Az egyáltalán nem szokványos kezdeményezés egyre több helyen tűnik fel a kocsmákban, és ad alternatívát: a baráti sörözés egyben társadalmilag is hasznos tevékenységgé nemesül. Az ötletgazdákkal beszélgettünk.
Igyál és jótékonykodj – 2016 szeptemberének végén indult útjának a Share, a jótékony sörözés. A modell egyszerű: aki Share sört iszik akár egy szórakozóhelyen csapról, palackozottan, akár rendel magának a weben, jó ügyet támogat, az italból képződött profit ugyanis teljes egészében jó célra megy. Azt is mindig pontosan lehet tudni, mire: a Share hat területen (kultúra, művészet; szociális ügyek és jogvédelem; alkoholizmus, függőség; sport, egészségügy; tudomány, oktatás; környezetvédelem) támogat szervezeteket oly módon, hogy minden területnek van egy felelőse, vagy ahogy a Share nevezi, nagykövete, aki kijelöli a támogatandó szervezeteket és kezdeményezéseket.
Erről és a tervekről is faggattuk a Share kifőzőit, Alvégi Lócit, Káldi Marcit (ők kérték, hogy ezen a néven szerepeljenek) és Ádám Istvánt, és természetesen sort kerítettünk arra is, hogy teszteljük magát a folyadékot, legalábbis a kettő közül a pilst (létezik emellett ugyanis egy alkoholmentes, citromos barna változat is).
A Share unikum
Amikor összegyűlik 100 ezer forint, az épp soron következő szervezet hozzájut az adományhoz, amit úgy használhat fel, ahogy akar. Jelenleg az Utcajogász van soron, ha összegyűlik a pénz (ennek állását követni lehet a honlapon), a terület nagykövete, az Amnesty International fogja átadni. De a nagyköveteken túl a Share-hez is fordulhatnak adományra vágyó szervezetek, hogy beálljanak, beállhassanak a sorba. Amelyeket azért alaposan ellenőriznek, a bizniszcivileknek tehát nem érdemes reménykedniük. Hogy a Share adományát mire költi egy szervezet, azt maga dönti el. Ez a civileket célzott adományokkal segítő többi szervezethez képest, hogy stílszerűek legyünk, unikum.
Karácsony előtt meg is volt az első adományozás: egy nagy összeesküvés keretében, kereskedelmi ügynöki fedősztorival jutottak be a Káva Kulturális Műhelybe, majd meglepetésként nem vittek, hanem Kovács Patrícia nagykövettel hoztak pénzt mindkét fél kitörő örömére (erről videó is készült). "Az egy üzemanyagbomba volt mindannyiunknak", emlékszik vissza Káldi, „egy ilyen adományátadás után máshogy éled meg a mindennapjaidat, tényleg jobban alszol tőle”.
Jó-jó, de hát mégis a sörivásról van szó, mit mondanak arra a vádra, hogy a Share igazából csak javít az alkoholizálás PR-jén, tulajdonképpen ivásra buzdít? "Ez minden egyes alkalommal előjön", mondja Lóci. A Share nem mondja azt, hogy igyanak az emberek minél többet, csak annyit, hogy ha söröznek, olyan sört igyanak, amivel jótékonykodnak is. Az sem véletlen, hogy a két sör közül az egyik alkoholmentes, hogy ha valakinek tetszik ez az ötlet, de nem akar alkoholt fogyasztani, akkor is legyen választása. Ráadásul úgy tervezik, az alkoholfüggőkkel dolgozó civilek magasabb adományt kapnak majd a Share-től. Az alkoholizmus hatalmas probléma, és nem beszélünk róla, nincs kultúrája a sörivásnak, veszi át a szót Ádám István, ezt a kultúrát is építeni akarja a Share, fel akarja hívni a figyelmet a felelős alkoholfogyasztásra.
Nonprofit szervezet profi mentalitással
A cégbe jelenleg a marketingestől a grafikusig, videóstól a social media szakértőig 15-20 ember teszi bele teljesen ingyen a maga profi munkáját. Káldi Marci hozzáteszi, azt is fontosnak tartják, hogy egy nonprofit cég is tudjon úgy gondolkodni, mint egy üzleti alapokon álló, ami nem jellemző egyelőre Magyarországon. Amíg Amerikában a bevétel 30 százalékát etikus marketingre költeni, hogy minél sikeresebb legyen a projekt, itthon gyakran még az is szitokszónak számít, hogy pénzt kapjanak a munkatársak egy civil szervezetben.
