Mindennapos testnevelés: titkolja a kormány a kutatást Balogék elől
A Miniszterelnökség megvizsgáltatta a mindennapos testnevelés tapasztalatait, a kutatást azonban titkolja az illetékes tárca elől – írja az FN24. Az Atlatszo.hu Kh. Nonprofit Kft. közérdekűadat-igényléssel fordult a Miniszterelnökséghez.
A köznevelési államtitkárság jelentést készített a kormánynak a szeptembertől 1., 5. és 9. évfolyamon már bevezetett (felmenő rendszerben három év múlva kiteljesedő) kötelező mindennapos testnevelés tapasztalatairól. A Balog Zoltán és Hoffmann Rózsa által is láttamozott dokumentum leszögezi: tudnak arról, hogy a kormány készíttetett a Századvég Gazdaságkutató Zrt.-vel egy országos reprezentatív felmérést a témában, de ehhez „hozzáférést, és adatainak – akár csak belső – felhasználásához engedélyt a Miniszterelnökség nem adott számunkra” – írja az FN24.
"Meglehetősen fura bizalmi viszonyról árulkodik a kabinetben, hogy a miniszterelnökség titkolja a témában illetékes tárca elől a felmérését, viszont elvárja, hogy az – kétes hitelességű, de semmiképp nem reprezentatív adatokkal – jelentést készítsen a témában" – írja a lap.
Az Emmi a jelentését így az iskolák körében végzett – s 50 százalékos visszaküldési arányt sem elérő – saját felmérésére, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete testnevelők körében végzett vizsgálatára, illetve – az erkölcstantanárok foglalkoztatási feltételeinek sajátos értelmezéséről nemrég elhíresült – Magyarországi Szülők Országos Egyesületének felmérésére alapozza.
A szerkesztőség birtokába jutott beszámolóból az derül ki, hogy sem az infrastruktúra, sem a személyi feltételek nem biztosítottak a mindennapos testnevelés lebonyolításához, az iskolák negyedében már most probléma van.
Az Átlátszó segít Balogéknak |
Az Atlatszo.hu Kh. Nonprofit Kft. közérdekűadat-igénylést küldött a Miniszterelnökségnek, jelenleg a választ várják. Az adatigénylésre normális esetben nem később, mint 2013. április 6-ig válaszolniuk kell, illetve 2013. március 30-ig kell megküldeniük, ha az adatigénylést nem teljesítik, vagy a teljesítésre további 15 napra van szükségük. |
A javaslat „egy példaként kiválasztott jól finanszírozott és felszerelt (tehát átlagon felüli kondíciókkal rendelkező) intézményre” mutat be a teljes körű bevezetés pillanatától egy modellszámítást. „A teljes körű bevezetéskor az intézménynek napi 28, heti 140 testnevelés órát (sic!) kell biztosítania, mindez a jelenlegi 3-hoz képest legalább 2 többlet pedagógus álláshelyet (sic!) igényel. Ha a megfelelő helyiség napi nyolc tanórában üzemel (8.00-tól kb. 15.30-ig), akkor naponta 20 osztálynak lesz olyan testnevelés tanórája (sic!), melyet a folyosón, a tanteremben vagy időjárástól függetlenül az utcán/udvaron tölt, a legtöbb esetben tisztálkodási lehetőség nélkül.”
Egészen tragikus helyzet alakul ki a szakiskolákban, ahol a gyakorlati foglalkozásokon kívül szinte csak tornaórák lesznek. Az új tartalmi szabályozók szerint ugyanis a közismereti képzésre heti 8-12 tanóra áll rendelkezésre, ebből 5 fordítható testnevelésre. Így heti 3-7 óra jut magyarra, történelemre, matematikára, idegen nyelvre, biológiára, fizikára, művészeti tárgyakra stb. Különösen vicces lesz a 11. évfolyam, ahol egy nap elméleti (azaz iskolai) képzés van, és aznap a 8 órából 5 testnevelés lesz – olvasható a cikkben.
Ennél már csak a megoldási javaslat extrémebb: azt javasolja az anyag, hogy a gyakorlati képzési helyeken, tehát kvázi munkahelyeken legyen a mindennapos testnevelés – írják.