BKK: kamu sztori az autista lány megalázása
A BKK vizsgálata szerint semmi sem támasztja alá a megalázott autista lány történetét, így azt csak kitalálták. Márciusban jelent meg a BKV-Figyelő blogon egy levél, ennek írója számolt be arról, hogy ellenőrök alázták meg enyhén autista barátnőjét a 7-es buszcsalád valamelyik vonalán. A BKK indoklása szerint a történet azért nem igaz, mert sem a lány, sem a barátja nem jelentkezett a felhívásukra, emellett a rendszerükben szereplő pótdíjazási adatok sem egyeznek a levélben leírtakkal.
A BKV-Figyelőn megjelent levél szerint Barbara enyhén autista, nehezen kommunikál, de dolgozik, és saját fizetéséből vásárolja meg a bérletét. Érvényes bérletigazolványa, megfelelően kitöltött bérlete volt az eset idején, és a bérletvásárláskor kapott blokkot is meg tudta mutatni az ellenőröknek, akik ennek ellenére úgy vélték, hogy a bérlet hamis – mesélte el múlt hónapban az esetet barátja, Tamás.
Az ellenőrök március 14-én, délután büntették meg Barbarát a 7-es buszcsalád valamelyik vonalán a Bosnyák téren, miután leszállították a járműről.
Elmondása szerint a Hungária körútnál szálltak fel az ellenőrök. A lány bérletét három nappal korábban vásárolták a barátjával, de közölték vele, hogy a szelvény hamis. Hiába mutatta fel a blokk mellett a munkáltatói igazolását is, ez valamiért nem volt elég.
Az ellenőrök állítólag azt mondták neki, hogy a gyogyósoknak nincs munkájuk, így pénzük se bérletre. Valószínűleg úgy szerezhette, tudják, hogy árulnak hamis bérleteket olcsóbban, amit a nincstelen hülyék megvesznek – állították a levél szerint.
Elkérték tőle az iratait, amelyeket át is adott, mert nagyon megijedt és félt, hogy megverik. Közölték vele, ha még egyszer meglátják a buszon, rendőrt hívnak rá és bevitetik. Barátja szerint Barbara mégis úgy döntött, hogy kifizeti a büntetést.
A BKK a levél megjelenése után vizsgálatot indított az ügyben, emellett kérték a sértett vagy a levél írójának jelentkezését.
BKK: a történet kitalált
A Budapesti Közlekedési Központ csütörtök délután adott ki közleményt a vizsgálatuk eredményéről. Jelezték, hogy hiába kérték „a történetet beküldő barát vagy az állítólagos sértett jelentkezését, ezt ez idáig sajnos egyikük sem tette meg”.
A pótdíjnyilvántartó rendszerükben az érintett napon négy Barbara keresztnevű utas szerepel. Közülük csak egy személy utazott autóbuszon, méghozzá a 107E jelzésű járaton, akit a BKK jegyellenőre 12 óra 29 perckor büntetett meg. A hölgynek nem volt érvényes jegye vagy bérlete, a pótdíjazás sem a Bosnyák térnél, hanem a Ferenciek tere–Blaha Lujza tér megálló között történt, a BKK szerint „szóváltás, atrocitás nélkül”.
„A pótdíjazott hölgynél munkatársunk nem tapasztalt az átlagostól eltérő viselkedést, ráadásul nem szállította le, így továbbra is az autóbuszon utazhatott” – tették hozzá.
Szerintük „a tények és az állítólagos sértett távolmaradása ebben az esetben azt bizonyítja, hogy kitalált történettel állhatunk szemben, ez pedig egyértelműen alkalmas arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ jó hírnevét megsértse”, mert a blogon megjelenteket a sajtó tényként közölte.
A BKK ezért hivatalosan is helyreigazítást kért a BKV-Figyelő blog szerkesztőjétől – írták.
A BKV-Figyelőn este 7 óra előtt nem volt még reakció a BKK levelével kapcsolatban. A blog „Egy autistának csak hamis bérlete lehet?” című bejegyzésében az érintett utas barátjának levelét tette közzé március 17-én, valamint később az ahhoz kapcsolódó reakciót a BKK-tól.