Nem sajnálták maguktól az üzemanyag-támogatást sem a parlamenti képviselők: júliusi fizetésemelésükkel a közlekedésre fordítható keret összege is (tovább) nőtt. Az Országgyűlés Hivatalától kikért adatok alapján a benzinfalók legtöbbje relatív távol lakó egyéni képviselő, de azért akad, aki közelebbről, saját választókerület híján is köröket verne egy utazó ügynökre.
Havi 345 ezer forintot – a bruttó magyar átlagkeresetnél 50 ezer forinttal többet – költhet benzinre az augusztustól megemelt képviselői üzemanyag-költségtérítés alapján a fideszes V. Németh Zsolt – derül ki az Országgyűlés Hivatalának a hvg.hu-nak megküldött összesítéséből. A kimutatás szerint ezzel a kormánypárti politikusé a legmagasabb havi üzemanyagkeret, de frakciótársa, Vitányi István is csak huszonnyolcezer forinttal marad le mögötte. Ennyi pénzből 400 forintos üzemanyagárral számolva egy 8 literes fogyasztású benzines autóval 10 780 kilométert, egy 426 forintos gázolajból 6 litert fogyasztó dízellel pedig 13 200 kilométert lehetne megtenni. Azaz benzinessel négyszer, dízellel ötször megjárhatnánk vele Rómát oda-vissza egy hónapon belül (vagy Párizst háromszor-négyszer).
A képviselői alapilletmény (és vele az egyéb juttatások) nagy vihart kavart, júliusi megemelése előtt egy budapesti képviselő 2000, egy Budapesttől 101-150 kilométerre lakó 3000, egy 151-200 kilométerre lakó 3500, egy 201-250 kilométer közötti távolságról bejáró pedig 4000 kilométerre elegendő üzemanyag-költségtérítésre volt jogosult, míg a 251 és 300 kilométer távolságban lakók 4500, a 251-300 kilométerre élők 5000, a 300 kilométeren is túliak pedig 5500 kilométernek megfelelő üzemanyag-mennyiségre. (A keretüknek megfelelő összeget 2014 óta készpénz helyett üzemanyagkártyáról vehetik fel. )
A nyári illetményemeléssel a budapestiek 2000 kilométeres kerete 500 kilométerrel, 2500-ra, a többi pedig 1000, illetve 1500 kilométerrel emelkedett meg, a legtávolabb élő honatyák így már összesen 6500 kilométerre elegendő üzemanyagra jogosultak – mármint alapértelmezésben, mert egyéni képviselők esetén ez a választókerület nagyságától függően 10-50 százalékkal is megemelkedhet.
Az alábbi táblázat oszlopaiban a képviselő neve mellett olvasható az az összeg, amely a választókörzete távolsága és nagysága alapján kalkulált havi kerete, a korábbi hónapokban el nem autózott maradékösszeg, és a szeptemberben autózásra felhasznált összeg:
képviselő | havi keret | maradvány | felhasznált összeg |
Ágh Péter | 276 336 Ft | 334 158 Ft | 392 299 Ft |
Bangóné Borbély Ildikó | 230 280 Ft | 266 052 Ft | 354 121 Ft |
Dr. Vitányi István | 322 392 Ft | 250 982 Ft | 277 896 Ft |
Dr. Tilki Attila | 214 789 Ft | 59 858 Ft | 266 953 Ft |
Dr. Hörcsik Richárd | 247 833 Ft | 83 010 Ft | 256 166 Ft |
V.Németh Zsolt | 345 420 Ft | 459 159 Ft | 219 807 Ft |
Barcza Attila | 180 402 Ft | 149 086 Ft | 216 679 Ft |
Szabó Zsolt | 184 224 Ft | 144 110 Ft | 206 370 Ft |
Vigh László | 181 744 Ft | 39 549 Ft | 201 556 Ft |
Dankó Béla | 192 759 Ft | 139 880 Ft | 199 282 Ft |
Dr. Hoppál Péter | 165 222 Ft | 90 519 Ft | 198 481 Ft |
Dr. Vinnai Győző | 181 744 Ft | 42 410 Ft | 194 688 Ft |
A rekorder V. Németh Zsolt például nem a legtávolabb élő képviselők egyike – a vagyonnyilatkozata szerint a 210 kilométerre lévő Vasváron él, övé viszont az egyik legnagyobb, 127 települést magában foglaló magyarországi választókerület.
A második legmagasabb – 322 ezer forintos – keret birtokosa, fideszes Vitányi István a 270 kilométernyire fekvő Berettyóújfalun lakik, és 44 település képviselője, ahogy a frakciótársa, a Magyarország majdnem legkeletibb csücskéből, Géberjénből járó (290 km) toplista 3. Kovács Sándor is.
