A Deák tér mellett egy be nem jelentett demonstrációba kezdett több taxis az Uber személyszállító szolgáltatás ellen. A rendőrök a többi sávot biztosítva terelik a forgalmat, hogy elkerüljék a nagyobb torlódást, kisebb sikerrel. A taxisok négy képviselője Tarlós Istvánnal egyeztetett, de nem jutottak megállapodásra, a főpolgármester ugyanakkor jelezte, hogy támogatja a szabályok szerint működő taxisokat. Megállapodás hiányában a tiltakozás folytatódik.
Be nem jelentett demonstráció zajlik Budapesten a Bajcsy-Zsilinszky út - József Attila út - Andrássy út kereszteződésénél, ahol a felsorakozott taxi gépkocsik egy-egy forgalmi sávot szabadon hagyva a forgalmat akadályozzák - írja a police.hu. A rendőrök egyeztetnek a sofőrökkel, illetve forgalmi terelés mellett a szabadon maradt egy-egy sávot is biztosítják, ahol a tömegközlekedés és a személyautók elhaladthatnak.
A BKK azt közölte, hogy a torlódás miatt a 9-es, a 15-ös és a 115-ös autóbusz megnövekedett menetidővel közlekedik, a 105-ös autóbusz az Apor Vilmos tér felé terelt útvonalon jár, nem érinti a Deák Ferenc tér M megállót.
Metál Zoltántól, az Országos Taxis Szövetségtől megtudtuk, hogy nem ők állnak a tiltatkozás mögött. A kereszteződésben tiltakozók az Uber személyszállító szolgáltatás ellen tiltakoznak. Az MTI tudósítója szerint 100-120 taxi demonstrál, incidens nem történt. A taxik a buszsávot is elfoglalják, így a reggeli csúcsforgalom indulásakor torlódás várható. A taxik szélvédőjén a Uber felirat pirossal áthúzva látható rajta a "No thanks!", azaz a "Köszönjük, nem!" felirat.
A Szabad a taxi blog szombati posztja szerint hétfő 11 órára szerveztek tüntetést a Városház utcában, amit "spontán tiltakozásként", meg nem nevezett szervezőkkel kezdeményeztek. A taxisok elhatárolódnak minden "kollaboráns" taxistól és szervezettől, akik együttműködnek a városvezetéssel.
Kollégánk a helyszínről bejelentkezve elmondta, hogy a készenléti rendőrség nem vonult fel, a kereszteződésekben a rendőrök irányítják a forgalmat, míg a taxisok az út két szélére húzódtak. A forgalmi dugó jelentős, ameddig a szem lát, autók torlódtak fel minden irányban. Egy helyszínen tiltakozó taxis szerint utólag bejelenték a demonstrációt, így nem tartanak semmilyen eljárástól. Magánemberként jelentek meg a tiltakozáson, egyikük szerint az a problémájuk az Uberrel, hogy míg nekik a szabályozott körülmények között a bevételük 60 százaléka is elmegy költségre, addig az Uber sofőrei mindent szabályt megkerülhetnek, szerintük számlát sem adnak – bár arra nem tért ki, hogy az Uber bankkártyás fizetési megoldása miatt erre nincs is feltétlenül szükség.
Hangsúlyozzák, hogy tiltakozásuk nem politikai demonstráció. El szeretnék érni, hogy a mobilszolgáltatók tegyék elérhetetlenné az Uber applikáció elérését, ezért akár több napig is hajlandóak az utcán maradni. A délelőtti órákban megjelentek a készenléti rendőrség munkatársai is, de nem volt indok a beavatkozásukra.
Mindeközben az Uber újabb akciót jelentett be a Facebookon:
Ebben a hónapban DUPLÁZZUK az ajánlásaidból származó ingyenes utazásaidnak a számát! Kattints ide a részletekért!
Posted by Uber on Monday, 18 January 2016
A taxisok négy képviselője 11 óra után nem sokkal bemehetett a főpolgármester hivatalába, ahol maga Tarlós István egyeztetett velük. Bár a taxisokkal nem történt semmilyen megállapodás a petíciójuk átadása után, de a főpolgármester kiállt a fővárosi taxirendelet szabályai szerint működő taxisok mellett. A főpolgármester közleményében kitért arra, hogy a fővárosnak nincs hatósági lehetősége, hogy betiltsa az Ubert, vagy lekapcsolja a szolgáltatást a mobilszolgáltatókkal. Mivel nem született megállapodás, a taxisok folytatják demonstrációjukat.
A taxis Facebook-esemény falára posztolók szerint egyes taxistársaságok megtiltják, hogy munkatársaik a cég logójával menjenek ki a tiltakozásra, hozzátéve, hogy magával a tiltakozás szándékaval igen, de annak módszerével nem értenek egyet. A hozzászóló taxisok arra buzdítják társaikat, hogy csatlakozzanak a 11 órai tiltakozáshoz, ami a Városház utcánál kezdődik, felhívásukban még Putyint, Obamát és Benjamin Netanjahut is okolják a kialakult helyzetért.
A tüntető taxisok felhívása |
"Kiállunk a törvényben garantált jogainkért és követeljük a jogtalan állapotok azonnali megszüntetését! Követeljük az UBER és a többi illegális személyszállító azonnali betiltását. Követeljük a büntetések azonnali kiszabását az összes említett "vállalkozásra", és azok szereplőire (soförök). Követeljük az Uber alkalmazás azonnali kikapcsolását (oldják meg és kész). Követeljük a legális taxisokkal kapcsolatos elvárások normalizálását. Célunk Tarlós István főpolgármesterrel megértetni a jelen állapot tarthatatlanságát. Célunk országunk vezetőinek a figyelmeztetése ,hogy nem vagyunk bírkák. A helyzet megoldásának kitalálása, módja és kivitelezése nem feladatunk. Az érdekvédőink nem védenek, hanem taposnak rajtunk, a fuvarszervezők is. Nem politikusok vagyunk, hanem taxisok, mi az utcán vagyunk jók, de ott nagyon ! Akik meg létrehozták ezt az egész sz@r helyzetet (Tarlós, közgyűlés, Orbán, Bkk, Metál, Putyin, Obama, Merkel, Netanjahu ..stb..mit érdekel minket, hogy kicsoda ) nagyon gyorsan kezdjenek kapkodni, hogy helyrehozzák ..." |
Több utas is megjelent kommentálva a tiltakozást, többek szerint először normális hozzáállásra és szolgáltatásra lenne szükség a taxisok részéről. "Az a harci helyzet, hogy a TAXI-nak mint törvényekkel szétszabályozott, védett, kényelmes monopóliumnak is vége történelmileg, mint a lópatkolásnak" – írja egy hozzászóló.
Mások - köztük taxisok - támogatólag lépnek fel, jellemzően az Ubert kritizálva, ami szerintük kibújik a szabályozás alól, valamint szerintük a feketegazdaságot erősíti. Egy hozzászóló a teljes Ratkó-gyerekek korosztályát összehívná a tiltakozásra, ha 20-30 évvel fiatalabb lenne, és nem lenne eltörve a lába.
A BKK tájékoztatása szerint a torlódás miatt a 9-es és a 105-ös autóbuszok pár perces késéssel közlekednek. A rendőrség mindekit arra kér, hogy a torlódások elkerülése érdekében kerülje el a kereszteződést.
Az Uber közleményében úgy reagált: a hétfői budapesti taxisdemonstráció csak megerősíti, hogy szükség van egy olyan modern szabályozási keretre, amely figyelembe veszi az új technológiák jelenlétét és pozitív hatását.