Leépítéseket hozhat az új elnök-vezérigazgató kinevezése a több mint 400 médiumot maga alá gyűrő kiadóvállalatban, a Mediaworksben. A monstrum zabálja a közpénzt.
Az elmúlt másfél évben csak félig-meddig teljesült Orbán Viktor kormányfő elvárása, hogy eredményeket akar látni, ha már az állam dézsával önti a pénzt a megszerzett médiumokba.
A nagyvárosokban a parancsuralmi rendszerben működő sajtómunkásoknak az önkormányzati választások eredménye alapján sok helyen nem sikerült szimpátiát ébreszteniük a kormány iránt az olvasókban, azaz a szavazókban.
Az egykor a helyi média gerincét adó, ma már a Mediaworkshöz tartozó megyei lapok összesített példányszáma 2019-ben újabb 12 százalékkal csökkent, de még a cégcsoporthoz tartozó bulvársajtó sem tudott domborítani, a Bors és a Hot! magazin olvasótábora is apadt. Lehetne mutogatni a világon mindenhol jelentkező problémára, hogy csökken a nyomtatott lapok példányszáma, viszont külföldön nem ölnek bele óriási összegeket közpénzből a fenntartásukba.
Az arány egyre rosszabb, a megyei lapok többségénél a reklámbevételek mintegy felét az állami hirdetések adják, de 2019-ben a KESMA bulvárújságjaiban is duplájára nőtt az adóforintokból származó bevétel aránya. Az olvasók számára ingyenes online felületeken még rosszabb az arány: 2019-ben a Mediaworks portáljait már 69 százalékban finanszírozta az állam.
Összesen évente mintegy 100 milliárd forintot költenek reklámra közpénzből a kormánymédiára és ennek az összegnek a lefaragása nem sikerült Liszkay Gábornak, aki nemrég távozott a Mediaworkstől. Utódjának, az eddig leginkább külpolitikai vonalon mozgó Szabó Lászlónak kellene üzleti alapra helyeznie a céget és levezényelnie az átszervezéseket és az elbocsátásokat. Nagy kérdés, hogy sikerül-e?
További részletek az eheti HVG-ben: