A hivatalosan május elsején elindított felcsúti kisvonat első napján elég sok volt az utas: főleg gyerekesek vágtak neki az 5,7 kilométeres távnak. Volt olyan is, aki kifejezetten trollkodni jött. A látnivaló kevés, a felcsúti stadiont nem lehet csak úgy megnézni, az arborétum viszont lehet végcél. Az viszont kérdés, mekkora tömegeket vonz majd önmagában a kisvasút, főleg egy 15 perces, teljesen feleslegesnek tűnő várakozással a közepén.
“Jó ez, de unalmas, két állomás között semmit nem lehet látni” - foglalta össze egy kétgyerekes apuka a hvg.hu munkatársának vasárnap az első felcsúti vonatozás élményét. De persze voltak ennél sokkal lelkesebbek is: “szipiszupi volt” - mondta egy 8 éves kislány, egy nagymama pedig romantikusnak érezte az utazást, miután 39 éve pont ilyen vonattal utazott Bicskéről a 3 hónapos fiával. “Ez olyan, mint a Chuggington” - ezt pedig a társaságunkban lévő hároméves kiáltotta boldogan, mikor meglátta a közeledő mozdonyt.
A vonatról - a vonalvezetése miatt - viszonylag hosszan meg lehet csodálni a felcsúti stadiont, mág Orbán Viktor miniszterelnök házára is rálátni. Hiába szép a táj, a vonat ablakából többnyire semmi érdekeset nem látni, csak a vasút melletti töltést, bozótost, vagy a gondozatlan, posványos patakmedret szemlélhetjük. Több felcsúti házhoz olyan közel megy a vasút, hogy a kertben főlő bográcsos illatát is érezni a kocsiban. "Csodálkozom, hogy meghagytak itt egy ilyen rézsűt” - mondja egy apuka a két kislányának ott, ahol a magas töltéstől csak az eget látni.
A gyerekeket a sín mellett legelésző lovak hozzák izgalomba, több felnőtt pedig a domboldalon látható nagy, sárga házat lesi - “az a Mészáros Lőrincé” - magyarázza egy apuka, majd azt is el kell magyaráznia, ki a Mészáros Lőrinc. Látszik, hogy mekkora újdonság még ez az egész: a vonatról mindenki fotóz és videóz, és ugyanezt teszik sokan a sínek mellett.
A kocsikat szépen felújították: a szokásos farostlemez és alumíniumszegély helyett tömörfából készült asztallapokat és igényes faborítást használtak, bár szemetes nem volt, és a wc sem készült el nyitásra, utóbbi úgy nézett ki, mint amikor a mindenki által jól ismert szakik félbehagyják a munkát, hogy aztán örökre felszívódjanak.
Menetrend az állomásokon sehol, így aki nem tájékozódott az interneten, fogalma sincs, mikor jön a vonat. Ezt többen igencsak kifogásolták.
Volt, aki másfél órát várt a szerelvényre a felcsúti Pancho Arénánál. Az időt elütni nem nagyon lehet: mi is próbálkoztunk egy spontán stadion körbejárással, de az őr azt mondta, ahhoz be kell jelentkezni. “Ez objektum, nem centrum. Ezt keverik össze sokan. Már nem azért mondom!” - néz ránk megbocsátóan. Be kell érnünk egy kis beugróval, ahonnan azért meg lehet tekintetni a pályát és a lelátót. A stadiont körbejárni nem lehet, a VIP részleg le van zárva, ha ott van Orbán Viktor, ha nincs. Most épp nem volt. Az egyik külső műfüves edzőpályán viszont - ha engedékeny az őr - éppen focizhattunk is volna kicsit.
A felcsúti végállomásnál nem vette jó néven egy idősebb házaspár, hogy messze van a parkoló. “Ilyen marhaságot” - morgott az öreg. Egy leleményes helyi viszont a közeli földútra parkolt le, így rövidítve le a távot.
A vonaton az ingyenes május elseje mellett további meglepetés volt, hogy a középső, felcsúti állomáson 15 percet kell várakozni, amit persze az végállomáson nem közöltek. “Mi ez már?! Idáig 10 perc, innentől is 10 perc, erre itt meg ennyit kell várni” - fortyant föl egy utas. Más viszont azt mondta, “nem munkába ment”, így őt ez egyáltalán nem zavarta. Persze, érezhető, hogy miért a várakozás: ha csak egy percre állna meg a vonat, alig szállna fel rá bárki annyi idő alatt.
