Itthon Dercsényi Dávid 2016. szeptember. 20. 16:14

Kiakadt az elavult számtech-tankönyvön? Az ügy hátterén még jobban ki fog

Bejárták a netet egy informatika-tankönyv kínosan elavult illusztrációi. Megtudtuk, mennyit adtak el ebből a könyvből, hogy miért nem lehetett korszerűsíteni, és hogy mi az, ami még a régi ábráknál is nagyobb probléma vele.

Hétfőn kikerült a netre pár kép egy nyolcadikosoknak szóló informatika-tankönyvből, amely, bár 2016-os, állítólag 2003-ban készült, és minimálisan változtattak rajta. Márpedig egy mai tizenéves annyira múltbéli problémákkal, felvetésekkel és technológiával találkozik a könyv lapjain, hogy szinte fel sem tudja fogni, hogy mit olvas.

Mint megtudtuk, a könyvet a Mozaik tankönyvkiadó adta ki, az a szegedi kiadó, amelynek tankönyveit és digitális tananyagait dicsérni szokta a szakma.

Mozaik

A könyv a tankönyvlistán nem szerepel, tehát az iskolák csak akkor vesznek belőle, ha kifejezetten ezt a könyvet akarják, tudtuk meg a tankönyvellátásért felelős állami szervtől, a Kellótól, amely nem tudta megmondani, mennyi fogyhatott belőle, mindenesetre mivel nem tankönyvlistás, nem lehet tömegesen elterjedt kiadvány.

Nem dolgozták át, mert nem volt szabad

Megkerestük a kiadót is, hogy megtudjuk, miért nem dolgozták át a könyvet, mielőtt újra kiadták. A Mozaik ügyvezető igazgatója, Reményfy Tamás válaszolt kérdéseinkre, válasza rávilágít a tankönyvrendszer problémáira, de az oktatási rendszeréit is érinti.

Reményfy Tamás, a Mozaik Kiadó igazgatója
MTI / Földi Imre

A kérdéses tankönyvet még az eggyel korábbi nemzeti alaptantervhez alakították ki (NAT2007), nem pedig a legújabbnak (NAT2012) megfelelően. 2008-ban engedélyezték a kiadványt, de a jogszabály szerint a felmenő rendszer miatt egészen 2016-ig a régi NAT-hoz kialakított tankönyvekből kellett tanítani a nyolcadik osztályban, az új tankönyvek csak a most kezdődő tanévre értek fel a nyolcadikosokig. „Az iskolák 8. évfolyamán tehát három hónappal ezelőtt, 2016 májusában és júniusában kötelező volt a korábbi tantervhez engedélyezett könyvből tanítani” – írja Reményfy.

Csak ízelítőül: a régi NAT ilyeneket vár el a diáktól: "5. évfolyam végén. Legyen képes kezelni a billentyűzetet és az egeret." „6. évfolyam végén: Tudjon webhelyekre látogatni, és ott adott információt megkeresni. Küldjön és fogadjon elektronikus leveleket. Legyen képes egyszerű, hétköznapi algoritmusokat értelmezni, illetve végrehajtani.” „7. évfolyam végén: Ismerje és tudja kezelni a multimédia alapelemeit (szöveg, kép, hang). Tudja használja az elektronikus levelezés alapszolgáltatásait.”

Az engedéllyel rendelkező tankönyveken a helyesírási hibákon kívül tilos bármit is javítani, márpedig az engedély öt évre szól – ennyi idő az informatika fejlődése szempontjából rengeteg idő. Megoldás lett volna, ha az ötödik év után átdolgozzák a könyvet, és újra benyújtják engedélyezésre, de az állam nem írt ki 2013 óta engedélyezési pályázatot (azért, hogy a saját, OFI-s tankönyveit hozza helyzetbe). A régi, nem állami tankönyveknek az új NAT-hoz való átalakítását pedig leállíttatta az állam. A tankönyveket nem lehetett beadni az új NAT-nak való engedélyeztetésre. Így 2018-ra nem marad más engedélyezett tankönyv a piacon, csak az OFI-éi, a többinek lejár az engedélye.

Elsorvasztja az állam az informatikaoktatást

Reményfy úgy látja, amúgy sokkal nagyobb baj, hogy az új NAT-ban már kisebb súlyt kap az informatika oktatása, egy gimnáziumba járó diák a korábbi NAT-hoz képest az 1-12. évfolyamon 214,5 órával kevesebb informatikát tanul, mint a korábbi NAT szerint tanuló, idősebb gyerek. „Ennek fényében érdekes a most felfokozott sajtóérdeklődés, néhány elavult képernyőkép és ábra kapcsán.”

Az informatika amúgy sem tankönyvigényes tantárgy, mondja az ügyvezető, az inkriminált könyvből összesen kevesebb mint 2000 fogyott. Egyébként a kiadóvezető szerint az informatika helyzete nem egységes az iskolákban, sok helyen különböző frissességű operációs rendszerek futnak, ezért egy tankönyvben nincs értelme a legújabb képeket betenni. „Mindig azt vallottuk, hogy az informatika oktatásában nem az aktuális trendeket kell követni, hanem az alapgondolkodást kell megtanítani.”

A Mozaik Kiadó a digitális oktatás egyik fellegvára Magyarországon, fejlesztett világszínvonalú és díjakkal értékelt digitális rendszereket, digitális e-learning tananyagot interaktív táblához is. És a mozaikos tankönyveket használó iskolák ingyen férhetnek hozzá a mozaweb anyagaihoz. 2018 után, amikor csak OFI-s könyvek maradnak, erre nem lesz lehetőségük.

Hirdetés