Itthon Dercsényi Dávid 2016. április. 25. 14:45

Már aláírást gyűjtenek a budavári mélygarázsok ellen

Az már biztosnak tűnik, hogy a minisztériumok felköltözésével együtt több mélygarázs is épül a Várban, bár erről még nem született kormányzati döntés. A budavári önkormányzat szerint azonban az ezernyi autóhely nem eredményez majd jelentős forgalomnövekedést.

Egy márciusi interjúban árulta el L. Simon László, a Vár megújulásért felelős államtitkár, hogy több mélygarázs is épül a budai Vár alá. A kérdés azért is fontos, mert amikor kiderült a sajtóból, hogy három minisztérium is a Várba költözik (Belügyminisztérium, NGM, Miniszterelnöki Kabinetiroda, no meg persze Orbán Viktor a Karmelita Kolostorba), kritikaként merült fel, hogy ezáltal megnő a Vár polgárvárosi részének terhelése – több lesz a dolgozó, több lesz az autó. A kormányzati munka központja ma Pesten van, így a Várba költöző hivatalok és Pest között meg fog nőni a járműforgalom. Többek között ezt kifogásolva is döntött úgy a Várprojekt szakmai tanácsadó bizottságának, a Nemzeti Hauszmann Bizottságnak három tagja, hogy lemond a tisztségéről.

Azt sem tudják, mennyi hely létesülne

L. Simon László és a kormány azt mondja, a polgárvárost nem sújtja a felköltözés miatt jelentősebb többletterhelés, mert épülnek a mélygarázsok, amelyek felfogják az autóforgalmat. És valóban, az I. kerület, vagyis a Vár parkolási cégének honlapján már ott áll a mélygarázsfejlesztések terve:

- 150 hely - Szabó Ilonka utca (az önkormányzat nekünk adott tájékoztatása szerint csak 138 hely lesz)

- 156 hely - Európa liget

- 300 hely - Lovas utca alatt (az önkormányzat nekünk adott tájékoztatása szerint csak 173 hely)

- 240 hely - Csikós udvar I. ütem

- 240 hely - Csikós udvar II. ütem

(L. Simon László a megkeresésünkre azt írta, csak négy mélygarázs építéséről van szó, majd felsorolta a fenti ötöt.)

Igen ám, csakhogy az I. kerületi önkormányzat hvg.hu-nak adott válasza szerint még mindig nincs kormányzati döntés a mélygarázsok megépítéséről, miközben L. Simon már épülő mélygarázsokról beszélt.

Volt falomlás is
MTI

Várfalba nem jó ötlet mélygarázst építeni

Egyes lakókat és szakembereket aggaszt egy ilyen ütemű fejlesztés. Volt, ahol megindult az aláírásgyűjtés, mert a – cikkünkben névvel szerepelni nem kívánó – lakók szerint a Vár körüli, kis kapacitású utaknak túl nagy megterhelést jelent majd a megnövekedett autóforgalom, márpedig ők nem azért költöztek a fákkal, zöld felülettel teli, csendes környékre, hogy a dugóba került autók motorját hallgassák, és a benzingőzt szívják, ilyen környezetben szerintük egy ingatlan veszít értékéből.

De más is ad okot aggodalomra. Egy hvg.hu-nak nyilatkozó, névtelenséget kérő építész szerint az Esztergomi rondella, azaz a Vár hatalmas, bástya alakú építészeti egysége rossz állapotban van, sőt a Lovas utca térsége, a várhegy oldala 1936-ban egyszer megcsúszott. Más építész forrás is megerősítette, hogy a várfalaknál nem szokás mélygarázsokat létrehozni. Csak gondos előkészítés és előzetes megerősítés mellett lehet ezeket a fejlesztéseket elkezdeni, és ezek a költségeket is emelni fogják. Az I. kerületi önkormányzat szerint a rondella állapotát a kiviteli tervek elkészültekor mérik fel. L. Simon László azt közölte a hvg.hu-val, hogy a Várgarázs I., azaz a Csikós udvar I. mélygarázs esetében már lefolytatták a szükséges statikai munkákat, ennek a mélygarázsnak a bekerülési költsége 2,5 milliárd forint.

Nem lesz elviselhetetlen forgalom?

Az I. kerületi önkormányzat szerint a mélygarázsok nem minősülnek hatalmas építményeknek, a Palota úti, Csikós I.-ből is lecsíptek 50 férőhelyet, a Lovarda istállója miatt – felette épül újjá a Lovarda épülete, ahol állandó lovasprogramok várhatók – így lett 240 férőhelyes. Az önkormányzat szerint a keletkező közlekedési terhelés elviselhető lesz az utcáknak – általában a mélygarázsok nem telnek meg teljesen, de ha úgy is lenne, ez 2-3 óra alatt zajlik le, ami 80-100 autó megjelenését jelenti csúcsidőben a garázs környezetében. „Ilyen mértékű forgalom nem jelent elviselhetetlen terhelést az úthálózaton” – áll az önkormányzat hvg.hu-nak küldött válaszában. 

Nehéz ezt elképzelni: egy munkahelyhez kötött mélygarázs forgalma vélhetően az érkezéskor és a távozáskor hirtelen ugrik meg. A minisztériumi dolgozók létszámától is függ, hogy ők naponta kétszer hányan ömlenek rá a Vár körül tekergő kis úthálózatra – de a minisztériumok dolgozói létszámát megtudni finoman szólva sem egyszerű művelet. (Update: sikerült mégis: a BM-ben 481-en, az NGM-ben 2107-en dolgoznak. Ehhez képest összesen 1100 körüli parkolói férőhely jön csak létre.)  

A Csikós I. mélygarázs
Facebook / L. Simon László
Facebook / L. Simon László

Nagy kérdés, hogy mikor kezdődhet meg ténylegesen az építkezés. Egy 2011-es kormányhatározat döntött a Budai Várat érintő közlekedési fejlesztésekről, majd uniós támogatásból elindult a fejlesztés. 2012 nyarára lett meg a megvalósíthatósági tanulmány, amelynek fő célja a védett várbéli területek autós forgalom alóli tehermentesítése volt. A projekt támogatási szerződésének része volt a mélygarázsok létesítésének tervezése. Két évig tartott a tervezés: elkészült a tanulmányterv, előzetes régészeti dokumentáció és az engedélyezési terv. Ezek után az önkormányzat beszerezte a szükséges kezelői és üzemetetési hozzájárulásokat, majd megkérte az építési engedélyeket. Most következik kiviteli tervek elkészítése – melynek, mint írtuk, része az Esztergomi rondella statikai felmérése –, és csak utána következhet a konkrét munkálatok elkezdése. Az előkészítés folytatásához biztosan állami támogatás kell, mondja az önkormányzat, és egyelőre a kormány még nem döntött a beruházásról.  

A lakosságot az önkormányzat 2012-től tájékoztatta a közmeghallgatásokon a közlekedési fejlesztések alakulásáról, 2013 vége és 2015 vége között tíz cikk született a helyi önkormányzati lapban a témában, valamint 2015 novemberében két lakossági fórumot is szervezett a témában a budavári önkormányzat – bár ezek megbízhatóságát megkérdőjelezi, hogy a számok, tervek mintha ma sem lennének teljesen koherensek.

A Vár projekt legfrissebb lépéseit két napja részletezték az érdeklődőknek, legutóbb pedig egy Orbán Viktornak építendő erkély borzolta a kedélyeket, melyről a vendégeinek mutatja meg Budapestet.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.