Az évek óta a benzinfogyasztás dobogósai között szereplő Vitányi István nem vette jó néven, amikor az üzemanyag-felhasználásáról kérdeztük:
„Minden évben megírják, hogy benzinfaló képviselő vagyok, de azt nem, hogy a fél megye az enyém Hajdú-Biharban. Csak ma 207 kilométert mentem eddig a választókörzetemben, most jövök a harmadik rendezvényről, és még csak délután 3 van. Holnap pedig Pestre is megyek, és hétfőn is voltam – két pesti út nekem 1200 kilométer, de egy hónapban van vagy 6 pesti utam, tessék kiszámolni”
– magyarázta némi indulattal a hangjában a politikus.
Hasonlóan érvelt a 210 kilométernyire fekvő Győr-Sopron megyei Csepregen lakó, Ágh Péter is, akit egyébként – mint utólag kiderült, tévesen – a parlament legnagyobb benzinfogyasztójaként hozott ki a szeptemberi összesítés. A fideszes képviselő nevénél a 276 ezer forintos havi keret mellett meghökkentő, közel négyszázezer forintos felhasználás szerepelt (az adott hónapban megmaradt összeget át lehet vinni a következőre). Az összegről azonban kiderült, hogy az Országgyűlés Hivatala beleszámolta – szeptemberre könyvelte el – annak a 250 ezer forintos, valamennyi magyarországi vonalra érvényes éves vonatbérletnek az árát is, amelyet szintén igényelhetnek munkájukhoz a képviselők. Enélkül „csak” 150 ezer forintot költött a képviselő benzinre szeptemberben.
„Vas megye távol van, a megyén belül pedig 77 település tartozik hozzám. Megválasztásom óta azon vagyok, hogy minél többükre eljussak: csak a mai napom programjában 4 rendezvény szerepel – magyarázta a hvg.hu-nak a politikus, aki szerint a Facebook-oldalán dokumentált események visszapörgetésével is igazolható, hogy nemcsak választások közeledtével, hanem „nyugalmi időszakban” is ilyen aktívan jár a körzetéhez tartozó településekre.
Az Országgyűlés Hivatalának kimutatása szerint ugyanakkor mintha nem lenne általános érvényű az összefüggés a távolság, a választókerület és az üzemanyagkeret nagysága, valamint a fel is használt üzemanyag között: míg Vitányi István például 44 ezer forint híján elköltötte a rendelkezésére álló havi 322 ezer forintot szeptemberben (pedig abban a hónapban csak két ülésre kellett felutazniuk Budapestre a képviselőknek), addig a keretösszeg nagyságában utána következő Kovács Sándor csak a neki járó 287 ezer forint alig több mint harmadát, 105 ezer forintnyit tankolt el, és a legmagasabb keretű V. Németh Zsolt is több mint 125 ezer forintot meghagyott a lehetséges 345 ezerből.
Ugyanígy, míg a 100 kilométerről, Jászapátiról bejáró fideszes Pócs János a lehetséges 165 ezerből 66ezer forintnyit tankolt el szeptemberben, addig hatvani frakciótársa, Szabó Zsolt 206 ezret, a 110 kilométernyire, Salgótarjánban élő Becsó Zsolt pedig annak ellenére is több mint 150 ezret, hogy országos listáról jutott a parlamentbe, vagyis saját választókörzete sincsen.
Az ellenzéki képviselők közül az MSZP-s Bangóné Borbély Ildikó végzett az üzemanyag-toplista legelőkelőbb helyén – de róla is kiderült, hogy tévesen: Ágh Péterhez hasonlóan az ő éves vonatbérletét is szeptemberre könyvelte el az Országgyűlés Hivatala, a 210 kilométerre lévő Kabáról bejáró, de Mosonmagyaróvári és nyíregyházi irodát is fenntartó szocialista politikus csak 68 ezer forintot tankolt el a kártyájáról szeptemberben.
Az üzemanyagkártyát igénylő 145 képviselőből összesen egyébként heten költenek havi 200 ezer forintnál is többet benzinre vagy gázoljara, míg ötvenhárman 100 és 200 ezer, ötvenöten pedig 50-100 ezer forintból tankolnak, húszuknak pedig 20-50 ezer forint is elég a közlekedésre. Tíz képviselőnél – változatos okból – 0 forintos felhasználás mellett több százezer forintos felhalmozást mutat az összesítés: néhányan azért nem vették igénybe a hivatalos keretet, mert más jogcímen – például frakció-tisztségviselőként – jár nekik autó, néhányan későn, csak szeptember végén vették át az üzemanyagkártyájukat, néhányan pedig nem használták az autót – mint a független Bősz Anett például, aki bevallása szerint a jó időben szinte kizárólag biciklivel közlekedett.
Csak tömegközlekedésre szóló költségtérítést mindössze 3 képviselő, a KDNP-s Juhász Hajnalka, a független Szabó Szabolcs és a DK-s Vadai Ágnes igényelt magának.
A törvény értelmében a képviselők – részben vagy egészben – lemondhatnak a tömegközlekedési és üzemanyag-támogatásról a frakciójuk javára, de automatikusan a képviselőcsoportokra száll december 31-én a keretüket ki nem merítő honatyák számlájának maradványösszege is.