Egy helyi civil szervezet máris feljelentést tett a felcsútival összekötni tervezett etyeki kisvasúttal kapcsolatban. A helyi gazdák szerint direkt kacskaringósra tervezték a nyomvonalat, amely így magántulajdonban lévő telkeken vezet át.
A Bicske–Etyek-kisvasút, amelyről nemrég döntöttek, a helyiek szerint meglehetősen furcsa nyomvonalon fog haladni, mert ahelyett, hogy a széles földutakat is magába foglaló, teljesen sík területek valamelyikén haladna, inkább több magántulajdonban lévő telek felé fog menni, a pálya pedig sokak szerint felesleges kanyarokat vesz – írja az Átlátszó.
Kerényi Ferenc, akinek a lovardája területén haladna át a tervezett kisvasút nyomvonala azt mondta, a szomszédos magántulajdonban lévő és a nyomvonal által szintén érintett erdőre korábban egy kormányhoz közeli illető tett már vételi ajánlatot, de a tulajdonos nem fogadta azt el, ezért ő arra gyanakszik, hogy a kisvasút vonalát szándékosan úgy jelölték ki, hogy a lovarda, illetve kecskesajttal foglalkozó szomszédjának földjén menjen keresztül, hogy így szerezzék meg a földeket.
Kerényi Ferenc közölte, az etyeki Körpince Kör Hagyományőrző Egyesület elnökeként feljelentést küldött az ügyészségre. A Fejér Megyei Főügyészség ezt megerősítette, az etyeki kisvasúttal kapcsolatban már most két feljelentés is érkezett. Előbb január 15-én közérdekű bejelentésben Etyek-Botpuszta lakóközössége hívta fel a figyelmet arra, hogy annak ellenére, hogy a megvalósítandó kisvasút a magántulajdonban lévő ingatlanokat is átszel, a beruházásról a tulajdonosok, illetve a lakók véleményének kikérése nélkül döntöttek. Ez az ügy végül Etyek önkormányzatához került, de február 8-án egy civil szervezet képviselője, Kerényi is feljelentést tett, amelyben a megvalósítandó kisvasúttal összefüggésben az általa feltételezett jogsértések bűnügyi vizsgálatát kérte. A nyomozás indításáról három napon belül döntenek.
Az Átlátszó felhívja a figyelmet, hogy míg a Felcsútot Bicskével összekötő vasúti szakaszt, illetve a régi nyomvonal felújítását még a Puskás Akadémia rendelte meg és finanszírozta, a Bicske és Etyek közötti szakaszon az érintett területeket ki kellene sajátítani, ezért itt a magyar állam a megrendelő.
A beruházás költségeit nettó 8,963 milliárd forintra teszik, a kisvasút létjogosultságát pedig azzal indokolják, hogy Etyeken lendítene a fejlődő borturizmuson, amelynek egyik gátja jelenleg a közösségi közlekedés szolgáltatási és kapacitáskorlátja. Naponta 7-8 ezer ember utazhatna a Bicske–Etyek-kisvasúton, igaz, a projekt az állami hozzájáruláson túl évi 28,6 millió forintos hiányt termelne.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő az Átlátszó kérdéseire kifejtette, hogy a kisvasúttal foglalkozó tanulmányban szereplő adatokat a KSH és az etyeki önkormányzat szolgáltatta a tervező cégnek, de több nyomvonalváltozatot is számításba vesznek, a NIF szerint pedig erről egyelőre nem született döntés. A tervezett nyomvonalak majdnem mindegyike átvezet azonban Kerényi lovardáján és a szomszédos magántulajdonban lévő erdőn, és a külföldi tulajdonban lévő szőlőket mind elkerüli.