Az idei választási kampányok körüli megválaszolatlan kérdések egyike, hogy vajon szabad-e a villanyoszlopokra plakátolni, hiszen ezt korábban – a közúti közlekedési törvényben – megtiltották. A miniszter szerint a választási plakát nem kereskedelmi hirdetés, így szerinte igen, de azt javasolja, azért inkább kérdezzék meg a választási irodát is.
A politikai plakát nem minősül gazdasági reklámnak, vagyis nem vonatkozik rá az az előírás, amely szerint az utak mellett álló villanyoszlopokon nem lehetnek hirdetések – írta Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter Varga Zoltán szocialista képviselő írásbeli kérdésére adott válaszban. A miniszter ugyanakkor azt ajánlja a képviselőnek, hogy „választások lebonyolításával kapcsolatos technika kérdésekkel” forduljon a Nemzeti Választási Irodához.
Varga szerint helyzet tisztázása minden politikai szereplőnek fontos, hiszen közelednek a 2014-es választások. A közúti közlekedésről szóló törvény hatályos – legutóbb 2012-ben módosított – szövege ugyanakkor kifejezetten úgy fogalmaz, hogy „nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés a közvilágítási, villany-, telefonoszlopon, függetlenül attól, hogy a közvilágítási, villany- és telefonoszlop a közút úttesten kívüli burkolatlan területén, járdán, gyalogúton vagy kerékpárúton helyezkedik el.”
A törvény, illetve annak végrehajtási rendelete szerint a közútkezelő maga is eltávolíthatja a jogellenes reklámot – például ami a villanyoszlopokon lóg –, ha a tulajdonos nem teszi meg. Nem nehéz elképzelni, hogy a kampányidőszakban mekkora botrány lenne belőle, ha egy önkormányzat vagy az Magyar Közút Zrt. emberei elkezdenék leszerelni egy ellenzéki párt plakátjait, a közlekedési hatóság pedig esetleg még meg is bírságolná a hirdetőt.
A fideszes parlamenti többség 2010 óta több körben is foglalkozott azzal, hogy betiltsa az utak mellett látható hirdetőtáblákat. A hivatalos magyarázat szerint erre közlekedésbiztonsági okokból van szükség – hiszen az óriásplakátok és egyéb hirdetések elterelik a sofőrök figyelmét –, de már a kezdetekkor felmerült a gyanú, hogy a tiltás a kormánypárt mögött álló üzleti körök érdekét szolgálja. Bleuer István üzletember, a tilalmat leginkább megsínylő Esma reklámcég társtulajdonosa erre utalva a HVG hetilapnak azt mondta: bárkinek segít, akinek a célja a kormány leváltása.
A hvg.hu korábbi cikke szerint egyre gyakoribb, hogy a Simicska Lajos Fidesz-közeli üzletember érdekeltségébe tartozó hirdetési cégek reklámgazdai szerződést kötnek önkormányzatokkal, ami esetenként arra is felhatalmazza őket, hogy piaci vetélytársaiktól díjat szedjenek. Szigetvári Viktor, az Együtt-PM kampányfőnöke tavaly év végén arról beszélt, hogy politikai nyomás van a hirdetőcégeken, ezért nehézséget okoz egy kampány megszervezése. „A nem Simicska-érdekeltségű, tisztességes hirdetési vállalkozásokon olyan politikai nyomás van, hogy sokan egyszerűen félnek velünk szerződést kötni, de a kampányunk így is el fog indulni” – mondta.