„Vélhetően a MÁV Zrt. miatt horrorisztikusra sikerült az amúgy is időközben lefújt budapesti március 15-i nemzeti ünnepre különvonattal érkező lengyelek hazatérése” – olvasható a CÖF-höz köthető Polgár Portálon.
Elégedetlenek voltak a MÁV-val a Békemenetre Budapestre érkezett lengyelek. A CÖF-höz köthető Polgár Portál közölte a Gazeta Polska főszerkesztőjét Tomasz Sakiewiczet képviselő Joanna Urbanska levelét. Ebben azt írja: szombaton este 8 óra táján indultak haza a Nyugati pályaudvarról, mit sem sejtve, hogy „éppen a hazatérés fogja a legnagyobb problémát jelenteni”. A gondok már Rákoskeresztúron kezdődtek, ahol a vonat hirtelen megállt.
„Lassanként az elektromos ellátás is megszűnt, ennek következtében sem a világítás, sem pedig a fűtés nem működött. Az utasok hat órát várakozva, hajnali 2-ig fagyoskodtak a sötét, jéghideg kocsikban, hiába várva az érdemi információkat. Végre a hat órás, mellékvágányon töltött várokozás után csatolták az új mozdonyt és a vonat elindult. – Kiderült, hogy több kocsiban elromlott, elkezdett égni a fék” – számol be Ryszard Kapuściński, a „Gazeta Polska” Klubok elnöke.
Mint a portálon olvasható: „Döntést kellett hozni, hogy megfagyunk-e Budapest peremén, vagy továbbmegyünk normálisan működő fékrendszer nélkül. A vasutasok az utóbbi mellett döntöttek”. Sakiewicz szerint a szerelvény néhány kocsijának két héttel hosszabbították meg a garanciális időszakát, „csak azért, hogy éppen azokkal szállítsanak minket Budapestre”. „Követelni fogjuk a pénzvisszatérítést, és be fogjuk adni a feljelentést az ügyészségen” áll a levélben.
Pethő Annamária, a Nők a Magyar Nemzetért Egyesület elnöke, aki a CÖF képviseletében szólalt fel a lengyel csoport ünnepségein az elmúlt két napban, most így tájékoztatta a Polgár Portált a MÁV Zrt. eljárásáról: "A Nyugati pályaudvarról 20.08-kor indult el a lengyel különvonat, az indulást követő egy órán belül jött az információ, hogy a különvonat meghibásodott és mellékvágányra állították, nem volt áramellátás a kocsikban. Akkor még személyesen kértem információt és azt jelezték, hogy a segélygép a helyszínen van és fékpróbáznak. Ám éjjel egy óráig nem történt semmi. A magyar mozdonyvezetők bezárkóztak, nem kommunikáltak a szerelvény lengyel személyzetével.
Ugyan este tíz óra kürül a MÁV (06-40-494-949) információs vonalának nemzetközi tájékoztató vonala arról tájékoztatott, hogy megérkezett az új mozdony, már csak Rákoskeresztúron 15 perces fékpróba lesz, és aztán indul. Ehhez képest éjjel egykor indult el. A rendőrség külön beszámolót kért a MÁV-tól, hogy mi zajlik ott. A lengyel vendégek több mint öt órán keresztül a sötétben vesztegeltek egy mellékvágányon, fáztak és kétségbe voltak esve."
A Polgár Portál megkereste Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivőjét, aki levélben a következő választ adta: "Kérdéseinek csak egy részét, az alap információkat tudja jelenleg a MÁV sajtóosztálya megválaszolni! Türelmét kérjük, amíg minden kérdésére választ kap!".
A szóvivő szerint a lengyel különvonat a Nyugati pályaudvarról 19:55-kor indult. Angyalföldnél meghibásodott a V43-as mozdony. A mozdonycsere miatt 134 percet várakozott a különvonat. „A szerelvényt Rákosnál ismét meg kellett állítani, mert meghibásodott a lengyel kocsik fékberendezése. A kocsivizsgálók elvégezték az előírt intézkedéseket. A javítás, valamint a teljes fékpróbát követően mintegy 140 perces újabb késést szedett össze a különvonat”.
A lengyel kocsikon azonban „újabb fékhibák jelentkeztek, ezért Hatvanban, Nagyút állomásnál és Hidasnémetiben is meg kellett állni. A biztonságos továbbközlekedés miatt ezeket a fékhibákat újfent ellenőrizni, javítani, majd fékpróbázni kellett”. Végül „közel 6 órás késéssel tudta elhagyni a határt a különvonat, ebből a mozdonycsere mindössze két órás késést jelentett, a többi a lengyel kocsik fékhibája miatt keletkezett. A vasúttársaság a különvonat útját figyelemmel követte, a vasúttársaság munkatársai a biztonságos közlekedést elsődlegesen figyelembe véve végezték az utasítások szerint a feladatukat".