. A magyar terv a legfontosabb szakpolitikai területek – a zöld átállás, az egészségügy, a kutatás, a digitális gazdaság, a kohézió és a közigazgatás – köré szerveződik, de a fenntartható közlekedés, az energetikai átállás és a körforgásos gazdaság terén is tartalmaz intézkedéseket.
A Bizottság a következő két hónapban a rendeletben meghatározott tizenegy kritérium alapján értékeli a magyar tervet.