Az elmúlt évek kormányzati intézkedései annyira jövedelmezővé tették a cigarettacsempészetet, hogy „hivatásos”csempészek mellett még az egyszerű állampolgárok is megkockáztatják a súlyos bírságot a vámnál. Pedig az adóhatóság emberei nem ismernek pardont: aki 40 szálnál többet akar behozni, azt büntetik. Persze a csempészeket sem kell félteni, egyre rafináltabb módszerekkel állnak elő.
Böhömnagy 500-as Merci megereszkedett lengéscsillapítókkal. A sofőr egy fiatal, láthatóan ideges nő, ráadásul a nyilvántartás szerint naponta többször fordul az ukrán-magyar határon – több mint gyanús, így a vámosok azonnal kiállítják „másodlagos” vizsgálatra. Az erre specializálódott fekete egyenruhás „kutatók” percek alatt szétkapják az autót, megbontják a küszöböt, benéznek a kormánymű alá, kiszedik a pótkereket, végigkopogtatják a kasznit. Végül elengedik, bár meg vannak győződve, hogy ott rejtőzik valahol a csempészcigi.
Még folyik a Mercedes átvizsgálása, amikor a záhonyi vámosoknak kapásuk van. Pedig sem az autón, sem a benne ülő házaspáron nem látni semmi gyanúsat. Az 50 körüli, szabadságáról hazafelé tartó olasz pár nyugodtan üldögél a családi autóban. Azt mondják, két doboz cigi van náluk, de aztán újabb és újabb Senator-dobozok esnek ki a melltartók, bugyik közül, a zakózsebből, a térképek közül. A vámosok a pipere holmi között kubai szivarokra bukkannak.
A büntetés szigorú: bár „csak” háromkartonnyi cigarettát akartak – nyilván saját maguknak – átcsempészni, ha nem fizetik ki az 50 ezer forintos bírságot, a milliós értékű kocsi a vámtelepen marad az utalásig.
Nehéz ellenállni a kísértésnek
Az olasz házaspárhoz hasonlóan sokan a magas kockázat ellenére is bevállalják a csempészetet. Pedig kifele menet Záhonynál látják, hogy mi vár majd rájuk visszajövet.
Aki nem járt még Ukrajnában, a mexikói határról forgatott amerikai filmek alapján képzelheti el, mi vár rá a vámvizsgálaton: miután kiállta a többórás sort, az összes csomagját átnézik, a motorháztetőt is felemeltetik, átkopogtatják az autót, tükörrel végignézik az alvázat. Egyetlen apró gyanús jelre a vámosok máris félreállítják a kocsit, hogy a „kutatók” nekigyürkőzzenek a bontásnak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ezeket az állásokat rendszerint úgy hirdeti meg, hogy az autószerelő végzettségű jelentkezők előnyt élveznek.
A záhonyi vámosok szerint az ukrán oldalon lévő trafikok könnyen kísértésbe ejtik még az egyszerű turistát is – nemcsak a milliós haszonra hajtó csempészt. Miután megtankolnak az olcsó benzinből, nem tudják megállni, hogy ne vásároljanak az olcsó cigiből. Márpedig a Magyarországon 900 forintba kerülő prémium márka 400-ért beszerezhető, sőt a kevésbé igényes fogyasztó a zárjegy nélküli belorusz cigit 100 forintért veheti meg.
Viszont az uniós szabályok szerint 40 szál cigarettánál többet nem lehet behozni, tehát, aki a hónapos nikotinadagját akarja „okosban” beszerezni, az biztos beleütközik a vámszabályokba. Hogy hányan esnek kísértésbe, azt a záhonyi raktárak "készletei" mutatják: hiába szállítják el rendszeresen megsemmisíteni a lefoglalt árut, a polcokon ott jártunkkor több tucat zsáknyi cigi feküdt. Idén 8700 karton, 68 millió forint értékű cigit foglaltak le csak az átkelőnél, amiben nincs benne a zöldhatáron áthozott és lefoglalt mennyiség – tudtuk meg pénteken Pásztor Árpádtól, a Záhonyi Határkirendeltség vám- és pénzügyőr parancsnokától.
Pedig a kockázat nemcsak a bírság miatt nagy: 100 ezer forintnyi érték felett a dohányáru – 7-8 karton cigi – illegális behozatala már bűncselekménynek számít. A átkelőnél a zéró tolerancia van érvényben: még azt is megbüntetik, aki 42 szálat akar úgy behozni, hogy nem jelenti be, és nem fizeti meg utána az adót és a vámot.
Könnyebb kiszúrni a csempészeket
„Évek óta arra törekeszünk, hogy a jogkövető turisták életét könnyítsük meg, de nem engedhetjük meg, hogy szúrópróbaszerűen vizsgáljuk az autókat, mert a csempészek azonnal vérszemet kapnának” – mondta a hvg.hu-nak Pásztor.
