Feltüzelt újpalotai nyugdíjasok kereszttüzébe került a BKK négy munkatársa, akiknek egy helyi közmeghallgatáson kellett volna elmagyarázniuk, hogy miért érné meg villamosra cserélni a jól bevált buszjáratokat. A küzdelem egyenlőtlen volt, a lakosokat nem is győzték meg. Pedig a beruházásra minden bizonnyal lesz uniós pénz.
“Itt van a teremben, akinek először jutott eszébe villamost hozni Újpalotára?” – kérdezte egy dühös lakos az újpalotai villamos ügyében tartott közmeghallgatáson. A XV. kerületi önkormányzat díszterme csütörtökön csordultig megtelt az érdeklődőkkel, akik a feszült hangulatú meghallgatáson többször kinyilvánították: nem kérnek a villamosból.
Az új fővárosi megaprojekt ugyanis drasztikusan átrajzolná a kerület látképét; lebontanának egy felüljárót, ledózerolnának több lakóépületet és épülne egy új P+R parkoló. Vagyis évekre háborús övezetté változna a kerület egyik legforgalmasabb útszakasza. A közmeghallgatás azonban több kérdést hozott, mint választ: továbbra sem tudni, hány buszjárat szűnne meg, és mennyibe kerül majd a beruházás.
“Negyven évig hitegettek a metróval”
A Fővárosi Közgyűlés még tavaly áprilisban döntött az új villamosvonal megtervezéséről, és a projekt szerepel az új EU-s közlekedési programok között, az erről szóló támogatási szerződést várhatóan jövő év közepén írják alá.
A tervek szerint a közel 10 kilométeres villamosvonal Újpalotáról indulna és egészen a Keleti pályaudvarig vinné az utasokat. (Korábban felmerült, hogy az új villamos egészen az Astoriáig menne, viszont így a duplájába kerülne a projekt; ki kellene cserélni a Baross tér teljes födémszerkezetet, az Astoriánál viszont nincs is elég hely, hogy megforduljanak a szerelvények.) Teljesen új szakaszt építenének a Csömöri út–Drégelyvár utca–Nyírpalota utca útvonalon, és visszaépítenék a korábbi 44-es villamos Thököly úti infrastruktúráját.
A villamos végállomása a Pólus és az Ázsia Center közötti zöldterületen lenne (ez utóbbi a Demján Csoport érdekeltségébe tartozó TriGránit tulajdonában van), ahová egy új kocsiszín és a P+R parkoló is épülne. A beruházás 26 milliárdos becsült költségét teljes egészében az unió állja, de ebben még nincs benne a villamoskocsik ára, vagyis a végösszeg ennél jóval több. Tarlós István októberi ígérete szerint az új villamosvonal 2019-re lesz kész.
A főváros döntése egyben azt is jelenti, hogy Újpalota végleg lemondhat a több évtizede beígért metróról. “Negyven évig hitegettek a metróval” – mondta egy csalódott lakó a meghallgatáson. Az eredeti tervek szerint a 4-es metrót egészen a 15. kerületig éptítették volna meg (Dél-Buda–Rákospalota néven futott a projekt). Ebből végül semmi sem lett, ahogy a XIV. kerületi forgalmas Bosnyák tér sem kapott kapott föld alatti kapcsolatot.
26 milliárd három percért
Bármit, csak a villamost ne – nagyjából ezt lehetett kiolvasni a közmeghallgatáson megszólaló újpalotaiak véleményeiből, akiket finoman szólva sem győzött meg a villamos terve. A projektet a mindössze a BKK szakemberei, Tarsoly András, Feld Márton, Szilágyi Tibor és Nyúl István próbálták védeni, a főváros részéről ellenben senki sem jelent meg a meghallgatáson.
A BKK szakértői azzal érveltek, hogy az új villamos nagyobb kapacitással és sűrűbben járna, mint a buszok. Sőt, a villamos 20 perc alatt, három perccel hamarabb érne be a belvárosba, mint a 7E jelű expresszjárat, mindezt úgy, hogy a villamosnak elvileg több megállója lesz, mint a mostani gyorsjáratnak. Ez a most a Blaha Lujza térig közlekedő buszjárat mindenképpen megszűnne a villamos miatt, ami azt jelentené, hogy a belváros eléréséhez az utasoknak át kell majd szállniuk a villamosról a Keletinél – ez az, ami sokaknak a legkevésbé sem tetszik.
A buszjáratok átvariálását még az építkezések megkezdése megkezdenék, ami ugyancsak kiakasztotta a helyieket: “a 7-es buszcsalád tökéletes, értelmetlen lecserélni a buszokat”! – érvelt az egyik szószóló a 107-es járat mellett. Azonban még a változás időpontja sem biztos, a BKK sajtóosztálya szerint a csak a tervezés lezárultával tudják megmondani, mikor és mely járatok szűnnek meg. De nem ez az egyetlen kérdőjel a nagy villamosprojektben.
Emberséges megoldás lesz
A beruházás során ugyanis elbontanának 40 épületet, hogy az amúgy is túlterhelt Drégelyvár utcában elférjen a villamos, de hogy a lakóknak mikor kell költözniük, és mennyit kapnak az ingatlanjaikért, azt nem tudták megmondani a BKK képviselői, pedig novemberben tartottak már egy közmeghallgatást a témában. Jórészt családi házakról van szó, de több büfé, egy cukrászda és pékség is a szanálásra ítélt épületek között van. “Mit mondjak a vevőnek, ha el akarom adni a házamat?” – kérdezte egy érintett.
Mindössze annyi derült ki, hogy pontos dátumot csak a tervezési folyamat végén tud mondani a BKK, amit 2017 elejére saccoltak a szakemberek, de az ajánlattételek már biztosan csúszni fognak. A BKK igyekezett megnyugtatni az embereket, hogy idén még biztos nem kell költöznük, és hogy “bármilyen megoldás is születik, az emberséges lesz”.
Az építkezéssel járó felfordulásért sem lelkesednek a villamosért a kerületben élők. “Nem akarjuk megint végigélni ezt a cirkuszt. Hagyjananak minket élni!” – panaszolta egy nyugdíjas. A legnagyobb fejfájást a Drégelyvár utcai felüljáró elbontása jelentené (ide aluljárót terveznek). A helyiek attól tartanak, hogy lehetetlen lesz kijutni a kerületből és a menekülő-útvonalakon hatalmas dugók alakulnak ki, ha lezárják az egyik legforgalmasabb összekötő útvonalat a lakótelep és a belváros között. A zuglóiak sem maradnak ki a jóból, újra fel fogják túrni a nemrég felújított amúgyis forgalmas Thököly utat; ki kell szélesíteni az úttestet, hogy elférjen az autóforgalom, a zárt pályán közlekedő villamos és a biciklisáv is.