Itthon MLF 2015. február. 20. 18:57

Orbánnak még jól is jöhet Simicska médiaháborúja

Ragaszkodik a közéleti-politikai kérdésekkel foglalkozó médiájához Simicska Lajos, ezért egyik bizalmasát, a lappiacot jól ismerő Fonyó Károlyt bízta meg a Nemzet-csoport újrapozicionálásával. Már készülnek arra az időszakra, amikor jóval kevesebb lesz az állami hirdetés: színesítik a Magyar Nemzetet, bővíteni akarják a Hír Tv-t. A tévétársaság új elnöke a hvg.hu-nak azt mondta, fogyaszthatóbb műsorokat akar, de szó sem lehet a jobboldali értékrend feladásáról. A változás nincs a Fidesz ellenére.

Simicska Lajos nem akar a konfliktuszónában maradni, nem szeretné, ha személye miatt kerülne nehéz helyzetbe a Hír Tv-t, Lánchíd Rádiót, a Magyar Nemzetet és az mno.hu-t összefogó Nemzet-csoport – ezzel magyarázták a milliárdos vállalkozó környezetéből a hvg.hu-nak, hogy a jobboldali médiacsoport éléről visszavonult Simicska Lajos.

A Simicska legfőbb bizalmasának és üzlettársának számító Fonyó Károly előtérbe kerülése nem jelenti, hogy meghátrált volna a – közte és a Fidesz vezetése között közel egy éve tartó – konfliktusban: forrásaink szerint a Nemzet-csoport átszervezésével a piaci bevételeiket szeretnék növelni, ami adott esetben ellensúlyozhatja az állami hirdetések elapadását is.  

Simicska Lajos hétfőn lemondott a Hír Tv elnöki posztjáról, továbbá eladta a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-ben és a Lánchíd Rádió Kft.-ben meglévő részesedésének döntő hányadát a Fonyó Károly tulajdonába tartozó Megapolis Media Zrt.-nek, illetve a Pro-Ráta Holding Zrt.-nek. Az Opten cégnyilvántartása szerint az utóbbi cég Simicska másik két bizalmasának és régi üzlettársának, Tóth Mariannának és Kovács Istvánnak a tulajdonában van. Tóth azután lett a Magyar Nemzet ügyvezetője, hogy február 6-án a cégcsoport több vezetője, főszerkesztője „lelkiismereti okokra” hivatkozva lemondott. Távozásuk hátterében állítólag az állt, hogy a reklámadó szétterítése miatt bosszús milliárdos kormánykritikus szemléletet követelt.

Lehiggadt

A Simicska környezetéből származó információink szerint a szabadságáról visszatért vállalkozó a napokban már higgadtan vezényelte le az új tulajdonosi szerkezet kialakítását.

Állítólag ő maga is belátta – és erre közvetlen munkatársai is figyelmezették –, üzletileg és politikailag is hiba lenne értékrendjében átpozicionálni a lapot, viszont Fonyó Károlyt azért engedte maga elé, hogy a német médiapiacot jól ismerő üzletember „több lábra” állítsa a Nemzet-csoportot, hogy megkerülhetetlenek legyenek a piacon. A vállalkozó egyik, névtelenséget kérő munkatársa szerint Simicska a 2002 és 2010 közötti ellenzéki időszakban is tudta finanszírozni a médiáját, pedig akkor jóval kevesebb volt az állami hirdetés, most is erre rendezkedik be.

Simicska Lajos és Fonyó Károly - régi barátság
Túry Gergely

A tulajdonosi átrendezés kétségtelenül kapcsolódik a két héttel ezelőtt történtekhez, de Simicska Lajos akkori kijelentéseit, döntéseit, illetve mostani értesüléseinket nem szeretné kommentálni – mondta a hvg.hu-nak Fonyó Károly. A Hír Tv új elnöke szerint most csak visszatértek az előző felálláshoz: Simicska korábban sem vett részt a médiacsoport napi ügyeinek operatív intézésében. Korábban ezt a feladatot Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet volt főszerkesztője, a Hír Tv előző elnöke látta el. Liszkay az 1990-es évek eleje óta dolgozott egy jobboldali médiacsoport kialakításán: például a Hír Tv-ben előbb jelent meg, mint a Simicska érdekeltségébe tartozó cégek. Forrásaink szerint Liszkay ugyan több mint 20 éven keresztül kiválóan együtt tudott működni Simicskával, de magára mindig úgy tekintett, mint akinek elsődleges feladata, hogy a Fideszt segítő, a törzsszavazóit hatékonyan elérő médiát építsen fel. Így sokkal inkább a párt vezetéséhez volt lojális, és amikor bekövetkezett a nyílt szakítás, inkább lemondott. Az Index egy hete arról írt, amikor Simicska tartalmi változásokat kért, Liszkay arra is hivatkozott, nem akarja hiteltelenné tenni sem a lapot, sem a tévét. A lemondásakor a hvg.hu-nak több Magyar Nemzetnél dolgozó szerkesztő is azt mondta, rengeteg levelet kaptak az olvasóiktól, lemondják az előfizetést, ha a Nemzet változtat a hozzáállásán. (Arról, hogy kik Simicska legfőbb szövetségesei, és mióta áll kapcsolatban a hozzá lojális Fonyóval, itt olvashat.)

