Megnéztük az Éjjeli Őrség alapszabályát, hogy van-e jogi alapja a párt bejegyzését megtámadó ügyészségi fellebbezésnek. Röviden: nincs. A TASZ szerint az ügyészség több ponton is jogellenesen jár el: eleve csak a formai feltételek meglétét lehetne vizsgálni például egy párt bejegyzésénél, korábbi médianyilatkozatra hivatkozva azt nem lehetetleníthetnék el.
„A szabadságjogok egy demokráciában egyoldalú akaratnyilatkozattal gyakorlathatók, vagyis egy állami szerv nem gyakorolhatna kontrollt egy párt bejegyzésében. Az ügyészségnek legfeljebb abban lehet - később - szerepe, hogy megvizsgálja, törvényesen működik-e az adott szervezet, és akkor léphet, ha az nem tesz eleget a párttörvényben előírt feltételeknek, például mert két egymást követő országgyűlési választáson nem indul el” – reagált az Éjjeli Őrség bejegyzésének csütörtöki ügyészségi vétójára a hvg.hu-nak a TASZ szakmai igazgatója. Szabó Máté szerint ha a formai feltételeknek megfelel, akkor a pártot be kell jegyezni, egy korábbi médianyilatkozatra hivatkozva azt nem lehetetleníthetik el.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Zala megyei Főügyészség csütörtökön – a rendelkezésre álló határidő gyakorlatilag utolsó óráiban – fellebbezést nyújtott be a Migration Aid „kényszerpártja”, az Éjjeli Őrség bejegyzését jóváhagyó törvényszéki határozat ellen, arra hivatkozva, hogy a párt alapszabálya több ponton is ellentétes a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény, valamint más vonatkozó jogszabály rendelkezéseivel.
Az ügyészség egyik fő kifogása szerint „a párt létrejötte jogszabály megkerülésére irányul, a migrációt támogató civil szervezeteket érintő különadó alóli mentesülést célozza". A hvg.hu birtokába jutott alapszabály szerint ezt ugyanakkor az égvilágon semmi nem támasztja alá a dokumentumban: az ügyészség kizárólag a Migration Aid vezetőjének tavaly augusztusi nyilatkozatára alapozhatja az állítást, amelyben Siewert András azzal indokolta a párt létrehozását, hogy így kerülhetik el, hogy a frissen elfogadott bevándorlási különadó ellehetetlenítse a működésüket. (Pártokra és politikai szervezetekre ugyanis nem vonatkozik az eredetileg a Stop Soros törvénycsomagba foglalt, brüsszeli és nemzetközi bírálatokra végül az adótörvényekbe épített különadó, amely alapján a törvény hatálya alá tartozó civil szervezeteknek 25 százalékos adót kell fizetniük a kapott pénzbeli és tárgybeli adományok után. A NAV mellesleg azóta sem jutott dűlőre benne, hogy mely szervezeteket érint a jogszabály és mi alapján mennyi adót kellene fizetniük, ha egyáltalán.)
A pártalapszabályt megvizsgáltattuk a TASZ szakértőivel is, de a szervezet szakmai igazgatója és jogi munkatársa Döbrentey Dániel is egyértelműen úgy látja: a dokumentum egyetlen része sem támasztja alá a Migration Aid-el vagy annak tevékenységével a kapcsolatot. Az ügyészség vétója tehát jogsértő, mert a bejegyzés során a benyújtott iratokból kell kiindulnia, és nem vélelmezhetné pusztán egy köztudomású tény - az egyik alapító múltbeli nyilatkozatai - alapján, hogy mi a létrehozandó párt célja.
Az alapszabályban az Éjjeli Őrség egyébként a közösségi felelősségvállalás és szolidaritás erősítését, a társadalom perifériájára szorultak segítését, az egyre szélesebb rétegeket érintő szegénység kezelésére és felszámolására irányuló kezdeményezések támogatását jelölte meg fő céljaként.
A TASZ jogellenesnek tartja az ügyészség arra hivatkozó kifogását is, hogy az Éjjeli Őrség nem felel meg a névvalódiság jogszabályi követelményének. Döbrentey Dániel szerint nagyon nagy a mozgásér abban, hogy milyen nevet választ az alapító a politikai pártnak:
Már a név önmagában a véleménynyilvánítás része, önértékkel bír, kommunikációs szerepe van. A párt alapszabályának bevezetőjében pedig világosan szerepel, hogy mit értenek "éjjeli őrség" alatt. A névvalódiság egyébként azt jelenti, hogy a szervezet nevében nem szerepel olyan kifejezés, amely a szervezet jelentőségét vagy működését illetően megtévesztésre alkalmas.
- magyarázta a TASZ jogi munkatársa, aki szerint az ügyészség egyetlen kifogása lehet megalapozott - hogy a megalakuló párt jogi személyek részére is biztosítaná a támogatás lehetőségét, noha a párttörvény ezt kizárja -, de ezt is meg kell vizsgálni.
Az ügyészség érvei között szerepelt az is, hogy a megalakuló párt székhelyhasználatát nem magyar állampolgár biztosítja, miközben külföldi magánszemélytől pártok nem fogadhatnak el vagyoni hozzájárulást. Ez azonban szintén nem áll meg, mert bár a székhely valóban egy osztrák állampolgár tulajdona, de Siewert András szerint azért, hogy az ő esztergályhorváti ingatlanába jegyezzék be az Éjjeli Őrséget, az illetú semmilyen díjat vagy ellenértéket nem határozott meg, a székhely csak szimbolikus, a párt az ingatlant nem bérli, nem használja, nem folytat ott tevékenységet.
A 429 fős Zala megyei falucskát azért választották székhelyül, mert az említett osztrák magánszemély ottani nyaralója volt az a hely, ahol 2017 nyarán emlékezetes módon menekült családokat szeretett volna nyaraltatni a Migration Aid. A tervezett üdültetésről azonban pánikkeltő cikket közölt a Magyar Idők, amelynek nyomán Manninger Jenő, a térség fideszes országgyűlési képviselője, majd Keszthely és a környező kistelepülések polgármesterei a lakók félelmére, illetve és rossz érzéseire hivatkozva közösen megfúrták a projektet.
A Zala megyei főügyészség fellebbezését a pécsi ítélőtábla bírálja majd el. Az eljárásban az ügyészség indoklásához az Éjjeli őrség képviselői észrevételeket tehetnek, bár egyelőre még értesítést sem kaptak a vétóról, azt ők is sajtóból, illetve az ügyészség nyilatkozatából tudták meg.
Az ügyészség fellebbezése aligha független attól, hogy Németh Szilárd, a Fidesz bevándorlás-ellenes kabinetjét is vezető alelnöke novemberben a Legfőbb Ügyészség épülete előtt tartott sajtótájékoztatóján követelte Polt Péter legfőbb ügyésztől, hogy a Migration Aid párttá alakulását „alaposan vizsgálja meg”. A Fidesz kezdettől fogva támadta az új formációt, a tavaly őszi ülésszakon a párt az egyik első dolga volt, hogy felkérte a parlament igazságügyi bizottságát, hogy vizsgálja meg, hogy lehetne elkerülni, hogy a Migration párttá alakulva játssza ki a(z adó)törvényeket.