A 15 perces várakozás miatt a honlapon ígért nettó 20 perces menetidőből 35 lett, és így lett egy kisgyerek számára nyűg az egész: a velünk utazó hároméves nagyjából a 8. percben unta el a vonatozást, a visszafelé úton már csak Sam, a tűzoltó segített, mobiltelefonon, wifi nélkül.
A köztes, felcsúti állomáson nincs egyébként jóformán semmi látnivaló, kivéve, hogy ott van a vonal egyetlen állomásépülete, ami a képek szerint szépen fel lett újítva, de a kávézó-cukrászda részén kívül szétnézni benne nem lehetett. “Az egyetlen szórakozási lehetőség a felcsúti állomáson a fagyizás, ami azért nem túl sok, igazán lehetnének ott programok” - mondta az utazás végén az egyik megkérdezett apuka.
Az viszont látszik, Felcsút nem a szigor faluja: az utasok közül többen vígan felszálltak fagyival a kezükben, senki egy rossz szót sem szólt. Igaz, arra sem szólt senki, aki a peronon cigizett. És bár a dohányzás ott tilos, a szemeteseknél van külön csikktartó is, biztos, ami biztos.
A vonaton az első hivatalos nap sokan utaztak, főleg gyerekesek, de több idős embert is láttunk. Bár volt, aki benézett az alcsúti arborétumba is, a többség kifejezetten az új vonal miatt jött, például az a két budapesti fiatal, akik közlekedési iskolába járnak. Egy-egy komolyabb fényképezőgép lógott a nyakukban.
“A pálya nagyon jó, de ha már ennyit költöttek rá, lehetne modernebb is. Elfért volna itt nagyobb sín is” - mondja egyikük. Az új vonalnak örülnek, de sok látványosságot nem találtak. Vissza is csak akkor jönnek, ha továbbépítik a sínt. A kétharmad részben uniós pénzből épült kisvasúton a kormány napi több ezer utast vállat, a sok kisvonatot látott fiatalok kételkednek abban, hogy ez teljesülhet.
Egy idősebb nő is azt mondta, akkor jön megint, ha már Bicskéig ér a vonat.
“Üzenem Viktornak, hogy ez rövid” - mondja nevetve.
“Fantasztikusan boldog vagyok, hogy láthatom a nemzet kisvasútját” - mondta egy fiatal fiú, aki szerint vicc, hogy nincs menetrend, a végállomosokon nem lehet sehova elbújni az eső elől.
Több felcsúti nagyon lelkes, örülnek az új vasútnak, “kell az építkezés” - mondja egy nő. Döntő többségük úgy látja, a vonat fellendíti majd a turizmust a környéken, a helyzet pedig még jobb lesz, ha a vonat elér egészen Bicskéig, és megépül a kerékpár út is, bár egy nő szerint a fellendülés ellen hatnak az árak: egy menettérti jegy 1000 forint egy felnőttnek, egy diáknak pedig 600. (Összehasonlításképp: a Királyréti vonaton 24 kilométerre kell 1000 forintot fizetni, a hűvösvölgyi gyermekvasúton is 22 km kerül 1400 forintba egy felnőttnek.) Azt, hogy mennyire nem reklámozták az ingyenes első napot, jól mutatja, hogy a nő azt mondta, május végén akar utazni, mikor nem kell érte fizetni.
Egy bicskei férfi is kétkedő: “Felcsúton nincs semmi látnivaló, Alcsúton ott az arborétum és a kalandpark, amíg újdonság, addig megdobhatja a turizmust, de utána nem.”
Orbán kertjében nem megy ugyan a kisvasút, de többen nem ilyen szerencsések: nagyjából 10 háznál lényegében a kert végében fut a sín. “A nyugalom és csend miatt költöztünk ide 8 éve. Ez olyan hangos, hogy nem lehet tőle pihenni. Építünk majd kerítést, de az sem ér semmit, ugyanúgy be lehet majd látni a vonatról. Most is fényképeznek, borzasztó” - kesereg az egyik érintett lakó, aki szerint így a háza is kevesebbet ér.
Mikor megtudták, hogy vonat épül a kert végébe, próbáltak fellebbezni, de a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál állítása szerint azt mondták, ehhez 2 millió forintot kell befizetni, így elálltak ettől. Egy szomszéd pedig - elmondása szerint - Mészáros Lőrinc polgármesternél próbálkozott, de semmilyen segítséget nem kapott.