Közel tucatnyi neves vallás- és filozófiatörténész, klasszika filológus állt ki Karsai György, a Színház és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetője mellett, akit hazafiatlansággal vádolt az egyetem tulajdonosi jogait gyakorló alapítvány kuratóriumának elnöke, Vidnyánszky Attila.
Nincs igaza Vidnyánszky Attilának, akár hazafiatlansággal, akár keresztényellenességgel vádolja Karsai Györgyöt – írta még kedden nyílt levélben közel tucatnyi keresztény értelmiségi.
A 444.hu által közölt levelet azután fogalmazták meg neves irodalom-, filozófia-, eszme- és vallástörténészek, klasszika-filológusok, hogy a Színház és Filmművészeti Egyetem tulajdonosi jogait gyakorló alapítvány kuratóriumának elnöke a múlt héten az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt mondta az SZFE Doktori Iskoláját vezető Karsai Györgyre, hogy “én nem fogom soha tudni elmagyarázni, hogy mi a nemzet, meg a haza, meg a kereszténység, mert alkalmatlan arra, hogy befogadja azt, amit én gondolok”. Az ügyben korábban megszólalt az egyetem Doktori Tanácsa is.
A magukat Karsai György barátaiként, régi és új kollégáiként, tisztelőiként azonosító levélírók Vidnyánszky Attila szavait nem tartják antiszemita tartalmúnak, szerintük csak azt akarta mondani, hogy Karsai György nem osztja az ő a nemzetről, a hazáról és a kereszténységről alkotott nézeteit, amiben “valószínűleg igaza van, hiszen közismert, hogy kettejük vitája már sok évvel ezelőtt elkezdődött”, a levélírók szerint azonban Vidnyászkynak nincs igaza ha hazafiatlansággal vagy keresztényellenességgel vádolja Karsait.
A levélírók szerint Karsai György “egész szakmai munkásságát, mind klasszika-filológusként, irodalomtörténészként, mind dramaturgként, vagy egyetemi oktatóként mélységesen átérzett, őszinte hazafiság jellemzi”, aki “mindig is előnyben részesítette a magyar nyelvű publikációkat”.
Szerintük hazájához való ragaszkodását igazolja az is, hogy hazajött, miután több franciaországi egyetemen is oktatott, és a Lille-i Egyetemen is kaphatott volna állandó állást, és egyetlen esetre sem emlékeznek, amikor “negatív elfogultsággal állt volna hozzá a kereszténységhez”.
A levélírók megemlítik, hogy a magyar bölcsészettudomány művelői között “akadnak keresztények, zsidók, agnosztikusok és ateisták, de ezt senki nem kéri számon a másikon, hiszen az egyéni meggyőződés nem tudományos kérdés”.
A keresztény értelmiségiek Krisztust idézik Vidnyánszky vádjaira:
„Nem mindenki, aki azt mondja nekem: »Uram, Uram!« megy be a mennyek országába, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát” (Mt 7, 21). A mennyei Atya akaratát az cselekszi, aki a parancsolatokat megtartja. Ezek között pedig a két legnagyobb: „Szeresd a te Uradat Istenedet egész szívedből, egész lelkedből és egész értelmedből!” és „Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!” (Mt 22, 37-39). Mindenki magát vizsgálja meg, hogy teljesíti-e ezeket a parancsolatokat, és azután lásson hozzá, hogy felebarátját megítélje vagy leszólja. Ámde ekkor is gondolkozzék el Krisztus szavain: „Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek. Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek, és amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek nektek” (Mt 7, 1-2).