A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja a budai fonódó villamossal kapcsolatos menetrendi változtatások tervét. Új villamosvonalakat hoznak létre, ha elkészül a pálya, és a budai buszhálózatot is átszervezik. November 10-ig a BKK honlapján várják az utasok javaslatait, észrevételeit, véleményét az elképzelésekről.
A budai fonódó villamoshálózat építését a tervek szerint év végére fejezik be, a menetrend decembertől – januártól változhatna a BKK szerint. A régi széttagolt budai villamosvonalak helyett újra egységes hálózat jön létre, új, átszállásmentes kapcsolatokkal Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A gyakorlatban ez azt jelenti például, hogy a Vörösvári úti végállomásról átszállás nélkül lehet majd Kamaraerdőig villamosozni, de lesznek más változások is.
Újra lesz 56-os villamos, mégis visszatér a 17-es
A 17-es villamos a Bécsi út/Vörösvári út végállomástól a korábbinál hosszabb útvonalon a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán, a Villányi úton és a Fehérvári úton át egészen a Savoya Parkig közlekedik majd.
A 19-es és a 41-es villamos útvonala észak felé lesz hosszabb: mindkét járat Óbudára viszi majd az utasokat a Vörösvári útig.
A 18-as villamos útvonalát a BKK a Savoya Parktól a Krisztina körúton át Hűvösvölgyig hosszabbítja meg. A járat csak hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben jár majd.
Újraindul a 2008-ban megszüntetett 56-os villamos: a járattal újra a Városház tér–Fehérvári út–Krisztina körút–Széll Kálmán tér–Hűvösvölgy út útvonalon lehet majd utazni. A járat csak hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben jár majd.
Hűvösvölgyből hétköznap napközben, késő este, valamint a hétvégén az 56A-s villamossal lehet utazni, amely a Móricz Zsigmond körtér M végállomásig közlekedik majd.
A BKK a 61-es villamos útvonalát is meghosszabbítja: végállomása a Móricz Zsigmond körtéren lesz, a 47-es villamossal közös megállóban.
Megszűnik a 86-os busz, hosszabb lesz a 29-es
A fonódó villamos megépülésével a 86-os busz szerepét a villamosok mellett Óbudán az új 9A busz, Újbudán pedig a 7-es busz veszi át. A 9A járat a Kiscelli utca és a Nyugati pályaudvar között sűríti majd a 9-es busz közlekedését.
160-as busz Békásmegyerről és a 260-as busz a Virágosnyereg úttól jelenlegi útvonalán csak az Óbudai rendelőintézetig közlekedik, onnan a Vihar utcán át a Bogdáni úti buszvégállomásig viszi majd az utasokat.
A 29-es busz útvonalát a BKK a 134-es busz útvonalával összekötve meghosszabbítja, a járat Hűvösvölgytől Békásmegyerig közlekedik majd, így Észak-Buda felől is elérhetővé válik a budai fonódó villamoshálózat, aki Dél-Budára igyekszik, annak pedig változatlanul mindössze egy átszállásra lesz szüksége. A járat a Római úti lakótelepet is kiszolgálja majd.
A 34-es busz útvonalát is módosítják: a tervek szerint a mainál nagyobb részben szolgálja ki a Pók utcai lakótelep környékét.
A 10-es út nyomvonal-módosításához kapcsolódóan a 218-as busz a jövőben a Pomázi út–Aranyvölgy utca–Bécsi út útvonalon halad majd, elkerülve a Kocsis Sándor úti vasúti átjárót. A busz a Váradi utca és a külső Bécsi út közötti közvetlen kapcsolat fenntartása érdekében a Váradi utcán át közlekedik.
A budai fonódó villamos kiépítésének összköltsége 17,6 milliárd forint, ebből a Széll Kálmán téri ág nagyjából 12,45, a Bem rakparti át 5,1 milliárdot tesz ki. A Széll Kálmán téri ághoz 90,40, a Bem rakpartihoz 68,30 század százalékos uniós támogatás van.
A terveket a www.bkk.hu/TE/budaifonodo címen, egy interaktív térkép segítségével ismerhetik meg az érdeklődők.
Az utolsó percben találják ki a hálózatot?
Az Origo már vasárnap megírta, hogy társadalmi egyeztetésre bocsátják a budai fonódó villamoshálózat menetrendjét, vagyis azt, milyen villamosok milyen vonalakon járnak majd.
A lap szerint az lett volna ideális, ha már az építkezés megkezdése előtt eldöntötték volna, milyen legyen a hálózat. A végső rendszer kitalálása meglehetősen bonyolult, csak kompromisszumok árán megoldható probléma. Nemcsak arra kell gondolni, hogy mindenhová megközelítően akkora összkapacitás jusson, amennyire ott szükség van, és átszállásmentes kapcsolatok jöjjön létre, de a járatokat egymással és más járatokkal is hangolni kellene – olvasható a cikkben.
Az új hálózat itt-ott meglehetősen terhelt lesz. A legtöbb járat a Móricz körtér és a Gellért tér között sűrűsödik majd össze, de a szakemberek szerint a legkeményebb helyzet a Fehérvári úton alakulhat majd ki, mert itt nem egy, hanem másfél percenként ad szabad jelzést a lámpa, és csúcsidőben szinte mindre jutnia kell egy-egy villamosnak.
A vonalakon főként az új, rövidebb CAF-ok és Tátra típusú villamosok viszik majd az utasokat, a 47-es és 49-es vonalon pedig maradnak a régi ipari csuklós villamosok. A fonódó hálózat járatai közül a leghosszabb vonala a 41-esnek lesz, ezzel 60 perc alatt juthatunk majd el a Bécsi úttól Kamaraerdőig.