Itthon hvg.hu 2014. április. 14. 15:59

Trolitender: milliárdokba kerülhet a Skoda bosszúja

Pöföghet-e dízelmotor egy troliban? – látszólag ez a központi kérdése a zátonyra futott budapesti trolibusztendernek. A műszaki részletkérdések mögött a Skoda és a BKK elmérgesedett viszonya is állhat, aminek az is lehet a vége, hogy milliárdokat veszít el a főváros. Tarlós István már meg is ragadta a lehetőséget, hogy ismét a szőnyeg szélére állítsa a közlekedési központ vezetését, szocialista kihívója pedig mintha szándékosan neki adogatná fel a labdát.

Akár két héten belül megoldódhat a budapesti trolibusz-tender körül kialakult közbeszerzési probléma, de a legrosszabb esetben elölről kell kezdeni mindent – mondta a hvg.hu-nak egy, az ügyre rálátó városházi forrás. A főváros szempontjából optimális esetben a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) helyt ad a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) kérelmének, és megváltoztatja múlt heti határozatát, a katasztrófa-forgatókönyv szerint viszont egy bírósági eljárás után új pályázatot kell kiírni, ami komolyan veszélybe sodorhatja a 3,4 milliárd forintos uniós forrás felhasználását.

A KDB április 7-én kelt határozatában adott helyt a cseh Skoda Electric a.s. kérelmének, és semmisítette meg a BKK pályázati kiírását, amelyet még tavaly december elején tettek közzé, és amelyben 14 szóló és 10 csuklós trolibusz beszerzésére kértek ajánlatot. A villamos-beszerzési pályázat során a BKK-val már élesen konfrontálódott Skoda a pályázati kiírásnak abba a kitételébe kapaszkodott bele, amely szerint az új troliknak képeseknek kell lenniük négy kilométert felsővezeték nélkül is futni. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a trolik olyan útvonalon is közlekedjenek, ahol nincsenek kiépítve az elektromos vezetékek.

A BKK a műszaki feltételek közt nem részletezte, hogy milyen módon működjön vezeték nélkül a troli, az ajánlattevőktől elvárt referenciák közé azonban beírták, hogy csak az a cég pályázhat, amely az elmúlt három évben legyártott és leszállított legalább 15 darab, „akkumulátorral és/vagy szuperkondenzátorral” működő, vezeték nélküli üzemre is alkalmas trolibuszt. A cseh cég szerint azonban ez a megoldás szűkíti a versenyt, mert kizárja annak a lehetőségét, hogy olyan trolikkal pályázzanak, amelyek dízel generátor segítségével termelnek maguknak áramot a felsővezeték nélküli szakaszokon.

Régi, elavult trolik a BKV telephelyén - a kép illusztráció
MTI / Máthé Zoltán

A BKK már a határozat másnapján kérelemmel fordult a KDB-hez, amelyben súlyos eljárási szabályszegésekre és megalapozatlanságra hivatkozva azt kéri, a testület bírálja felül saját döntését, és érdemi vizsgálat nélkül szüntesse meg az eljárást, vagy utasítsa el a Skoda kérelmét. A Vitézy Dávid vezérigazgató által aláírt kérelem egyrészt arra hivatkozik, hogy a BKK-t csak a határozat meghozatalának napján értesítették egyáltalán az eljárásról, így nem tudtak érdemben védekezni, másrészt a Skoda nem is lehetne ügyfél ebben a közbeszerzési eljárásban. Ennek oka, hogy egyedül nem is tud trolikat gyártani, illetve – mint a villamostender ügyében kiderült – a magyar szabályok szerint nem átlátható a tulajdonosi háttere.

A műszaki kérdéseket a BKK-nál úgy ítélik meg, az elektromos segédmeghajtás előírása (a dízel generátor kizárása) semmilyen korlátozást nem tartalmaz, hanem „műszaki innovációt” jelent, amit Európa számos nagyvárosában alkalmaztak már. „A buszok a belvárosban járnának, elég furcsa lenne, ha itt hagynánk a dízelmotort. Mondjuk a Kossuth téren a 78-as dízel meghajtás mellett fordulna meg” – mondta városházi forrásunk, aki szerint a KDB tíz napon belül dönthet a BKK beadványáról. Komoly következményei lehetnek ugyanakkor, ha nem járnak sikerrel, és nem csak azért, mert a késlekedés miatt elvész az EU-s támogatás. (A trolibuszoknak 2015 végére futniuk kellene, és azokat még le is kell gyártani – szerk.)

A trolibusztender ürügyén ugyanis ismét kiújult az ellentét Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dáivd, illetve a BKK vezetése közt. A KDB döntésére reagálva Tarlós be is jelentette: vizsgálatot indít a BKK-nál, mert már nem csak a trolikról van szó, hanem felvetődik az a kérdés is, hogy „Budapest egyik legfontosabb közszolgáltatójánál miként mennek a dolgok”. A főpolgármester már tavaly novemberben nyilvánosan bírálta a BKK „közlekedésszervezési szemléletét”, és követelte egyebek mellett buszsávok megszüntetését, majd decemberben átvitte a fővárosi közgyűlésen a BKK igazgatóságának átalakítását is.

A trolibusztender kommunikációjának külön érdekessége, hogy minden politikai ellentét és személyeskedés ellenére hogyan játszik egymás keze alá Tarlós István és szocialista riválisa, Horváth Csaba. Az MSZP főpolgármester-jelöltje ugyanis lényegében feladta a labdát a BKK-val régóta hadakozó Tarlósnak, mikor közleményében egyenesen a szerinte alkalmatlan főpolgármestert támadta meg a KDB döntése miatt. Reakciójában Tarlós természetesen leszólta Horváthot is, de az ügy lehetőséget adott neki arra is, hogy bejelentse a belső vizsgálatot, és ismét a BKK vezetését bírálja.

Hirdetés