Itthon Mizsur András 2016. május. 23. 06:30

Az Uber fizetni is hajlandó, csak ne gallyazzák le sofőrjeit

Ha már betiltani nem tudja, a sofőrök ellehetetlenítésével próbálja a kormány térdre kényszeríteni a taxisok által gyűlölt Ubert. A hvg.hu több olyan sofőrrel is beszélt, akik emiatt hagytak fel az uberezéssel. A cég azonban tízmilliókat is hajlandó arra áldozni, hogy a sofőrjei megfeleljenek az ellenük kitalált jogszabályoknak.

Miközben pár száz taxis hétről hétre elfoglalja Budapest valamelyik forgalmas hídját az “illegális tevékenységek” betiltását követelve, a NAV a BKK-val és a rendőrséggel karöltve már egy ideje hajtóvadászatot folytat az Uber-sofőrök ellen. Csak az elmúlt 4 hónapban 250-300 uberezőt ellenőriztek az adóhatóság revizorai, több mint 3 millió forintnyi bírságot szabtak ki, és négy kocsinak szereltették le a rendszámát. A keménykedés megtette hatását, több olyan Uber-sofőrrel is beszéltünk, akik az ellenőrzések miatt dobták be a törölközőt.

Ellehetetlenítik a sofőröket

Egy korábbi cikkünkben Péter mesélt a közösségi taxizás világáról, sokakhoz hasonlóan ő is kíváncsiságból, hobbiból kezdett el taxizni; főleg hétvégenként, hogy keressen egy kis mellékest. Akkor azt mondta, eltúlozták a NAV-os hajtóvadászatot, a több száz uberező közül mindössze egy-kettőről hallotta, hogy megbüntette az adóhatóság. Azóta azonban nagyot fordult a világ, Péter is abbahagyta a sofőrködést, mert némi plusz pénzért inkább nem akar megkockáztatni egy ellenőrzést.

Taxisok tüntetése az Uber ellen 2016. április 26-án.
Fülöp Máté

Hasonló okok miatt hagyta ott az uberezést Gábor, pedig minden szükséges engedélye megvolt, az autóját is levizsgáztatta az előírások szerint. Adózási szempontból is rendben volt, mert egy olyan cégen keresztül dolgozott alkalmazottként, ami „csordába gyűjtötte az uberezőket". Az exuberes szerint a betiltást úgysem tudja meglépni a kormány, ezért arra játszanak, hogy “legallyazzák” az Ubert, vagyis pluszköltségekkel, az ellenőrzések fokozásával ellehetetlenítsék a cég sofőrjeit.

Nem éri meg a kockázatot

Gábor azt mesélte, hogy volt olyan Uber-sofőr kollégája, aki még két napja sem vezetett, amikor a BKK megbüntette a záróvonal átlépéséért. “Ki engedheti meg magának, hogy több évig pereskedjen az igazáért, addig meg kihúzzák alóla az autóját?” – utalt arra, hogy a kormány nemrég benyújtott törvényjavaslata nemcsak hogy betiltaná az Uber applikációját, de első körben hat hónapra, rosszabb esetben három évre kivonná a forgalomból az uberező autóját. Ezen felül 9-9 büntetőponttal sújtaná az “illegális tevékenységet végző” sofőrt.

Gábor két hónapig uberezett főállásban, de inkább visszament régi munkahelyére. Nem csak az újfajta kockázatok miatt, hanem azért is, mert ezekhez képest egyáltalán nem lehetett igazán sokat keresni. Volt olyan hét, mondja, amikor minden nap reggeltől estig kint volt az utakon, de nem keresett többet, mint korábbi munkahelyén. “Nem olyan zsíros bolt, mint azt hiszik, de persze egy árufeltöltőnek a nettó 80 ezres fizetés után előrelépés lehet az, ha elmegy uberezni 200 ezerért.”

Korábban sem lehetett csak úgy uberezni

Az Ubertől is próbáltuk megtudni, hogyan alakul a sofőrjeik száma, ők megkeresésünkre csak azt a sokat ismételt szöveget közölték, hogy Budapesten és az agglomerációban jelenleg kb. 1200 autós uberezik. Mivel a hvg.hu több olyan Uber-sofőrrel kapcsolatban állt, akik abbahagyták a boltot, kíváncsiak voltunk arra, hogy az ellenőrzések és a betiltás hírére csökkent-e autós partnereik száma, de erre a kérdésünkre csak konkrét számokat mellőző, kitérő választ kaptunk. „Az autós partnerek részéről az érdeklődés az Uber rendszere iránt nem lett kisebb. Azok, akik az engedélyek beszerzésén dolgoznak, fokozatosan térnek majd vissza az utakra, már a személyszállítói engedélyük birtokában.”

