Itthon Mizsur András 2015. december. 02. 14:29

Öltözőlátogatás és elbeszélgetés - íme a Puskás Akadémia marketingstratégiája

Marketingre alig költ, mégis tolonganak a nézők a felcsúti Puskás Akadémia meccsein, egy-egy bajnoki fordulóban többen vannak a Pancho Arénában, mint ahányan a faluban élnek. A siker titka az exkluzív öltözőlátogatásokban és a szurkolók személyes megszólításában keresendő.

Hétfőn írtunk arról, hogy már az MLSZ-t is feszélyezi, hogy sosem látott mélységekbe zuhant a magyar élvonalbeli labdarúgómeccsek nézőszáma. Megkérdeztük a csapatokat is, hogyan próbálják népszerűsíteni a meccseket, és miben látják a probléma okát, miért van egyre kevesebb szurkoló a lelátókon.  A Puskás Akadémia FC végül szerdán válaszolt megkeresésünkre, levében részletezték, hogy is képzelik a marketingtevékenységet Felcsúton. A klub kommunikációs igazgatója válaszában például kifejtette, hogy a családos szurkolók különösen fontosak a csapat számára, ezért számukra folyamatosan hirdetnek valamilyen akciót, így például öltözőlátogatást is.

Az akció sikeres lehet, mert a klub szerint náluk egyáltalán nem probléma a nézőszámcsökkenés, sőt. A Puskás Akadémia hétvégi élvonalbeli meccseire átlagosan 2500-an mennek ki, a stadion átlagos kihasználtsága 65 százalék körül alakul. (az OTP Liga 16. fordulójában 2500 volt átlagnézőszám) A Fradi ellen például csordultig volt a 3800-4000 fő befogadására képes Pancho Aréna, de még a legutóbbi utánpótlás-csapat Bajnokok Ligája meccsére is közel 1200 néző volt kíváncsi. Ez annak fényében még inkább kitűnő eredmény, hogy Felcsúton 1800-an laknak.

Sőt, a klub saját bevallása szerint elenyésző összeget költ marketingre; csak saját felületeiken hirdetnek, és csak saját erőforrást használnak fel marketintevékenységre. A klub titka abban is lakozhat, hogy igyekeznek személyesen megszólítani a nézőket, és meghallgatni a véleményüket, hogy egy-egy mérkőzés valóban családi program legyen. Saját Facebook-oldala persze a Puskásnak is van, rögtön három is, de a dedikált Youtube-csatornán túl saját tévéje is van a csapatnak – mindezt tehát saját forrásból oldják meg.

A marketing tehát saját forrásból kipipálva öltözőlátogatással és személyes elbeszélgetéssel – mondjuk az a csapat, amely 2010 óta 9,047 milliárdot kapott csak tao-forrásból (csak 2014-ben 2,25 milliárdot), annak nem okoz álmatlan éjszakákat a nézőcsalogatás – és tényleg jönnek a nézők! Ekkora biztos, több elemzés szerint is állami forrás tulajdonában nem érthetetlen, hogy a hétvégén például a horvát Glas Slavonije című horvát regionális napilap a hétvégén arról számolt be, hogy a Puskás Akadémia meg akarja vásárolni az eszéki labdarúgócsapat (NK Osijek) részvényeit és Mészáros László felcsúti alpolgármester, valamint Halmi Tamás, a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője már vételi szándéknyilatkozatot is aláírt. A Puskás Akadémi közleményben tagadta, hogy szándékában lenne nemzetközi csapatot vásárolni. Tavaly a Puskás Akadémia testvérintézménye, a Székelyföldi Labdarúgó Akadémia is 100 milliós állami támogatásban részesült.  




Hirdetés