"Besárgul" az a hajléktalan, aki egy melegedőben egy adott napon már regisztrált – derül ki a Város Mindenkié Csoport hajléktalanok jogaiért küzdő civil szervezet friss kutatásából. Ez azt jelenti, hogy egy másik ellátó intézményben már nem tud szolgáltatást igénybe venni, még akkor sem, ha az első helyen a nagy érdeklődés miatt nem jut meleg ételhez, italhoz vagy mosakodási lehetőséghez. A Város Mindenkié Csoport kedden délelőtt az Emberi Erőforrások Minisztériuma előtt tüntetett. A hvg.hu tudósítója ott járt.
"A rendszer ellenünk van" – mondta ki kutatásuk eredményét egy mondatban Papp János, a fedél nélküliek jogaiért küzdő A Város Mindenkié civil szervezet hajléktalan aktivistája.
A szervezet 2013 két utolsó hónapjában készített felmérést 81 válaszadó bevonásával: ebből kiderült, az ellátóhálózatot kiszolgáló elektronikus rendszer nem engedi, hogy ugyanaz az ember egy nap két különböző nappali melegedőben regisztráljon. Ez azért rossz, mert a nappali melegedők túlterheltek, és nem biztos, hogy minden hajléktalannak jut az összes szolgáltatás, mire sorra kerül. Ha viszont már egyszer valamit egy adott helyen igénybe vett, akkor nem tud átjelentkezni máshová, vagy adott esetben nem is ér oda időben. "Ha az egyik helyen nem kerül rá sor vagy elfogy az ellátmány, akkor egy pohár tea miatt el lehet veszteni egy reggelit vagy a napi tisztálkodást" – mondta a felszólaló aktivista.
A kutatás szerint a megkérdezettek 43 százalékának volt olyan tapasztalata, hogy más melegedőben már nem látták el, ha aznap valahol már regisztrált. Az AVM kutatása azt is kimondja, hogy a megkérdezettek 36 százalékának adataival visszaéltek már olyan módon, hogy olyan helyre is regisztrálták őket, ahol még nem is jártak.
A kutatás azért is készült, hogy felhívja az érintettek figyelmét arra, hogy az ombudsman 2012/2013-as hajléktalanhelyzetről szóló jelentése alapján semmiféle jogszabályi alapja nincs annak, hogy valakit kizárjanak az ellátásból. Az érintettek ugyanis vagy nincsenek tudatában annak, hogy jogsérelem éri őket, vagy nem tudják, hol tehetnek panaszt ez ügyben. Ez magyarázhatja, hogy a már elutasított válaszadóinak csak 12 százaléka folyamodott panaszhoz.
Az AVM néhány aktivistája "Fürdést vagy ételt?" feliratú transzparensekkel és sárgára festett arccal jelent meg az Emmi előtt. Utóbbi oka, hogy a bevett eljárásnak már külön neve is van: aki egyszer regisztrált egy melegedőben, az "besárgul". Innentől jelenleg már csak az ellátó szervezet gyakorlatán múlik, hogy aznap jut-e például meleg ételhez.