Egyelőre mindenki ingyen dolgozik, de ha felfut a Share, idővel munkát fog adni egy vagy több embernek, ami a szervezet hatékonyságát fogja növelni, azaz a Share és a jótékonykodás sikerét. Fontos kiemelni, hogy a profit megy jótékony célra, nem az összes bevétel, a kiadások között pedig ott lesz a marketing, a dolgozók egyszer eljövendő bére, és az azon felül megmaradó pénz a profit. De mindez átlátható, követhető lesz, a Share költségvetése fent lesz a honlapon. Az ötletadó berlini kezdeményezést, ami öt éve működik, Alvégi Lóci látta, ismerte meg, és ők is mindent átláthatóan csinálnak, innen is, a kiadások-bevételek követésével tudta, hogy ezt lehet fenntarthatóan csinálni, érdemes belevágni – sőt lehet, hogy jobban is lehet csinálni, mint a németek.
Jelenleg fut egy közösségi finanszírozású kampány az egyik legismertebb ilyen oldalon, az Indiegogo jótékonykodásra specializálódott aloldalán, hogy a Share jövője még jobban meg legyen alapozva. Az innen befolyó pénzek a söralátétre, címkére, a termékre mennek, amit eddig saját zsebből finanszírozott a három alapító. Ráadásul az adományozók most alapítókká is válnak – elég szépen el is indult az adományozás, jó esélye van annak, hogy a megcélzott 3 millió forint összejöjjön.
Olcsó Share-nek nem híg a leve
Jó, jó, de milyen a sör, milyenek a visszajelzések? Ez nyilván ízlés dolga, de általában jók a pilsre és a különleges barna-citromos-alkoholmentesre vonatkozók is, mondja Káldi. Az Ikkona sörfőzdében készülő, Kovács László sörfőző mester söre szerinte a legjobbak közé tartozik.
A Share nem csak a legkifinomultabb sörínyenceknek szánja a sörét, épp ellenkezőleg, a világos pilzeni egy jó ivósör minél szélesebb rétegeknek. Mindemellett finom, a hvg.hu érzékszervi vizsgálata úgy ítélte meg, hogy fogyasztásra ajánlott, egyszerű, de jó, felismerhető sör lett a Share. Mindez az árban is meglátszik: nem a kézműves sörök olykor csillagászati árkategóriájában helyezkedik el a jótékony sör, hanem az olcsóbbak közé tartozik, a Kis Szimplában, ahol volt szerencsénk megkóstolni például 650 egy korsó, ami ott a legolcsóbbak között van. De ez nincs kőbe vésve, a nagykereskedelmi ár után a helyek annyit raknak rá, amit jónak látnak.
Egyelőre az ital terjesztése van terítéken, hogy minél több helyre eljusson. Már így is 20 felett van a Share-lelőhelyek száma, 15 fővárosi mellett 5 vidéki helyen is elérhető a sör, az év végére 100 helyet kéne elérni. De nem csak az a cél, hogy a lehető legtöbb helyen kapható legyen a sör, mondja Alvégi Lóci, hanem hogy ahol megjelenik, ott jelen legyen poszterrel, söralátéttel, minél több információval, a csapos tudja, hogy ez mi, miről szól, az érdeklődőknek tudjon pár szót mondani az egész kezdeményezés céljáról.
És hol lehet a dolog vége? A dolog nagyjából egy év után állhat meg a saját lábán, ahogyan Amerikában, Ausztráliában, Németországban ezek a jótékony sörözési ügyek a saját lábukra tudtak állni. Ami komoly reményre adhat okot, az két számon nyugszik: ma Magyarországon az emberek 150 milliárd forintot költenek el sörre, és a berlini ötletadó példa is 50 millió forintnyi bevételt tud elérni egy városban – havonta, mondja Alvégi. Az lenne a jó, ha a civil szféra kiszámítható és stabil támogatójává válhatna a Share, és az emberek mellett a cégek is megtalálnák a jótékony sör helyét a maguk társadalmi felelősségvállalásában.