Videó van arról, hogy múlt héten is volt már gond a szerelvények fékezésekor a 2-es metró Pillangó utcai állomásán, a vonal felszíni szakaszán. A telefonnal készített felvételen jól látható, hogy a belváros felől érkező szerelvény csak némi korrigálás után tudott a megfelelő helyen megállni.
Hétfő reggelt összekoccant két metrószerelvény a Pillangó utcai állomáson, a Déli pályaudvar felé tartó oldalon. Az egyik vonat utolérte a másikat, és a fékezés ellenére nem tudott megállni időben. Az utolsó hírek szerint tíz utas sérült meg, köztük egy idős nő, akinek két bordája tört el. A BKV korábban nyolc könnyű sérültet emlegetett.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei vizsgálatot indítottak a baleset ügyében, és már hétfőn kiderült: a 2-es metró felszíni szakaszán a hétvége óta automata üzemmód helyett kézi vezetéssel közlekednek a járművek a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt. Sok minden más mellett a szerelvények adatrögzítőjéből kinyert információkat is elemzik.
A rendőrség vasúti közlekedés veszélyeztetésének gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen indított nyomozást hétfőn.
Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azt mondta: műszaki hibára utaló jelek egyelőre nincsenek, a fékrendszer minden vizsgán átment, így nem zárják ki az emberi mulasztás lehetőségét sem. A járművezetők figyelmét felhívták a csúszós pályaszakaszra – tette hozzá.
Felmerült még az a verzió is, hogy szoftverhiba állhat a baleset mögött. A vizsgálatok tartanak, a VS.hu azt írta, hogy a rendőrök házkutatást tartottak a 2-es metró járműtelepén.
A BKV hétfő este jobbulást kívánt a sérülteknek, illetve elnézést kért az érintett utasoktól.
Sejtették, hogy baj lesz
Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke az Indexnek hétfőn azt mondta: múlt pénteken az egyesület levelet írt Tarlós Istvánnak, miután már csütörtökön is majdnem baleset történt, és vizsgálatot követeltek a hasonló esetek megakadályozására. A főpolgármester a levelet nem láthatta, mert bokatörés miatt otthon feküdt – tudta meg a hvg.hu.
Bíró Endre szerint a probléma az, hogy nem működik a megcsúszásvédelem a metró fékrendszerében, ami részben hasonlít az autók az ABS-éhez. Hasonló, "keréklaposodásnak" nevezett problémák már korábban is felléptek.
A keréklaposodás a metrón azt jelenti, hogy amikor a túlzott fékezés miatt a kerék nem gördül, hanem megcsúszik, akkor a futófelülete deformálódik, "lapot kap”. Ez később a gördülő kerék minden fordulatnál fellépő jellegzetes ütéséről ismerhető fel – magyarázta.
Egy pénteken készített videón is jól látható, hogy nem volt minden rendben a Pillangó utcai állomáson fékező szerelvénnyel.
17 óra körül az Örs vezér terei végállomás felé tartó vonat először nagyjából a Pillangó utcai megálló felénél állt meg, "időzött egy kicsit", majd a következő próbálkozásra sem sikerült a megfelelő helyen lefékezni, valószínűleg a csúszás miatt, így némi korrekció után nyíltak ki csak az ajtók – mondta a hvg.hu-nak Szente Dávid, a felvétel készítője.
A Pillangó utcai megálló másik oldalán egyébként, ahol a hétfői baleset történt, megbontották egy ponton a pálya burkolatát.
A 2-es metró teljes vonalon, de a felszíni szakaszon csökkentett sebességgel jár továbbra is: az Örs vezér terei végállomástól egészen a Stadionokig megnövekszik a menetidő, a szerelvények csak a Stadionoktól gyorsítanak fel és haladnak a megszokott tempóban.
Kapnak-e kártérítést a metróbaleset sérültjei?
Összeszedte a Péncentrum.hu, számíthatnak-e kártérítésre a hétfői metróbaleset sérültjei, és ha igen, akkor milyen eljárási procedúra során.