Április 1-je helyett a hónap végén indulhat a BKK közbringarendszere, egyelőre a tesztüzem zajlik, bár az állomásokat már 90 százalékban kiépítették. Egy éves bérlet 18 900, egy féléves bérlet 12 500 forintot kóstál majd. A rendszer ingyen is kipróbálható, és jó pár óvintézkedéssel igyekeznek megelőzni a lopást és a rongálást. Bár a biciklik kereke defektmentes tömör gumival felszerelt, az ügyfélszolgálat a nap 24 órájában rendelkezésre áll majd – ígéri a BKK.
2014 tavaszán veheti birtokba a nagyközönség a Bubi közbringarendszert, ha a tesztüzem zökkenőmentes lesz, április végén – írta a hvg.hu érdeklődésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Korábbi hírek április 1-jére datálták az indulást, de lehetett olvasni április 7-i és 15-i startról is.
A BKK azt írta, a Bubira lehet bérletet váltani, de a folyamat kissé döcögős. Előzetes regisztrációra van szükség, a BKK központjában kell intézkedni, és szerződést is kell kötni, cserébe viszont nem kell kauciót letenni a bicikliért. A 6 hónapos bérlet 12 500 forint, a 12 hónapos pedig 18 900 forint lesz. A regisztrációs lehetőség a közeljövőben indul.
Ha a felhasználó rendelkezik éves Budapest-bérlettel, akkor 50 százalék kedvezményt kap a Bubi éves árából. Az első 1000 magánszemély, aki bérletet vesz, az éves bérletet 18 900 forint helyett 12 000 forintért, a féléves bérletet pedig 12 500 helyett 8000 forintért vásárolhatja meg. Az érvényes diákbérlettel rendelkezők 20 százalék kedvezménnyel vehetnek bérletet a Bubira.
Az akció idején a BKK tapasztalatokat gyűjt, és azok alapján dönt, hogy a kedvezményes időszakot kiterjessze-e.
Ingyen is kipróbálható
A Bubit kicsivel több mint 1000 biciklivel indítják be, és remélik, hogy rövidesen bővíthetik a rendszert újabb állomásokkal és biciklikkel.
A rendszer ingyenes kipróbálását is lehetővé teszik: az éles üzem elindulását követő tíz napon belül nem kell megfizetni a 24 órás jegy, a háromnapos jegy vagy a hetijegy árát. Az ingyenes jegy kiváltásakor ugyanakkor 25 000 forintos kauciót zárolnak a felhasználó bankkártyáján, de ha a rendszert csak a 30 perces díjmentes időszakokban használja (például 29 percig), akkor ezt az összeget a jegy érvényességi idejének lejártát követően teljes egészében visszakapja – írta a BKK.
Jelenleg a rendszer tesztüzeme zajlik, az állomások 90 százalékban kiépültek, és a biciklik is készen vannak. Az automatákat folyamatosan telepítik, napról napra egyre több állomást tesztelhetünk – írta a cég. A tárolók felett nem lesz tető, a bicikliket úgy tervezték, hogy ellenálljanak az időjárás viszontagságainak: egyedi, tartós alkatrészekből épültek, és nagy a teherbírásuk.
A lopások megelőzése érdekében a kerékpárokat GPS-szel szerelték fel, és a terminálokon elhelyezett kamerákkal is igyekeznek megvédeni a bicikliket. A lopás és a rongálás minden esetben rendőrségi eljárást von maga után. A károkozó köteles megtéríteni a kárt, sőt a rendszer további használatából is kizárható. Biciklit csak személyes regisztráció (személyi igazolvány vagy más okmány bemutatása) vagy bankkártyás fizetés után lehet kivenni, tehát a rendőrség gyorsan a biciklit eltulajdonító felhasználó nyomára tud bukkanni.
Defektmentes "kőkerekűek"
A BKK 24 órás ügyfélszolgálatot üzemeltet, amelyen keresztül a felhasználó segítséget is kérhet. A kerékpárok egyébként nem kaphatnak defektet, mert a kerekek futófelülete defektmentes tömör gumi.