Index: elbukott a budapesti trolitender
A Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda kérésére indított vizsgálatában elkaszálta a budapesti trolitendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros. A szűk határidők miatt ez azt jelentheti, hogy lőttek 3,4 milliárd forint uniós támogatásnak – írja az Index. A BKK vezérigazgatója a határozatot súlyos szakmai hibának nevezte.
Súlyos eljárási és érdemi jogsértésekkel, súlyos szakmai hibákkal és hatáskörtúllépéssel vádolja a BKK a Közbeszerzési Döntőbizottságot abban a beadványban, amit a VEKE hozott nyilvánosságra a Facebookon. A KDB pár nappal ezelőtt gyakorlatilag elmeszelte a fővárosi trolibusztendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros, ez pedig a testület szerint versenykorlátozó – olvasható a cikkben.
A BKK vezérigazgatója keddi válaszbeadványukban úgy fogalmazott: a döntés "a trolibuszgyártók és a piac ismeretének teljes hiányát igazolja!!!" Vitézy Dávid szerint már körülbelül 20 éve piaci sztenderd az akkumulátoros segédhajtás. Annyira, hogy a közbeszerzési vizsgálatot kezdeményező Ganz Skoda BKV-nál futó Ganz-Solaris trolijai is ilyenek. A járműveket 2005-ben gyártották.
A BKK-nál úgy látják: a Skoda rosszhiszeműen támadta meg az egész tendert, mert a kifogásolt tétel szerint maga is gyártott és adott el trolikat a BKV-nak. A BKK ráadásul felhozza azt is, hogy a Skoda nem is támadhatná meg a trolipályázatot, hiszen korábban a villamostenderen elbukott, mint offshore háttérrel rendelkező cég, így nem ügyfélképes.
A BKK szerint a jogsértő és súlyos szakmai hibákat tartalmazó döntés miatt Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszít el, finanszírozhatatlanná válik és meghiúsul a főváros egyik leginkább környezetvédő tömegközlekedési eszközparkjának megújítása. Az uniós határidő olyan szűk ugyanis, hogy a tender újraindításával, vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle.