Kétszer tíz kérdésből álló kérdőívet küldtünk ki Budapest főpolgármester-jelöltjeinek. Staudt Gábor, a Jobbik jelöltje ezeket a válaszokat adta.
A városépítő- és üzemeltető
(A jelöltek válaszairól szóló összefoglaló cikket itt olvashatja.)
hvg.hu: Mit tart Budapest három legégetőbb problémájának, amit a lehető legrövidebb úton orvosolni kell?
Staudt Gábor: Közösségi közlekedés megteremtését a tömegközlekedés helyett, amely magába foglalja a büntető szemlélet felszámolását is. A következő a közbiztonság megteremtése lenne, harmadik pedig munkahelyteremtés, amely együtt kell, hogy járjon a budapesti kis- és közepes vállalkozások támogatásával is.
hvg.hu: Milyen beruházást tart a fővárosban elodázhatatlannak, amibe még akkor is bele kellene vágni, ha emiatt a fővárosnak hitelt kellene felvennie?
S.G.:A kérdést nem tartom jónak. Meg kell találni a forrást minden beruházásra, az eladósodás nem megoldás. A főváros hitelt vesz fel a 3-a metró felújítására, ezt lehet olyan beruházásnak tekinteni, ami nem tűr halasztást, de itt is inkább uniós forrásokat kellet volna bevonni.
hvg.hu: Egyetért-e azzal, hogy a Városligetben új múzeumi negyed épüljön?
S.G.: Mivel a részleteket sem lehet még tudni, és nem garantált a zöldterületek védelme, ezért így semmiképpen sem támogatom!
hvg.hu: Mit kezdjen az állam a Hajógyári-sziget visszavásárolt részével? Milyen terve lenne rá főpolgármesterként?
S.G.: Ha jól tudom, azon a részen van Hadrianus császár palotájának romja is, ami fel sincs teljesen tárva és nem is látogatható. Mindenképpen zöldövezetre van szükség, ahol a sport és kulturális kikapcsolódásnak is tere lehetne. Megvizsgálnám a lehetőségét, hogy egy dunai szabad strandot nyissunk a Hajógyári-szigeti öbölben. Alapvetően a Margitsziget jelenlegi funkcióihoz közelíteném a szigetet.
hvg.hu Támogatja-e, hogy a Római-parton mobilgát épüljön?
S.G.: Le kell szögezni, hogy a veszélyeztetett terület ártér, és mindig is az volt. Aki oda építkezett, az kockázatot vállalt. A mobilgátat maximum a telekhatáron szabadna megépíteni, vagyis semmiképpen sem a természetes Duna-part rovására. Véleményem szerint az ártérbe építkezőknek anyagilag is hozzá kellene járulniuk a beruházáshoz.
hvg.hu: Mit kezdene a főváros kezében lévő gázgyári területtel a környezetvédelmi kármentesítés után?
S.G.: A kármentesítés elmaradása komoly adóssága a Demszky-korszaknak. A munkát az elszámoltatással kezdeném, utána lehet arról szó, hogy mit kezdjünk a területtel. A terület hasznosításával kapcsolatosan a helyi lakosokkal és civilekkel kezdeményeznék egyeztetést.
hvg.hu: Lesz-e a következő négy évben használatarányos tarifarendszer a közösségi közlekedésben?
S.G.: A következő ciklus öt év lesz, és szerintem igen, megvalósul.
hvg.hu: Tervez-e változásokat Budapest parkolási rendszerében?
S.G.: Igen. A parkolási maffiát megszüntetnénk, több parkolót építenénk és csökkentenénk a tarifákat, a BKV vonaljegy árában maximalizálva az egyórányi parkolás árát. Emellett csökkentenénk a fizetős övezetek területét, a Nagykörúton kívül biztosan nem lenne fizetős a parkolás. Emellett a havi BKV bérlet árának kétszereséért havi parkolási bérletet javasolnék bevezetni.
hvg.hu: Támogatná-e, hogy új vigalmi negyedek létesüljenek, ahol a türelmi zónák kötelező kijelölésének problémáját is meg lehetne oldani?
S.G.: Tudtommal jelenleg nincsen vigalmi negyed kijelölve a városban. Van ugyan egy szabadon burjánzó, önszerveződő bulinegyed, de ebben 15 éve nem sikerül a megfelelő közrendet és közbiztonságot éjszakánként fenntartani.
hvg.hu: Tervez-e új saját bevételeket bevezetni (pl dugódíj), amely a főváros pénzügyi mérlegét javítaná?
S.G.: A dugódíjat elutasítjuk, az embereket terhelő adókkal együtt. Új forrásokat állami és uniós pénzekből vonnánk be. Önmagában a főváros gazdaságosabb működtetése is sok pénzt spórolna meg a budapestieknek. Új forrás lehet az elszámoltatás is, amely során a kilopott pénzeket vissza kellene szerezni.
A városlakó
1. Pestinek vagy budainak tartja magát?
Budapestinek tartom magam.
2. Hová hívná el kedvesét egy romantikus estére Budapesten?
Talán a Citadellára.
3. Milyen könyvvel, filmmel vagy zenével illusztrálná külföldi barátjának, hogy mi jelent Önnek Budapest?
A Nox Szeretem című dalával.
4. Van-e kedvenc 1990 után tervezett középülete, köztéri műtárgya, emlékműve?
A zuglói Trianon-emlékművet említeném meg.
5. Mit tart a legnagyobb sebnek a főváros építészeti szövetén?
A 4-es metrót, mert irreálisan sokba került, ennek ellenére az eleje és a vége is hiányzik.
6. Milyen pozitív tulajdonságára épít legkevésbé Budapest? Mely adottságát kellene jobban kihasználni?
A Duna jelenlétére, amelyet nem használunk ki kellően sem turisztikailag, sem az itt élők örömére. A Duna-partot egész budapesti hosszában visszaadnánk az embereknek.
7. Van olyan része a fővárosnak, ahol nem szívesen menne végig éjszaka az utcán?
Sajnos Budapesten folyamatosan romlik a közbiztonság. Ha úgy adódik, gyalog is közlekedek éjszaka, de azt nem mondom, hogy szívesen.
8. Mit szokott tenni, ha hajléktalan szólítja meg adományt kérve?
Rögtön eszembe jut az elmúlt 24 év kudarca, hogy nem tudták megoldani a hajléktalan emberek problémáját. Bár rendszerszinten nem megoldás az adomány, de ha nem tolakodóan kérik, akkor szoktam adni.
9. Melyik európai főváros a kedvence, aminek a működését követendő példának tekintené főpolgármesterként?
Kedvenc fővárosom az a Budapest, amelyik elsőként épített földalatti vasutat a kontinensen, és ahol az első közpark, a Városliget épült.
10. Van olyan főpolgámester-jelölt, akitől nem szívesen venne használt autót?
Senkitől nem vennék szívesen használt autót, ki felel majd a rejtett hibákért?