Az Uber egyébként a BKK által említett négy helyett mindössze egy olyan esetről tud, amikor egy Uber-sofőr autójáról leszerelték a rendszámot. Az érintett sofőrnek volt ugyan vállakozói adószáma, és számlát is adott a NAV-osoknak, de a személyszállítói engedélye hiányzott. A cég szerint a jövőben ilyen eset nem fordulhat elő, sofőrjeik többsége már most is rendelkezik személyszállítói engedéllyel (ilyen engedélye van a taxisoknak is), akiknek nincs, azoknak június 10-éig kell pótolniuk a szükséges engedélyt és levizsgáztatniuk autóikat a közlekedési hatóságnál.

A személyszállítói engedélyhez egy háromnapos tanfolyamot kell elvégezni, aminek a végén többek között vezetéstechnikai, vezetéselméleti és idegenforgalmi ismeretekből vizsgáznak a leendő Uber-sofőrök. Az engedélyek meglétét igazoló dokumentumokat ezután fel kell tölteniük a cég rendszerébe, enélkül nem is lehet elkezdeni a vezetést.

Somogyi Zoltán / Facebook

Korábban sem lehetett csak úgy belevágni az uberezésbe, a makulátlan vezetői előélet, a betöltött 21 éves életkor, a minimum egyéves jogosítvány és a büntetlen előélet is feltétel volt. Ugyanígy követelmény volt a biztosított, 10 évnél nem régebbi, négyajtós autó. A személyszállítói engedéllyel és az autók vizsgáztatásával a tavaly augusztusban életbe lépett taxisrendeletnek próbál megfelelni az Uber.

Az alkamassági vizsgán sokan elvéreznek

Az Ubert elhagyókkal szemben van ellenpélda is, Zsuzsa éppen azok között van, akik most térnek vissza az uberezéshez, miután nemrég beszerezte az összes olyan engedélyt, ami ahhoz kell, hogy legálisan szállíthasson utasokat. Mint meséli, korábban volt olyan hétvége, amikor a NAV és a BKK rászállt az uberesekre, szabályosan lerohanták őket, de a papírok birtokában már nyugodt szívvel áll az ellenőrzés elé. Zsuzsát a betiltás híre sem riasztja el; azt mondja, évek óta hallani, hogy betiltják az Ubert, mégsem lett belőle semmi. Maga az Uber sem tudja, hogy technikailag hogyan képzeli az applikáció blokkolását a médiahatóság – írja erről a cég a hvg.hu-nak küldött válaszában.

A különböző tanfolyamok ára és az engedélyek beszerzése azonban nem két fillér; a személyszállítói tanfolyam kb. 60 ezer, a vállalkozói pedig több mint 50 ezer forint. Ehhez jön még a szintén előírt pályaalkalmassági (PÁV2) megszerzése. Ennek díja már nem olyan vészes, mindössze 8 ezer forint, viszont Zsuzsa tapasztalata szerint sokan elvéreznek a pszichológiai és képességfelmérő teszteken.

Ha ezek a papírok mind megvannak, jöhet az uberezésre használt autó levizsgáztatása, ami az autó műszaki állapotától függően további 20-30 ezer forintnyi költséget jelent, és hasonlóan a “normál” taxisokhoz, a Nemzeti Közlekedési Hatóság szigorúan megszabja, hogy milyen feltételeknek (légzsákok száma, ABS, minimum Euro 4-es besorolású motor stb.) kell megfelelnie a kocsinak.

Akinek nincs meg a papírja, ne menjen ki az utakra

Ha összeadjuk az ilyen-olyan engedélyek, vizsgák árát, akkor azt kapjuk, hogy egy nullkilométeres Uber-sofőr kapásból 150 ezer forintnyi költséggel számolhat. Ennek ellenére Zsuzsa mégis úgy gondolja, teljesen rendjén van, hogy egy gazdasági tevékenységet szabályoznak, és ezeket az ubereseknek is be kell tartaniuk: “akinek nincsenek meg a papírjai, az inkább ne menjen ki az utakra".

Csakhogy itt jön a lényeg: az Uber ezeket a kiadásokat utólag kifizeti. Igaz, nem automatikusan, hanem valamilyen feltételhez kötötten, vélhetően azért, hogy az így kiképzett sofőr nehogy másnap már egy másik társaságnál bukkanjon fel. Volt, akinél 150 teljesített fuvar után járt a térítés, ez változó. 1200 sofőrrel számolva könnyen kimatekozható, hogy az Uber több mint 150 millió forintot költene arra, hogy „alvállalkozói” megfeleljenek az ellenük kitalált a jogszabályoknak.

A multicég szívósságát mutatja, hogy az Ubernek még ilyen áron is megéri, hogy megtartsa sofőrjeit, vagyis ahogy egyik sofőrünk fogalmazott, ne „gallyazódjanak le". Nem véletlen, hogy az Uber még egy adótanácsadói céggel is leszerződött, hogy adózási és könyvelési tanácsokkal lássák el a sofőröket. Ezenkívül minden nap fogadóórát tartanak, és akár jogi segítséget is biztosítanak a bajba jutott uberezőnek.

Rejtett kamerás felvétel: döntse el, hogy az uberezés vagy a "bjutiful sárga taxizás" a jobb

Hirdetés