Érvekkel próbálják meggyőzni az államfőt: ne írja alá, küldje a törvényt az Alkotmánybíróságra.
A parlament múlt kedden fogadta el a köznevelési jogszabály újabb módosítását, a „Taigetosz-törvényt”, amely a többi között úgy rendelkezik, hogy az úgynevezett beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel (BMTN) küzdő tanulók ne kaphassanak felmentést az osztályzás alól.
A módosítás ráadásul lehetőséget ad arra, hogy – megfelelő számú szakember híján – ne csak gyógypedagógusok, hanem szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhassanak enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel.
A törvénymódosítás indoklása szerint a kormány azt reméli, hogy a BMTN-diákok és szüleik így majd motiváltabbak lesznek "a nehézségek leküzdése érdekében".
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke erre úgy reagált, hogy az érintett gyerekeknek nem azért vannak tanulási nehézségeik, mert nem akarnak tanulni. Így a felmentés megvonása "totális pedagógiai baklövés". A szakember szerint az intézkedés azt a politikai célt is segít elérni, hogy mind több gyengébben teljesítő tanulót terelhessenek a szakképzésbe.
Most a Tanítanék mozgalom nevében Törley Katalin, Sulyok Blanka, Pilz Olivér nyílt levélben fordult Áder János köztársasági elnökhöz. Ebben tételesen leírják, mit tartanak elhibázottnak a módosításban:
- lehetőség nyílik az iskolákban képesítés nélküli pedagógusok foglalkoztatására;
- enyhe és középsúlyos értelmi sérült fiatalok számára bizonyos tárgyakat gyógypedagógiai végzettséggel nem rendelkező pedagógusok is taníthatnak ezentúl;
- ezen rendelkezések súlyosan csorbítják az iskolába járó gyerekek és fiatalok jogát ahhoz, hogy a számukra legmegfelelőbb, törvényben garantált képzéshez férhessenek hozzá.
- súlyosan romlanak azon tanulók esélyei is, akik beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdenek (BTMN tanulók), s akiket ez a törvénymódosítás megfoszt attól a lehetőségtől, hogy bizonyos tantárgyak értékelése alól részleges vagy teljes felmentést kaphassanak.
„Könnyen belátható, hogy egy részterületen tanulási nehézséggel küzdő gyereknek nem bukásra és kudarcokra van szüksége, hanem megfelelő szakmai segítségre, ahogyan az is, hogy ez a most megszüntetett lehetőség segített számos tanulási nehézséggel küzdő, ugyanakkor más területeken jól teljesítő gyereket ahhoz, hogy sikeresen elvégezze iskoláit, érettségit és akár felsőfokú képzettséget is szerezzen. Ezt az utat vágta el előttük a fent megnevezett törvénymódosító csomag” – fogalmaznak.
A három pedagógus így folytatja az Áder Jánosnak címzett nyílt levélben: „mind magánemberként, mind szakmai és érdekképviseleti és érintett szervezetek képviselőiként úgy véljük, ezen rendelkezések rendkívül súlyos hátrányokat és károkat okoznak gyermekek tízezrei számára, ezért
arra kérjük, éljen az alaptörvényben foglalt jogával, és a törvényt ne írja alá, hanem küldje meg az Alkotmánybíróságnak alkotmányossági vizsgálat céljából.