Szó sem lehet a jobboldali értékrend megváltoztatásáról – mondta a hvg.hu-nak a Hír Tv új elnöke. Fonyó úgy véli, a tavalyi választások eredménye azt mutatja, hogy a „konzervatív-keresztény-jobboldali” értékrendű közönség sokkal szélesebb annál, mint amit a napilap, Hír Tv és a rádió jelenleg elér. Szerinte nem lehet lemondani a törzsközönségről, az előfizetőkről, de a potenciális olvasói-nézői-hallgatói kört egy „fogyaszthatóbb, közönségbarát”, azaz „érdekesebb, színesebb” médiával kell elérni. Fonyó szerint, ha nem is értékrendi alapon, de értékesítési szempontból újra kell pozicionálni a Nemzet-csoportot.

Többismeretlenes egyenlet

Elismerte, ez nem lesz egyszerű feladat: a reklámpiac évek óta zsugorodik, a nyomatott lapok példányszáma esik. A tévés piacon pedig már több mint 100 magyar nyelvű csatorna van, ráadásul a saját műsorokat gyártó Hír Tv fenntartása jóval drágább, mint azok a kábelen fogható csatornák, melyek legfeljebb megvásárolják külföldön a filmcsomagokat és szinkronizálják azokat. Ráadásul a reklámadó – ha valóban eltörlik a most még meglévő sávokat, kedvezményeket – a kormány által már bejelentett módosítás nyomán a kisebb médiacégeket még jobban megterheli majd.

A Hír Tv székháza - ellaposodott
Túry Gergely

Fonyó a hvg.hu-nak többször is kifejtette, a Nemzet-csoport korábbi szakmai vezetése az utóbbi években késlekedett a piaci változások lekövetésével. Azt mondta, az elmúlt napokban sok információt bekért a csoporttól, ezekből kiderült: már 2-3 éve felmerült, hogy a fekete-fehérben megjelenő Magyar Nemzetnek megváltoztatják a szerkezetét, a grafikai megjelenését, színesebbé teszik, de ez végül lekerült napirendről. Továbbá nem figyeltek kellően a marketingre sem, és el kellett volna gondolkodni Fonyó szerint azon is, hogy a 3-4 százalékos közönségarányú Hír Tv miért esett be 2014-re egy százalék alá.

„Kényelem” – ezzel magyarázta Fonyó, miért nem történtek meg a változások korábban. Arra a kérdésünkre, hogy ez összefüggésben van-e azzal, amit a Kreatív szerdán kimutatott, hogy az előző négy évben a jobboldali média – többek között a Fonyó érdekeltségébe tartozó ingyenes terjesztésű Metropol vagy a plakátcége, az EuroAWK – kapta az állami hirdetések jelentős hányadát, a Hír Tv elnöke azt válaszolta, a helyzet „ennél bonyolultabb”. Szerinte az állami hirdetések áramlásával foglalkozó cikkek listaáron számolnak, pedig a média ebből jelentős engedményeket szokott adni, ezek beszámításával valamelyest változnának az arányok is. Ugyanakkor hangsúlyozta, közismert tény a médiapiacon, hogy az utóbbi hónapokban az állami vállalatok – különösen a Szerencsejáték Zrt. – visszafogták a hirdetéseiket. Hogy ez mekkora kiesést okoz a Nemzet-csoportnál, Fonyó nem tudta megmondani, azt mondta, egyelőre elemzik a helyzetet.

Így nőhet a Simicskához tartozó média reklámadója
HVG

Többször is rákérdeztünk arra, hogy a magasabb közönségarány 2010 előtt nem annak volt-e köszönhető, hogy a jobboldali média ellenzékből bátran bírálhatta a kormányt. Fonyó minden alkalommal hangsúlyozta, szerinte ez nem politikai kérdés, inkább arról van szó, hogy a Hír Tv az utóbbi években „elszürkült, ellaposodott, mintha önmagához vagy a politikai elithez szólna”, kevesebbet foglalkozott olyan témákkal, amely a nézők mindennapi életét érintik.

