Több százezren követik, népszerűségét annak köszönheti, hogy mindenkit viccesen kioszt és lefikáz, miközben "istencsászárrá" avattatta magát a 10–14 évesek körében. Ha ő tűrné is a kritikát, a rajongói biztosan nem. Ha van Magyarországon popsztár, akkor az Dancsó Péter, jelenti a hvg.hu riportere, aki a hazai YouTube-szcéna nagy seregszemléjén találkozott a Dancsó iránt megnyilvánuló kultikus áhítattal.
„Szerintem mindenkit meg tud nevettetni. Olyan empátiája van, hogy bárki ráérez a humorára, és mindig követi az aktuális trendeket” – jellemezte csillogó szemmel egy 14 év körüli rajongója Dancsó Pétert, a hazai YouTube-szcéna legnagyobb sztárját, akinek Videománia című csatornáját több mint 367 ezren követik. A műfaj hétvégi seregszemléjén, az OVS Fesztiválon egy dolog mindenképp kiderült: ha létezik Magyarországon popsztár, akkor az Dancsó Péter.
A fesztivált végigkövetve bárki számára nyilvánvaló válhatott, hogy a legtöbben miatta váltottak jegyet. Évértékelőnek nevezett performansza alatt folyamatosan emelkedtek a magasba az okostelefonos kezek. A 12-16 évesek tömege minden mozdulatára vevő volt. Őrjöngtek a tinik, amikor szupermodellek vagy Conchita Wurst arca helyére a saját jól sminkelt arcát photoshopolta be, dancsósan újrahasznosította az elmúlt év leghíresebb mémjeit, és amikor olyan színvonalú poénokkal jött, hogy „Forgalomba került a Dancsókoládé”. Amikor pedig dedikálásra került a sor, testőrök élőlánca védte a sztárt a rajongók sokaságától, időnként közel engedve hozzá egy-egy kiválasztottat.
Dancsó produkciója után a közönség nyolcvan százaléka odébbállt olyan fanyalgással, mintha csak az osztályfőnök rángatta volna el őket Charlie koncertre. De még Szirmay Gergő is, a másik ember a szcénában, aki képes úgy beszélni, hogy fenntartsa a közönség figyelmét, jóval szerényebb tömeget tudott csak vonzani a rossz hollywoodi képregény-adaptációkról szóló előadásával.
Kell-e a közvetlenség?
Viktória, a rendezvényt szervező, videósok szponzorálásával foglalkozó Special Effects Media munkatársa – egyébként maga is videós – szerint ma már a magyar fiatalok kedvencei, példaképei a YouTube-sztárok, mert ezek a figurák „alulról jöttek”, emberközelibbek, és folyamatosan tartják a kapcsolatot a rajongókkal. A népszerűséget pénzre váltani egyébként nem könnyű, sőt, Viktória szerint egyre nehezebb, bár az igazi nagy nevek előbb-utóbb szereznek maguk mellé szponzorokat, a profi játékosokat (e-sportolók) pedig játékfejlesztő cégek finanszírozzák.
A gamerek és a videobloggerek, bár két külön szubkultúrát alkotnak, sok ponton összefonódnak: a gameplay, azaz a játékos kommentárjaival kiegészített játékvideó a YouTube-szcéna egyik alapműfaja, az OVS programjainak legalább felében pedig vagy a látogatók próbálhattak ki játékokat, vagy kivetítőn nézhették, ahogy a YouTube-on ismertté vált gamerek játszanak, és a merchpultokban is jórészt játékokat és velük kapcsolatos relikviákat lehetett találni.
A Millenárison a nap meghatározó tevékenysége mégis a YouTube-celebek aláírásainak gyűjtése volt, amit legtöbben karjukra, lábaikra vagy más testfelületükre kértek, volt, aki már a meglévő törzsi tetoválása mellé. Sokakat szüleik kísértek el, akik téblábolva nézték, ahogy gyerekeik a legfeljebb pár évvel előttük járó, átlagosnak tűnő fiatalokkal örömittasan lepacsiznak vagy szelfit készítenek az erre a célra a legmegfelelőbb rózsaszín sminksarokban. De hiába a sok „nagy találkozás”, ezeknek a fiataloknak egy igazi sztárra van szükségük, és ez volt Dancsó Péter.
