Mennyire biztonságosak az utazó "vidámparkokban" használt játékok, kérdezik sokan a horrorisztikus várpalotai baleset után. A válasz cseppet sem megnyugtató. "Nem egyedi eset, hogy megfelelő dokumentumok nélkül üzemeltetnek" ilyen eszközöket – mondta a hvg.hu-nak a gépek magyarországi ellenőrzését végző egyik cég, az EMI-TÜV SÜD vezetője.
Horrorbaleset történt szombaton Várpalotán: a Várpalotai Napok rendezvényen leszakadt egy körhinta. Az eszközből többen kiestek, négyen nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedtek. Egyikük most is kritikus állapotban fekszik a győri Petz Aladár Megyei Oktató Kórházban, súlyos fejsérüléseket szenvedett, miután fejjel az útpadkára zuhant.
Hantos Ádám ügyvéd az M1 hétfő esti műsorában elmondta: ilyen esetekben az eljárás szerint a rendőrség igazságügyi műszaki szakértőt rendel ki, aki megvizsgálja, darabokra szedi a gépet, hogy megpróbálja kideríteni mi okozta a balesetet – számolt be róla az MTI. Hantos László úgy vélekedett, a mostani balesetben a hintán ülők és az önkormányzat felelőssége nem merül fel. Felhívta a figyelmet, hogy a hintát üzemeltető cég tevékenysége "veszélyes üzem", amelyre objektív felelősségi szabályok vonatkoznak. Így kevés esetben – például olyan külső tényező esetén, mint egy földrengés – mentesülhet a felelősség alól.
Két helyen vizsgálják be a gépeket
Minket az érdekelt, milyen ellenőrzésen esnek át a gépek Magyarországon. Nos, a vurstliban felállított eszközök felügyeletét egy 2007-es rendelet szabályozza. Ez három különböző osztályba sorolja a berendezéseket, a legveszélyesebbeket évente kell ellenőriznie az erre kijelölt társaságoknak, és háromévente szétszerelt állapotban is átnézik, hogy az esetleges rejtett hibákat, belső deformációkat feltárhassa a vizsgálat. Ezt Madaras Botond, az egyik kijelölt szervezet, az EMI-TÜV SÜD vezetője, mondja el a hvg.hu-nak.
Az országban még egy ilyen szervezet van, ahol lehet tanúsíttatni a körhintákat, forgóhintákat, átfordulós hintákat, hullámvasutakat és más berendezéseket egészen a színpadi sátrakig, ez pedig a Budapesti Műszaki Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszéke. A rendelet szerint a tanúsító helyeknek megfelelőségi tanúsítványt kell kiadnia, hitelesítenie kell az üzemeltetési naplót, amelyben "feltünteti az előírásnak megfelelő szerelést, az üzemórák számát, valamint az üzemelés közben bekövetkezett esetleges hibákat és azok elhárítását". Ennek az eszköz közelében kell lennie.
Úgy tudjuk, a várpalotai balesetben érintett körhintát a BME minősítette (az biztos, hogy nem az EMI-TÜV ellenőrizte, márpedig csak két minősítő cég van). Ugyanerre hivatkozik a keddi Borsnak nyilatkozva a hinta tulajdonosa, Greznár Attila. Azt mondta, a Banzai nevű játékot egy holland gép mintájára készíttette el Tiszafüreden, de nemsokára újra kellett gyártatnia az egyik öttonnás elemét, mivel instabilnak tűnt a szerkezet. Azt már Tatán készítették el, és a tulajdonos állítása szerint a szerkezetet június 13-án a műszaki egyetemen engedélyezték. Az engedélyezésre vonatkozó kérdéseinkkel megkerestük az egyetemet, amint válasz érkezik, azt közöljük.
Az ellenőrzés mit sem ér, ha az üzemeltető nem figyel oda
Madaras azt is elmondja az ellenőrző szervezet mellett fontos tényező az üzemeltető szerepe, akinek naponta-havonta el kell végeznie bizonyos karbantartási feladatokat. A mutatványosok eszközeit korábban a fogyasztóvédelem ellenőrizte, majd a kormányhivatalok hatáskörébe került ez a feladat. Nekik nincs könnyű helyzetük, hiszen több száz cég foglalkozik ilyen eszközök működtetésével, és még több a kisebb, egy-két eszközt működtető (gyakorlatilag kényszer-)vállalkozás, akinek esetenként egyetlen elektromos rodeóbikája van. A Veszprém Megyei Kormányhivatalnak mindenesetre írtunk, várjuk az ő válaszukat is. (Hozzátehetjük, a különálló Fogyasztóvédelmi Hatóságot a nagy állami háttérintézmények leépítésekor a kormány szüntette meg – a szerk.)
Sok rendezvénygazda jogszabályszerű megfelelést köt ki ezeknél az eszközöknél, azaz, hogy mindent szabályosan lehet csak üzemeltetni. Maga az ellenőrzés először szemrevételezést jelent, a gépezetet is átvizsgálják, van menetpróba is. Tüzetesnek tűnik a protokoll, de Madaras mégis úgy látja, a helyzet messze nem tökéletes. Nem tökéletes, mert sok gép nem megy át a vizsgálaton, az üzemeltetők sokszor nem elég profik és szakképzettek. Ha a tanúsító cég hibát tár fel, akkor csúszik a tanúsítvány kiadása, mert ki kell javítani a hibákat.
"Nem egyedi eset, hogy megfelelő dokumentumok nélkül üzemeltetnek" ilyen eszközöket
– mondja Madaras. Az ellenőrzés szúrópróbaszerű, és sok olyan rövid rendezvény van, amire egyszerűen nem jutnak kormányhivatali ellenőrök. Madaras úgy fogalmaz, ezek a gépek nem egy autógyár szintű üzemben készülnek, ezért jobban kéne szabályozni az ellenőrzéseket. A simlis ügyeskedők kiszűrése a szakma érdekvédelmi szereplőinek is érdeke.
Kerestük őket is, vagyis a Szórakoztató és Vidámpark Vállalkozók Országos Egyesületét, ám ott megtudtuk, az elnök épp az a Greznár Attila, akinek a játékával a várpalotai baleset történt, és aki az Inforádiónak, meg a Borsnak megszólalt, de nekünk nem vette fel a telefonját.