Fonyó azt mondta, nem terveznek további áremelést a Magyar Nemzetnél. (Liszkay ősszel már emelt arra hivatkozva, hogy az állami hirdetések megvonása a 2002-es kormányváltásra emlékezteti, amikor az MSZP–SZDSZ-kabinet lépett fel „ellenségesen” a jobboldali médiával szemben.) A Hír Tv új elnöke nem tervez elbocsátásokat, és a hvg.hu-nak azt mondta, bízik benne, hogy nem lesznek felmondások sem. Sőt, most úgy látja, ha újabb műsorok kerülnek adásba, embereket kell felvenniük. A Hír Tv műsorokért felelős új vezérigazgató-helyettesétől, Tarr Pétertől – aki korábban az RTL Híradójánál is dolgozott –, azt kérte, vázoljon fel már a jövő hétre egy új műsorstruktúrát, amivel érdemben lehet növelni a nézettséget. Terveik szerint a Nemzetnél felmérik az olvasói igényeket, a Hír Tv-t pedig már hivatalosan is méretni fogják a Nielsennel, mert a jövőben szükség lesz azokra az adatokra, melyet a piaci hirdetők, a médiaügynökségek elfogadnak, hitelesnek tartanak. Fonyó arról is beszélt, hogy a Nemzet-csoportot továbbra is külön kezelik az érdekeltségükbe tartozó kereskedelmi médiától (Metropol, Class FM, plakátcégek), még a reklámidő értékesítését sem akarják összekapcsolni.

Orbán is ezt akarja?

Ugyanakkor egy, a Fidesz vezetéséből származó forrásunk szerint a kormánypártban – a két hete elfajult vita ellenére – úgy vélik, a változások akár még összhangban is lehetnek Orbán Viktor célkitűzéseivel.

A Vs.hu január végén arról számolt be, hogy a kormányfő a jobboldali lapok vezetőinek tartott háttérbeszélgetésén azzal is magyarázta az állami hirdetések visszafogását, hogy a lojális közmédia mellett a magántulajdonú Nemzet-csoport kormánykritikusabb hangvitelre válthat, és így akár még növelheti is a közönségét.

A változás nincs Orbán ellenére
MTI/Koszticsák Szilárd

Egy, a párt médiaügyeire rálátó forrás szerint Simicska üzletileg sem teheti meg, hogy áthangolja a Nemzet-csoportot, nem állhat be arcvesztés nélkül a baloldal vagy Jobbik mögé, így az állami milliárdokból működő közmédia, illetve a Simicska-médiabirodalom – még ha az utóbbi kritikusabb is lesz – sokkal szélesebb közönséget érhet el, mint eddig, ráadásul a reklámpiacból is nagyobb részesedést szerezhetnek.

A Közgép nem hagyja magát

Ennek ellenére a két héttel ezelőtti nyílt szakítást Simicska nem úszta meg következmények nélkül. A héten közölték a köztévé legnagyobb beszállítójával, a Hung-Ister Zrt.-vel, hogy nem tartanak igényt a jövőben az általa gyártott műsorokra. Mint arról hétfőn beszámoltunk, ez a döntés A Dal, a Maradj talpon! és a Magyarország, szeretlek! műsorokat érinti. A Népszabadság pénteken – a köztévé által kiadott adatok alapján – úgy számolt, ez akár egymilliárdos kiesést is jelenhet a Simicska érdekeltségébe tartozó társaságnak. A napilap szerint a műsorok gyártását a jövőben a tévé maga veszi át, ami meglepő fordulat azok után, hogy a tervezett 170 fős leépítést pár hete még azzal indokolták, hogy ki akarják szervezni külsős cégeknek a műsorok gyártását, ezért kevesebb alkalmazottra lesz szükség.

Ugyanakkor múlt héten derült ki az is, hogy Simicska-cégcsoport vezérhajója, a Közgép elbukott egy 3,3 milliárdos útfelújítási pályázatot. A 338. számú főút Nyíregyházát nyugati oldalon elkerülő szakaszának kivitelezési munkáira és kiegészítő tervezési feladatara kiírt tendert a közbeszerzések új sztárja, a tiszakécskei Duna Aszfalt – a KE-VÍZ 21 Kft.-vel együtt – nyerte a Közgép és a Strabag előtt. A hvg.hu számolt be arról is, hogy a Duna Aszfalt-csoporthoz tartozó Körösaszfalt vásárolta meg a legrégebbi magyar magasépítő céget, a Magyar Építő Zrt.-t. A Körösaszfalt vezérigazgatója, Pállfy Balázs a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc jövendőbeli veje.

Csakhogy miként a jobboldali média, úgy a Közgép esetében sem minden fekete-fehér. Pénteken bontották ki az M0-s déli szektorának fejlesztéséről szóló pályázatra érkezett ajánlatokat. A Népszabadság szerint Simicska Lajos cége tette a legjobb ajánlatot: a mérnökár 58,5 százalékáért, 1,063 milliárdért végeznék el a munkát. Kérdés, végül ki lesz a győztes: a Duna Aszfalt itt is indult, de a cég 1,75 milliárdos ajánlatot tett. A Közgépnél információink szerint nagy jelentőséget tulajdonítanak ennek a pályázatnak, nagyon várják a döntést, ebből derülhet ki ugyanis, hogy teljes mértékben fekete listára tettét-e a céget vagy a konfliktus ellenére azért még nyerhet pályázatokat.

Hirdetés