A parancsnok szerint sokat javult a helyzet, amióta bevezették az újfajta adatrögzítést és nyilvántartást: minden kifele menő autónál rögzítik a tankban lévő üzemanyag mennyiségét, a kilométeróra állását, illetve figyelik, hogy hányszor lépik át a határt. Ezzel legalább a korábban annyira divatos üzemanyag-csempészetet sikerült visszaszorítani, hiszen most már nem lehet megtenni, hogy egy kocsi 5-6-szor tele tankkal forduljon, majd magyar oldalon leszívják belőle a benzin, gázolajat. Pásztor szerint az új nyilvántartás bevezetése óta 20-30 százalékot esett vissza a forgalom az átkelőnél.
Ezzel a módszerrel persze a cigicsempészeket is könnyebben ki lehet szúrni: feltűnik, ha egy személy vagy egy autó naponta többször fordul – így lett gyanús a cikk elején említett szürke Mercedes is. Persze a csempészet csak a határátkelőn lett kockázatosabb, a zöldhatáron továbbra is nagyüzemben folyik. A cigaretta feketepiacát 2004 óta kutató GfK Hungária tavaly októberben közreadott felmérése szerint a feketekereskedelem arányának évek óta tartó csökkenő tendenciája visszafordult, az illegális kereskedés újra növekedésnek indult. (Az illegális kereskedelemről és a csempészetről szóló riportunkat itt olvashatja.)
Rafkós módszerek
Tortába sütve, üres sörös dobozva préselve, gyerekülésbe rejtve, „holdjáró” női cipő talpába dugva, benzintankba úsztatva, megbuherált akkumulátorba bújtatva – néhány megoldás, amit a záhonyi „design centerben” tekinthettünk meg. A vámosok ugyanis összegyűjtötték a legelképesztőbb megoldásokat és ezeket egy külön raktárban helyezték el, ami ezt a nevet kapta.
A legkülönlegesebb módszert egy ukrán csempész találta ki. Vett egy zsugor 1,5 literes flakonokból álló kólát. A flakonokat kettévágta, majd anélkül, hogy felbontotta volna a dugót, a felső részt feltöltötte kólával és leszigetelte az alját. Az alsó részt telepakolta cigivel, a felsőrészt pedig a címkénél ráillesztette ezekre, és az egészet körbefóliázta. Amikor a vámos felülről ránézett, azt látta, minden rendben, hiszen lötyögött a flakonokban a kóla, de amikor a csomagtartót átnézve kiemelte a zsugort, a súlyból rájött, hogy valami nincs rendben. Ugyanakkor rendszeresen előfordul, hogy a csempész telepakolja az autó kerekeit cigivel, majd felfújja őket és így gurul el a határig. Pásztor szerint egy gyakorlott „kutatónak” viszont elég egyszer megkopogtatni egy ilyen gumit, és rögtön hallja, hogy a sofőr trükközik.
A „design centerben” látható megoldások is arra utalnak, hogy nemcsak a cigiadagjukat olcsón beszerző turisták próbálkoznak, hanem az egyre szigorúbb ellenőrzés ellenére a „hivatásos” csempészek sem adták fel. Ott jártunkkor a záhonyi átkelő speciális, elkerített parkolójában két átalakított, lefoglalt autó állt. Mind a Volvóban, mind a Peugeot-ban külön „rakteret” alakítottak ki – például az alváz megduplázásával –, az utóbbiból 460 karton cigaretta került elő. A két kocsi csak átmenetileg parkol Záhonyban, rövidesen a tuzséri lerakatba szállítják, ahol a hasonló csempészjárművekből több tucatot őriznek. A Volvo átalakítói annyira maximalisták voltak, hogy a rejtett raktár nyílását leragasztás után külön leglettelték, lefestették.
Feljövőben lévő ágazat |
A tervezett tízszázalékos minimum árrés dobozonként várhatóan 130 forintos áremelkedést eredményezne a dohánykereskedelemben, s ez rövid idő alatt a legális piac összeomlásához és a feketepiac felélénküléséhez vezetne – jelezte április végén a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége a Világgazdaságnak. A legális dohánykereskedelem és -gyártók lobbiszervezete szerint a legális kereskedelmet 40 ezer árusító helyről 5 ezerrel szűkítő trafiktörvény szintén a feketepiacnak, azaz a csempészetnek fog kedvezni. Bár a Fidesz politikusai az elmúlt hetekben jelezték, hogy az árrést csakis úgy növelnék, hogy a bolti ár semmiképpen ne emelkedjen – hiszen ez szerintük is az illegális kereskedőknek kedvezne –, a GfK tavalyi felmérése azt mutatta, hogy az eddigi kormányzati intézkedések már megtették a hatásukat. „Az adózatlan piac alakulását jelentős mértékben befolyásolták az évente legalább kétszeri, a fizetőképes kereslet növekedését jelentősen meghaladó jövedékiadó-emelések, a 2012. január 1-jei áfaemelés, valamint a zárt közterületen való dohányzás teljes tilalmának bevezetése” – olvasható a tavaly októberben közölt tanulmányban. Az elmúlt években ismét fellendült a csempészet a déli határszakaszon is. A Szerbiából érkező csempészáru 2011-ről 2012-re 20 százalékról 29-re növekedett. |