Mi az az OVS? |
Az idén másodszor megrendezett OVS (Online Video Stars) Fesztivál Magyarország legnépszerűbb YouTube-videobloggereinek seregszemléje. A videobloggerek vagy vloggerek olyan, valamiben ügyes és/vagy befutni vágyó fiatalok, akik a híressé válás hagyományos útjai helyett inkább csak a YouTube-ra töltenek fel videókat olyan témákban, mint a számítógépes játékok és a sminkelés, vagy pedig kifejtik véleményüket a Világ Dolgairól, és egymással vitatkoznak, illetve a nézők kérdéseire válaszolnak. A nagyobb nevek – mint Dancsó, a zenei paródiákat készítő Pamkutya (237 ezer követő), a Hollywood Hírügynökség (267 ezer követő) néven filmeket kritizáló Szirmay Gergő, GoodLike (199 ezer követő), BTurbo (114 ezer követő) vagy a szépségtippek királynője, FollowAnna (90 ezer követő) – valódi sztárokká váltak, akiket százezrek követnek hétről hétre. Az OVS-en a rajongók velük találkozhattak, beszélgethettek, hallgathatták előadásaikat vagy akár játszhattak is ellenük. |
Miből lesz a sztár?
Az általában teljesen amatőrként induló videósokkal ellentétben Dancsó jól futó fiatal filmesként kezdte, de igazán akkor csinálta meg a szerencséjét, amikor elkezdett Videománia nevű csatornáján filmeket kritizálni, parodizálni, viccesen kommentálni. (A Szakszerűen-sorozatban futó legújabb kritikája, a Szürke ötven árnyalatáról szóló itt látható.) A Videománia azóta Magyarország legnézettebb YouTube-csatornája lett, de Dancsó másik, saját nevén futó csatornája, amelyen másféle dolgokból csinál viccet, illetve kérdésekre válaszol, szintén bekerült a top tízbe a Google 2014-es nézettségi adatai szerint. Munkássága Tibi atya mellett a legfontosabb brand ma a magyar fiatalok körében (Ezen a képen együtt szerepelnek.)
A YouTube-sztár ideáljának megfelelően elvben Dancsó is „alulról jött”, és tartja a kapcsolatot a rajongókkal stb. A sikerének mégis az az első számú titka, hogy pontosan ráérzett, arra figyel ma valaki oda, ha valami annyira rossz, hogy vicces, és ha valaki az ilyen dolgokat viccesen kiosztja – a korai serdülőkorban levőkre pedig ez különösen igaz. Dancsó hozzájárult olyan filmek „kultikus” népszerűségéhez, mint az Álom.net vagy a Budapest TV-féle Illuminati-sorozat, illetve az olyan filmekről szóló lehúzásai, mint az Alkonyat vagy a Szürke ötven árnyalata is a legnépszerűbb produktumai közé tartoznak.
De ez még önmagában nem magyaráz meg mindent: Dancsó munkásságában ugyanis a rajongótábor építése és hergelése, a színtéren belüli manőverezés legalább olyan fontosnak tűnik, mint maga a produkció. Különféle megnyilvánulásaiban legalább annyit isteníti önmagát, mint a hasonlóan tudatos internetes önkultuszépítéssel befutott amerikai rapper, Lil B. Csakhogy Dancsó az elvet, miszerint ha kinevezed magad istennek, az is tudsz lenni, nem sokrétegű, ironikus kikacsintással, hanem kifejezetten a tinédzserekkel szemben érvényesíti, akik ezt speciel nem röhögik ki, hanem az egyetlen orákulumnak tartott Dancsótól vastagon bekajálják.
