Verba Attiláné, a PSZ Óvodapedagógiai Tagozatának elnöke szerint akkor is túlzó volt kivenni a hatévesek iskolaérettségéről való döntést az óvodák kezéből, ha a – hivatalos fórumok információinak megfelelően – néhol tényleg visszaéltek a lehetőséggel.
Ha valaki éretlenül megy iskolába, akkor már eleve hatalmas hátránnyal indul, ami idővel tovább nőhet – mondta Verba Attiláné, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) Óvodapedagógiai Tagozatának elnöke az Eduline-nak. A szakembert arról a 2019-es törvénymódosításról kérdezték, ami elvette a szülőktől és óvodáktól a jogot, hogy maguk döntsenek, a hatéveseket az óvodában tartják-e még egy évet. Ezt most az Oktatási Hivataltól (OH) kell kérvényezni, a kérvény benyújtásának január 15. a határideje.
Verba Attiláné szerint kudarcélmények sorozata éri azt a hatévest, aki úgy kerül első osztályba, hogy nem rendelkezik a szükséges szociális, értelmi, kommunikációs és testi képességekkel. A gyerek pedig nem szeret majd iskolába járni, és a többiek is elfordulhatnak tőle. Ezért kell szinte optimális készségekkel, képességekkel iskolába menni, mert fel kell venni az ottani tempót.
Tavaly közel 11 ezer kérelem érkezett az OH-hoz, ezeknek a 89 százalékát – 9775-öt – elfogadtak, 22 esetben viszont pereltek az elutasítás miatt a szülők. Verba Attiláné idén is hasonló arányokra számít. Arról, amire nemrég a Szülői Hang is felhívta a figyelmet, vagyis hogy az óvodák többsége nem nyújt segítséget a szülőknek a folyamatban, a tapasztalatok szerint közel felük pedig egyáltalán nem állított ki idén még írásos szakmai véleményt sem, a szakember a tavalyi évvel kapcsolatban beszélt. Mint fogalmazott:
Az óvodapedagógusok is kicsit óvatosabbak voltak, nem mindenhol adtak pedagógiai jellemzést. Úgy gondolták, ezt úgysem veszik figyelembe a döntésnél, inkább azt nézik, amit a szülő, illetve a pedagógiai szakszolgálat megfogalmaz.
Az Eduline rákérdezett arra is, hogy ha a kérvények túlnyomó többségét egyből elfogadja az OH, mi tette szükségessé az iskolaérettségi vizsgálatok központosítását. Erre Verba Attiláné sem tudott válaszolni. A hivatalos információkat idézte, melyek szerint sok óvoda visszaélt a halasztás lehetőségével, hogy fenntartsák a létszámot az intézményekben. Hozzátette viszont:
Ezzel erősen vitatkozom, mivel az óvodapedagógusnak nem érdeke, hogy egy érett gyereket visszatartson az iskolától, ahol tovább tudna fejlődni. Nem tudok olyan óvodáról, ahol ez előfordult volna, de ha mégis, szerintem elég lett volna azokban az intézményekben és helyeken kivizsgálni a panaszt, ahol felmerült.
A szakember szerint a legtöbb óvodában jól működő rendszer megszüntetésével "a kisgyermekeken csattan az ostor". Az iskolába esetleg túl korán kerülő gyerekek szüleinek azt javasolta, mindenképpen beszéljenek erről a tanítóval. A felzárkóztatás viszont aligha lesz lehetséges a tanórák keretében, mert úgy a többiektől venne el értékes időt.
22-es csapdájában a gyerek óvodában tartásáért perelő szülők
Gyakorlatilag esélye sem volt azoknak a szülőknek, akik nem fogadták el az Oktatási Hivatal határozatát, és bírósághoz fordultak annak érdekében, hogy gyermekük még egy évet óvodában maradhasson. A hónapokig tartó eljárás során nemcsak a pereket bukták el, hanem arra sem született válasz, van-e bármilyen lehetősége annak, aki nem ért egyet a gyermekéről döntő szakvéleménnyel.