Nem is állhattak volna forgalomba a 3-as metró felújított szerelvényei, ha nem működnek tökéletesen a vésznyitók – állítja a Metróért Egyesület. Márpedig a ma reggel a Nyugatinál elromlott szerelvényekből az utasok a vésznyitó segítségével is alig tudtak kikeveredni. De mi történik, ha a csak hellyel-közzel működő vésznyitókkal éppen valamilyen baleset miatt az alagútban ragadt metrón szembesülnek az utasok? Utánajártunk.
Ma a reggeli csúcsforgalomban, a Nyugatinál adta fel a szolgálatot a 3-as metró egyik felújított szerelvénye. Az utasok ráadásul beszorultak a metróba, amely 10-15 percen keresztül rostokolt az állomáson és nem tudott ajtót nyitni. Az utasok ezért a vésznyitóhoz nyúltak, ám azok sem nagyon működtek, végül a bent ragadt emberek maguk feszítették fel az ajtókat. A BKV ezután közleményben jelentette be, hogy 800 millió forintos kötbért követel az orosz gyártótól a sorozatos ajtóhibák miatt és felfüggeszti a még itt levő szerelvények kiküldését. Végül azt is belengette, hogy akár szerződést is bontanának, ha nem javul a helyzet. A Nemzeti Közlekedési Hatóság azóta ki is vonta az érintett orosz metrókat a forgalomból.
Nem is állhattak volna forgalomba?
A 3-as metró alagútjának és a szerelvényeinek fel-, illetve megújítása eddig is szürreálisan zajlott, de a péntek reggeli hiba ezeknél sokkal komolyabb volt. Bíró Endrétől, a Metróért Egyesület elnökétől megtudtuk, ha a vésznyitó nem működik, a jármű üzemképtelennek minősül, vagyis egyáltalán nem is szabad forgalomba engedni. A szakember külföldön tartózkodik, így jelezte, a hozzá eljutott hírek és kommentek alapján nem pontosan tudja, mi történt, ténylegesen működött-e a vésznyitó vagy nem, de a szabály egyértelmű.
A BKK Facebook-oldalán az egyik kommentelő úgy meséli,
„elfordítottam a vésznyitót, mert én álltam a legközelebb hozzá, utána pedig húztuk szét az ajtót belülről, aztán mikor látták a kint állók, hogy nem megy, mert mindig visszacsukódott, akkor segítettek kívülről is, és végre kijutottunk”.
A metrón utazó ismerősünk azt írta:
„A piros vésznyitó kart elfordítottunk, előtte esélyünk sem volt kinyitni az ajtót. Utána hallatszott valami kattanásszerű hang, de rés nem támadt az ajtón, csak a zár engedett el. Utána is 4-5 ember kellett ahhoz, hogy szét tudjuk feszíteni az ajtót.”
Az Index olvasója azt írta,
„az ajtó vésznyitóját alig lehetett elfordítani két kézzel, a gumiszalag nem engedett, valamint a kar is megmakacsolta magát (...) több ember segítsége kellett az ajtó felfeszítéséhez”.
Mindegy is, pontosan hogy történt, óriási aggodalomra adnak okot a történtek – válaszolta érdeklődésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet –, az ajtók nem működtek, az utasok bennragadtak a metróban, ez a helyzet nagyon súlyos.
Mi van, ha az alagútban történik ilyen?
Véletlenül sem szeretnénk fölöslegesen pánikot kelteni, de képzeljük el, mi van, hogyha egy ilyen eset az alagútban történik meg – hogy jutnak ki az utasok, ha a távműködtető nem nyitja az ajtókat és a vésznyitók sem üzemelnek megfelelően?
