A miniszter megnyitotta a tanévet, azt mondta, az új év nemcsak azoknak egy új kezdet, akik életükben először vannak az intézményben, hanem a tanároknak, kormányzati szereplőknek is, hogy jobban csinálják, mint tavaly. Az oktatásért felelős államtitkár örömteli és nyugodt tanévet kívánt.
Több mint egy órás tanévnyitót ülhettek végig a érdi Gárdonyi Géza Általános Iskola és Gimnázium diákjai, akik élőben hallgatthatták végig Balog Zoltán miniszter, Palkovics László oktatásért felelős államtitkár és elődje, Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos gondolatait, énekkel, tánccal és verssel megszakítva. A tévé - illetve a kormany.hu - csak az ő beszédüket közvetítette - mindenki szigorúan tartotta a 10 percet, így lehet, hogy a helyszínen lévőkhöz ezután még az igazgató is szólt. Érdekes egyébként, hogy a Nemzeti Tanévnyitón nem a Parlament Oktatási bizottságának elnöke, a jobbikos Dúró Dóra, hanem a köznevelés átalakítása miatt oly sokszor bírált Hoffmann Rózsa volt államtitkár, a bizottság KDNP-s alelnöke volt jelen.
Net, net, net
Balog Zoltán miniszter számokkal kezdett (miszerint 1,5 millió diák kezdi a tanévet óvodától az iskoláig bezárlólag, de világosan kiderült, hogy gimnázimba és szakgimnáziumba négyszer annyian járnak, mint a szakiskolákba), majd rátért arra, hogy közös felelősség és akarat kell ahhoz, hogy az oktatás hatékony, versenyképes legyen, válaszoljon a jövő kihívásaira, de őrizze és örökítse át az értékeket is. A kulcs az internet, Balog szerint ez lehet az az eszköz, amivel a diákok kíváncsiságát fel lehet kelteni, amit használni kell, hogy az átadandó értékek biztosabban célba érjenek.
A miniszter szerint a "digitális generáció" kompetenciáit is fejleszteni kell, hogy tudják, hogyan lehet a netet jól és jóra használni, és megvédhetők legyenek a rossz hatásoktól. Erre egyébként többször visszatért, azt a példát is hozta, hogy "gyerekeinket, unokáinkat megtanítjuk, hogyan közlekedjenek az utcán, mit vegyenek fel, de mikor hazajönnek, és bezárkóznak a szobájukba, nem tudjuk, mi történik velük, mikor szembesülnek az internet kínálatával. Arra nem figyelünk oda."
Balog Zoltán azt mondta, a digitális kultúra áll a tanév középpontjában, mert ugyan a magyar fiatalok nethasználatban az EU középmezőnyének elején vannak, kompetenciákat tekintve a sor végén kullognak. Az elkészült digitális oktatási stratégia rögzíti, hogy minél több diáknak kell számítástechnikai eszközhöz jutnia.
"A változó világban az oktatás is változik."
A három leghangsúlyosabb vitakérdés a diákok terheltsége, az intézményvezetői jogkörök és a működtetés viszonyai voltak, bár történt előrelépés, de még vanak feladatok.
Szeptembertől a kisikolások életvilágára jobban odafigyelő tanmenet lesz, "azt szeretnénk, ha hazaérve kevésbé lennének fáradtak. Bízunk benne, hogy a 30 perc tanulás, 15 perc játékosság kevésbé lesz megterhelő."
Ez az irány jó, de csak az alsó tagozatban - hangsúlyozta Balog. Azt mindenkinek tudomásul kell venni, hogy a 21. században többet kell tanulni és dolgozni is. "Az a fontos, hogy úgy tanítsunk, hogy ez a több jobban sikerüljön, a diákokat feleslegesen ne terheljük, csak amennyire muszáj."
A pedagógusok szakmai önállóságának növelése is cél, ezt szolgálja Balog szerint a minősítési rendszer. A tanárok nagyobb mozgásteret kapnak a tananyag megtanításában, feldolgozásában. Beszélt a családok támogatásáról, a pedagógus béremelésről és arról is, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartónak pedig mára már nincs adóssága.
"A legfontosabb, hogy nő a bizalom. Nem feltétlen a politikai, hanem az iskola, a tanítás iránt. Anélkül sehol a világon nem működik az iskola és a nevelés sem. Egyre többen hisznek a köznevelés jövőjében."
Balog szerint ezt mutatja, hogy az elmúlt évben 30 százalékkal többen jelentkeztek első helyen pedagógusnak, mint korábban.
Gárdonyi idézettel búcsúzott, "minden ember annyit ér, amennyit tud", és hozzátette, hogy az új év nemcsak azoknak egy új kezdet, akik életükben először vannak az intézményben, hanem a tanároknak, kormányzati szereplőknek is, hogy jobban csinálják, mint tavaly.
"Boldog és nyugodt tanév"
Erre fűzött rá Palkovics László oktatásért felelős államtitkár, aki azt mondta, "az előttünk álló tanév a gyerekekről szóljon, ne romboljuk a gyerekek bizalmát, az ellenségeskedésnek a gyerekek az elszenvedői. Az együttgondolkodás, az összetartás, a tisztelet fontos."
Palkovics szerint sokan elfelejtették, hogy ami a köznevelésben történik, az a gyerekekről szól, akik "a mi jövőnk álmodói, alakítói lesznek."
A megváltozott körülményekhez nagy reményt fűz a fenntartó, mondta Palkovics. A rendszer összetett, egy huszárvágással nem lehet azon változtatni.
"9 hónap alatt azokat a lépéseket lehetett megtenni, amiket biztonsággal be lehetett vezetni" - mondta az államtitkár (holott a szakképzési rendszer átalakítása a szakszervezetek szerint elkapkodott, számos feltétel hiányzik, bár ez nem Palkovicshoz tartozik). Mindenesetre köszönetet mondott a szakszervezeteknek is az egyeztetésekért.
Átalakul a tankerületi rendszer, az igazgatók döntési hatásköre is megnő.
"Újra az igazgató lesz a főnök a suliban" - tette hozzá az államtitkár, így már nem lesz kérdés, ki javíttat meg egy eszközt vagy vesz meg egy égőt.
A zsúfolt tananyag rohanást, időhiányt eredményez, a diákok a nélkülözhetetlen ismereteket nem tudják elmélyíteni, maradandó tudáshoz jutni. Ennek a feloldására rugalmasabb lesz a rendszer, a tanárok szabadon választhatnak a tananyagrészek közül, az osztály haladásához igazíthatják a tartalmat és a módszertant. Ez több munkát és kreativitást igényel, ám a kevésbé leterhelt diákok tanítása több motivációt jelenthet.
"Minden rendszer annyit ér, amennyit a benne résztvevők hozzátesznek" - fokozta az államtitkár a népszerű kormányzati mondást, majd "örömteli és nyugodt tanévet kívánt."