Szakszerűen Harry Potterről – már elérte az egymillió letöltést
Dancsó egyik legfontosabb mémje a „Dancsó Péter megengedte”, amit gyakorlatilag bármilyen helyzetben lehet használni, és a rajongói kommentekben is visszaköszön (pl. „Dancsó Péter megengedte ezt a cikket, te kis köcsög?”, „Dancsó Péter megengedte, hogy őt is fikázzák”) és egyébként az OVS hivatalos reklámfilmjében is felbukkant („Gyere el, mert Dancsó Péter megengedte”). De találni olyan kollaborációt is, ahol egy másik, fiatalabb videóssal kb. öt másodpercnyi, személyre szóló bevágásban közli Dancsó, hogy valamit „megengedett”.
Dancsó kinevezte magát „istencsászárnak” is, amit szintén előszeretettel vettek át a rajongói, akiket a saját nevével szóviccelni szerető sztár „Dancsicskáknak” nevezett el. Más videósokkal elég ritkán dolgozik együtt, viszont a gagyi filmeken kívül szívesen parodizálja a fantáziátlan tinédzser YouTube-osokat, azaz gyakorlatilag a saját közönségét. Sőt, a mostani OVS-en előadott műsora is annyira alibi volt, hogy simán értelmezhető a rajongók kigúnyolásaként, főleg, hogy még erre utaló kiszólásokat is tett ("Csináltam tavaly egy videót, hogy hogyan lehetsz híres az interneten, megfogadtátok? Na, ezért vagyok én itt, és nem ti").
Persze ez az egész tekinthető ártalmatlan viccelődésnek és marketingnek is, a javarészt kiskorú rajongókban viszont a jelek szerint egészen durván képes lecsapódni. Dancsó tavaly egy újabb közönséggel is megismertette magát, amikor nyilvánvalóan provokatív videóval jelentkezett a Ki Mit Tube tehetségkutatóra, amire a neves paintművész és zsűritag, Mondik Noémi elég durván reagált. Noémi ezt követően gyűlölködő kommentek és fenyegetések nálunk eddig példátlan cunamiját kapta, amelyek már csak azért is ijesztőek, mert tudható, hogy jórészt 10–14 éves gyerekektől származnak. (Ezen a blogon lehet megnézni a monitor mögül keménykedő kiskorúak meghökkentően tipikus fotóit. Dancsóra jellemző, hogy az ügyet – mintha semmi köze nem lenne hozzá – nem kommentálta.)
A Jobbik csodafegyvere?
A legtöbb Dancsó-videóban semmi olyan nincs, ami alapján eszünkbe jutna a főszereplő politikai beállítottságán gondolkozni, de aki jobban figyel, az észrevehetett egy-két dolgot. A videós egyik első nagyobb sikere A rasszizmus szívás című (tényleg elég szerencsétlenül sikerült) rasszizmusellenes reklámfilm kiparodizálása volt. A videót később törölték a YouTube-ról, Dancsó pedig nem sokkal később a Jobbik ifjúsági tagozatának meghívására beszélhetett a témáról. Később a jelek szerint egy romagyilkosságokról szóló videóról is készített paródiát (igaz, ez azóta már nem elérhető, csupán az, ahogy a kicsit idősebbek kedvenc internetes megmondóembere, Puzsér Róbert kiakad rajta).
Az interjút ritkán adó Dancsó nyilatkozott már a Jobbik hivatalos lapjának, a Barikádnak is, miközben egy Twitter-üzenetben azzal büszkélkedett, hogy a 444-nek nem volt hajlandó interjút adni, és talán a hvg.hu megkeresésére sem véletlenül nem reagált. A jobbikos tábor házi rappere, FankaDeli egy YouTube-videóban úgy szólítja meg Dancsót, mint akivel „egy táborba tartoznak”. Mindez azért érdekes, mert ha Dancsó egyértelműbbé tenné szimpátiáit, úgy a fiatalok számára legmenőbb név lenne, aki a magyar szélsőjobb közelében valaha megfordult.