Három forrásból tudtuk összerakni, hová reptethették Orbán Viktort az elmúlt időszakban. Kiderült, hogy a 2018 július és 2019 november között eltelt szűk másfél évben alig volt olyan hónap, hogy a miniszterelnök ne vette volna igénybe a járműveket.
Az átlátható kormányzati működéshez annak is hozzá kellene tartoznia, hogy az állampolgárok néhány kattintással megtudhassák, hová utaztak az állami vezetők, milyen járművel, és mennyiért. Ehhez képest Magyarországon a miniszterelnök esetében szinte lehetetlen kideríteni e három információból kettőt: azt, hogy mivel utazott a külföldi hivatalos útjaira, és hogy mindez mennyibe került. Ez azóta lett igazán érdekes, hogy kiderült, Orbán Viktor előszeretettel használja kormányfői útjaira a honvédség által fenntartott repülőgépeket.
Korábban csak egy összesített listát kaptunk Orbán Viktor, Szijjártó Péter és Pintér Sándor repülős útjairól, így a Miniszterelnökségnél, majd a Miniszterelnöki Kabinetirodánál is érdeklődtünk a kormányfő utazásainak részleteiről, ám biztos válaszokat sehonnan sem kaptunk. A Miniszterelnökség azt közölte, ők nem adatkezelők, a Miniszterelnöki Kabinetiroda pedig küldött ugyan egy listát a miniszterelnök hivatalos útjairól, azt viszont nem egyértelműsítette, hogy az általuk felsorolt helyszínekre Orbán milyen géppel utazott. Erre többszöri kérésünkre sem adtak választ.
Három helyről bogarásztuk össze
Ettől függetlenül sikerült összeállítanunk egy hozzávetőlegesen pontos listát a repülős utakról. Módszerünk a következő volt: először végignéztük Orbán Viktor Facebook-oldalát, és kigyűjtöttük az összes olyan helyszínt, amelyeken a gépekkel látható a hivatalos fotókon. Ezután Orbán többi külföldi útját összevetettük az Átlátszó azon adatbázisával, amely azt mutatja meg, maguk a honvédségi repülők mikor, hová repültek.
Az így kialakult adatsor azért csak hozzávetőlegesen pontos, mert az Átlátszó adatbázisa azt mutatja meg, hogy a gép ugyanott tartózkodott-e ugyanazon a napon, mint a miniszterelnök, azt viszont nem, hogy Orbánt szállította-e. Ám mivel elég életszerűtlen, hogy a járművek csak oda mentek, de Orbánt nem vitték magukkal, ezért ezeket az utakat is hozzáírtuk a listához.
Így összesen 21 helyszínt találtunk, ahová 2018 júliusa és 2019 novembere között Orbán a honvédségi gépekkel mehetett. Köztük van Sharm el-Sheik, Brüsszel, Prága, Moszkva és Milánó is. Orbán volt ezen felül a gépekkel Kazahsztánban és Bakuban is.
Az úticélok közül az egyik legközelebbi Erdély, ahová májusban utazott a miniszterelnök. A fő cél a nagyszebeni EU-csúcs volt, ugyanakkor többek között meglátogatta a Székelyföldi Jégkorong Akadémiát, és felavatta Románia legnagyobb takarmánykeverő üzemét Kerelőszentpálon.
A miniszterelnök a Facebookon a következők utazásait osztotta meg:
- Montenegró, 2018. július
- Kirgizisztán, 2018. szeptember
- Prága, 2018. november
- Sharm el-Sheikh, 2019. február
- Kazahsztán, 2019. április
- Erdély, 2019. május
- Baku, 2019. október
További helyszínek az Átlátszó adatbázisa alapján
- Brüsszel, 2018. július
- Moszkva, Strasbourg, 2018. szeptember
- Milánó 2018. november
- Brüsszel, Zágráb, 2018. december
- Jeruzsálem (Tel-Aviv), 2019. február
- Varsó, 2019. március
- Brüsszel, 2019. április
- Varsó, 2019. május
- Prága, 2019. június
- Brüsszel, 2019. augusztus
- Prága, Róma 2019. szeptember
(Részletes táblázatunkat ide kattintva éri el.)
Összességében elmondható, hogy a 2018. július és 2019. november között eltelt szűk másfél évben alig volt olyan hónap, hogy a miniszterelnök ne vette volna igénybe a honvédségi. Négy ilyen hónapot találtunk, 2018 augusztusát és októberét, valamint 2019 januárját és júliusát. Olyan viszont volt, hogy többször is utazott velük, 2018 szeptemberében például előbb elrepült Kirgizisztánba a III. Nomád Világjátékok megnyitójára Semjén Zsolttal és Szijjártó Péterrel, majd néhány nappal később Strasbourgba a Sargentini-jelentés vitájára, ezután pedig - szintén néhány nappal később - Moszkvába Vlagyimir Putyinnal tárgyalni.
Az persze, hogy a miniszterelnök egy úgymond kormánygéppel repül, önmagában nem probléma, az sokkal nagyobb gond, hogy az utak költségei is homályba vesznek. Ezt is szerettük volna kikérni, ám erre megint csak nem kaptunk választ sehonnan, sem a Miniszterelnökségtől, sem a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Utóbbi a Magyar Honvédséghez irányított minket, amely viszont már korábban sem küldte meg az adatokat. Tőlük csak annyit tudtunk meg, hogy az összes állami vezetőt illetően a legolcsóbb út 1,2 millió forintba, a legdrágább 28,6 millió forintba került.
Részletes költségek hiányában viszont mégcsak összehasonlítási alapunk sincs azzal kapcsolatban, hogy egy-egy utat megtehettek volna-e olcsóbban. Még az is lehet, hogy nem.
Azt sem tudjuk, hogy ha a kormány különgépével vagy magángéppel tennék meg ezeket az utakat, azok mennyibe kerülnének, itt is csak feltételezhetjük, hogy a honvédségi gép használata olcsóbb, mint mondjuk Csányi Sándor magángépét kibérelni. Kérdés tehát rengeteg van, érdemi válasz viszont tulajdonképpen egy sincs.