Új céggel, új szlogennel és új névvel indul újra a ScienNet törzsvásárlói rendszer, amelynek egyykor 400 ezer tagja volt, és amelynek számláin milliárdos összeget zároltak az adócsalási ügy miatt a nyomozók. Az új, svájci bejegyzésű cég elvileg nem jogutódja az amerikainak, de ugyanúgy működik. Az utalványok érvényesek, de a pénzt nem adják vissza, és valószínűleg ez az egész újraindulás értelme.
Új néven, egy Svájcban bejegyzett cég szervezésében indul újra a 2009 novembere óta tetszhalott állapotban lévő ScienNet törzsvásárlói rendszer, amelynek szervezőit százmilliós adócsalással gyanúsítja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A múlt szombaton megtartott rendezvényen – amelyről ezen a héten küldtek ki tájékoztató levelet a tagoknak – bejelentették, hogy a Schwyz kantonban bejegyzett Inlernet Wordwide AG „megvásárolta” a ScienNet szerződéseit.
A ScienNet törzsvásárlói rendszer a kívülállók számára szinte követhetetlenül bonyolult rendszerében elvileg az járt jól, aki sokat költött a szerződött partnereknél, de ezt lehetett pótolni újabb tagok beléptetésével. A rendszernek egykor több mint 400 ezer regisztrált tagja volt, amelyből legalább 80 ezren be is fizettek kisebb-nagyobb összegeket, remélve, hogy hamarosan eljön a várt meggazdagodás. A nyomozás miatt azonban 1,6 milliárd forintot zároltak a Washington DC-ben bejegyzett cég magyarországi számláin.
A most kiküldött tájékoztató levél szerint Inlernet Worldwide AG nem jogutódja a ScienNet International LLC-nek, ezért nem vállalja át a ScienNet kötelezettségeit sem. Átvette viszont a törzsvásárlói program összes adatát, az úgynevezett jogokat, és az ígéret szerint Inlernet-rendszerben is lehet használni a korábban megvett vásárlási utalványokat. A szervezők állítják, hogy a ScienNet International LLC azonnal kifizeti a törzsvásárlóknak és termékpartnereknek járó jutalékokat, amint feloldják a bankszámlája zárolását.
A ScienNet egykor mindenhol látható "Gazdagodjon meg költekezéseiből!" szlogenje helyébe az Inlernet honlapján a "Teremtsen értéket vásárlásaival!" jelszó lépett, de a régi-új rendszer honlapját megtekintve egyértelműen látszik, hogy ugyanarról van szó: hasonló a design, a logó, és még a hirdetésekből ismerős kenguru is. A honlapon megadott "Hot-line és Fax" telefonszám viszont folyamatosan foglalt, így nem tudtuk megkérdezni azt sem, ki a főszervező.
Pénzt vissza nem adunk!
A levélben a szervezők hangsúlyozzák, hogy a korábban, úgynevezett foglalóként befizetett összegek „nem járnak vissza, azokat sem kamatostul, sem kamat nélkül nem utalja át a törzsvásárlóknak” sem az Inlernet, sem a ScienNet sem. Ennek azért van különös jelentősége, mert van olyan ügyfél, aki már bíróságon követeli vissza a korábban befizetett, többmilliós összegeket, amiket a rendszer befagyása miatt ma már gyakorlatilag nem tud semmire használni. Az állítólagos újraindulással valószínűleg a szervezők épp ez utóbbi érvet igyekeznek cáfolni.
Mint arról korábban beszámoltunk, a ScienNet-ügyben a nyomozás már három és fél éve tart. A NAV bűnügyi sajtóirodája a hvg.hu érdeklődésére azt közölte: Magyarországon már nincs mit nyomozni, de arra várnak, hogy egyes külföldi hatóságok teljesítsék a magyarok jogsegélykérelmét, és megadják az ügy lezárásához szükséges adatokat. Amíg erre várnak, az eljárást felfüggesztették, és ez az idő nem számít bele abba a két évbe, ameddig a törvény szerint nyomozhatnak. A jelenlegi adatok szerint a gyanúsítottak összesen mintegy 800 millió forinttal károsították meg az államkasszát.
Gondola Zsolt Zoárd debreceni ügyvéd, aki a pénzüket kérő ügyfelek egy csoportját képviseli, korábban a hvg.hu-nak azt mondta, csak addig van esély visszaszerezni az ügyfele befizetett pénzét, amíg az a zárolt számlán van: ha jogerősen megnyernék a polgári pert, akkor az ítélet alapján a zárolt összegből is kiadnák a követelt összeget. A per megindítása sem volt egyszerű, hiszen a rendszer működtetője hivatalosan a ScienNet International LLC, aminek nincs hivatalos magyarországi képviselete. A franchise jogokat ugyanakkor a ciprusi bejegyzésű ScienNet Holding Ltd. birtokolja, amelynek magyarországi leányvállalata, a 2010 óta nulla bevételt produkáló Headmin Kft. végezte az adminisztrációs és marketingfeladatokat.