Bíró Endre úgy látja, az eddigi meghibásodások alapján a 3-as metró új szerelvényeinek sincs több esélyük bent ragadni az alagútban, mint bármely más metrónak. Ha mégis így történne, a vonat elején és a végén lehet elhagyni a szerelvényt, de a szakember szerint jó eséllyel erre sem lesz szükség, mert a következő vonat el tudja tolni a hibásat. Az azonban nem szerencsés, hogy nincs az alagútban olyan menekítő járda, mint a 4-es metróban, tette hozzá Bíró, aki úgy tudja, hogy a 3-as vonalán ilyen a felújítás után sem lesz, így csak a nyílt pályán keresztül menekülhetnek az utasok, ha úgy adódik. Névtelenül nyilatkozó szakértőnktől pedig azt is megtudtuk, hogy ilyenkor – mint ahogy az most is történt az állomáson – a vezetőnek ki kell szállnia, és kulccsal egyenként kinyitnia minden kocsinak egy ajtaját, ami ugye nem kevés idő.
Kérdésünkkel a katasztrófavédelmet is megkerestük, ott megnyugtattak minket, hogy fel vannak készülve az ilyen esetekre. Mint írták, a tűzoltók rendszeresen tartanak gyakorlatokat a metróalagutakban és a metróállomások területén. A tréningek segítségével a beavatkozó állomány készség szinten el tudja sajátítani a speciális környezetben történő mentéshez szükséges alapvető ismereteket. A katasztrófavédelem speciális, különböző hidraulikus felszerelésekkel rendelkezik, amelyek segítségével másodpercek alatt ki tudják nyitni egy metrószerelvény ajtaját.
Most már tényleg nagyon kellemetlen
Tény, a Nyugatinál történt meghibásodás nem okozott közvetlen életveszélyt. A korábbi Kálvin téren történt eset viszont igen – ekkor mindkét oldalon kinyíltak a metró ajtajai és ez a Metróért Egyesület szerint is biztonságkritikus hiba volt –, azaz közvetlenül veszélyeztette az utasbiztonságot. A napi utasforgalom zavartalan működését és az emberek közérzetét viszont az is nagyban veszélyezteti, ha a szerelvényeket egyre durvább körülmények között kell kivonni a forgalomból – Bolla Tibor BKV-vezérigazgató is elismerte ma, hogy rendszeresek az utasokat érő kellemetlenségek az új metrók hibái miatt, és elnézést is kért az utazóközönségtől.
Tarlós István főpolgármester március végén azt mondta, minden újonnan forgalomba állított járművel előfordulnak ilyen gyermekbetegségek, de ha majd egy hónap múlva sem múlnak el ezek, akkor tényleg nagy a baj. Azóta már majdnem 3 hónap telt el – tehát akkor most már Tarlós szerint is bizonyára nagy a baj. A látszat pedig az, hogy a kormánynak és a fővárosnak nem szívügye az ország legforgalmasabb vonalának szükséges szintű felújítása, mert nem adnak erre elég pénzt, hanem buheramegoldásokat erőltetnek – mind a vagonok, mind az infrastruktúra esetében.
Amikor kiderült, hogy használtat akarnak venni új helyett, a metrós szakemberek már jelezték, hogy ezek a járművek a mai technikai elvárásoknak nem felelnek meg, például azért, mert hosszában nem átjárhatóak, illetve nincsen bennük légkondi. De azóta több nem várt probléma is folyamatosan jelen van a régi-új 3-as metrószerelvényekkel. A forgalomba állás másnapjától kezdve pedig szinte folyamatosan baj van a vonatok ajtajaival, és ezen azóta sem sikerült úrrá lenni.
Az alagút majd talán ősszel kezdődő felújítása esetében is ugyanezek a szükségmegoldások várhatóak. A vonalat a felújítás alatt egyetlen milliméterrel sem hosszabbítják meg, noha Újpesten az alagút majdnem elér a lakótelep szívében található Rózsa utcáig, ahol ma a szerelvényeket tárolják – csak egy állomást kellene fölé építeni. De még csak az sem fért bele a rekonstrukcióba, hogy az Ecseri útnál egy új kijáratot építsenek: a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. tervei szerint állomást építenek majd az Üllői út fölött elhaladó vasútvonalra, ám ezzel a 3-as metrót nem kötik össze. De mert Budapest nem kapott pluszpénzt a kormánytól a felújításra, annak már korábban lebutított tartalmából is húzni kell. Úgy tűnik, a 20-ból 8 állomás akadálymentesítését ki akarják hagyni.