Egyre több Alstom metrószerelvény kerekeit kell esztergálásra vinni. Egy metróalagút feletti társasház lakói csillármozgásra, mély robajra panaszkodnak – írja az Index.
A 445-ös Alstomnál 50 km/h felett erős rázkódás tapasztalható, ami mind a személyzet, mind az utasok részéről elviselhetetlen – idézi az Index a Metróért Egyesület Facebook-oldalára kirakott írást. Bíró Endre, az egyesület vezetője elmondta, hogy a vonatot hétfőn kivették a forgalomból, a kerekeket valószínűleg esztergálni vitték. A rázkódást valószínűleg az úgynevezett keréklaposodás okozta.
A fenti jelenség nem új az Alstom-szerelvényekkel kapcsolatban, és már nem is ez az első kerékpár, amit szabályozásra vittek. Bíró Endre a lapnak elmondta, hogy a keréklaposodás az, amikor egy jármű nem gördülve fékez, hanem "blokkolnak" a kerekek, ilyenkor a két anyag (kerék és a sín) kölcsönhatásaként egy lap keletkezik a kerék futófelületén. Ez minden egyes fordulatkor egy ütést mér a pályára, a lap mértékétől függően hangot és rezonanciát okozva.
Hozzátette, hogy már lakossági panasz is futott be hozzá: egy Rákóczi úti társasház lakói a mélyből jövő rezgésre panaszkodtak. A ház gyakorlatilag közvetlenül a metróvonal felett található (Luther-ház, Rákóczi út 57., VIII. kerület), azokban a lakásokban elviselhetetlen a zaj és a rezgés, amik közelebb esnek a metróvonalhoz. Az egyesület szerint ez valószínűleg a keréklaposodási jelenségre vezethető vissza.
Mivel a jelenség már régebb óta érzékelhető Bíró Endre szerint egyértelmű, hogy valamilyen gyártási problémával állunk szemben, ám erről valamiért a BKK és a BKV nem akar tudomást venni. Pedig lassan lejár a szerelvények garanciája, és akkor a kerékpárok cseréje (a teljes vonalon) elérheti a 10 milliárd forintos költséget is.
A keréklaposodás tényét és a javítások megkezdését augusztusban maga az Alstom is elismerte.