Tarlós István azt mondta, kormányhatározat tiltja azt is, hogy a magyar Mabi-Bustól vegyen buszt az Európai Beruházási Bank hiteléből.
A 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlás megoldása szolgáltatásmegrendeléssel nem jelenti azt, hogy a Mabi-Bus Kft.-től kellene pótlóbuszokat vásárolni - nyilatkozta Tarlós István szerdán az MTI-nek.
A főpolgármester azt mondta, a megjelent hírekből úgy tűnik, mintha a kormány arra ösztönözné a fővárost, hogy "Mészáros-féle" buszokat vegyen (a MABI-BUS tulajdonosa Mészáros Csaba). Ez nem igaz - jelentette ki, hozzátéve: a szolgáltatásra új tendert kellene kiírni. Szerdán a kormányszóvivő azt közölte, nemzeti buszgyártási stratégiát fognak kidolgozni, ezt pedig Budapestnek is figyelembe kell vennie.
Tarlós most azt mondta, a kormányhatározat gyakorlatilag ugyanúgy megtiltotta a lengyel Solaris cég buszaival szemben a Mabi-Bus termékeinek megvásárlását, mint a lengyelekét, mivel az autóbuszt törölte az Európai Beruházási Bank hiteléből vásárolható járművek sorából - emelte ki Tarlós István.
A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön rendkívüli ülésén dönthet a 3-as metró rekonstrukciója miatt szükséges járműpótlásról. A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzet előterjesztésben két változat szerepel a metró pótlására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatásmegrendelést irányoz elő.
Az előterjesztők ugyanakkor - a szolgáltatás megrendelésével szemben - új autóbuszok beszerzése mellett teszik le voksukat. A szolgáltatásmegrendelés "bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent" a 3-as metróvonal felújítása megkezdésének határidejére - írták. Hozzátették: új buszok beszerzése az olcsóbb megoldás, továbbá a hároméves pótlási időszak elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, nem eredményez a cégnél létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.
Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú lengyel buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére, darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron.
Az előterjesztés elfogadásával felmondanák a BKV és a MABI-BUS között PKD konstrukcióban létrejött, új, alacsonypadlós, csuklós dízel autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel - mint olvasható - a fedezet nem biztosított. Ebben a konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze. Így egy busz ára 279 ezer euró lett volna. A készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD-konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése - írták.