Itthon hvg.hu 2013. március. 06. 13:03

Budapest gondnokai titokban roppant elégedettek magukkal

Kizárólag az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzését okolja a Fővárosi Közterület-fenntartó azért, hogy január 14-én Budapest lényegében lebénult a havazás miatt. Az FKF belső jelentést készített erről, de az a meteorológiai szolgálathoz nem jutott el. A hvg.hu birtokába jutott dokumentumról az OMSZ elnöke azt mondta: a jelentés megállapításai nem helytállóak.

"Összességében megállapítható, hogy az erőforrások tervezésének kiinduló alapja minden esetben az OMSZ előrejelzése és a vonatkozó szabályzatok voltak. A III. fokozat elrendelésének kritériumai nem álltak fenn, tehát annak elrendelése még ebben az esetben is óvatos előrelátásnak nevezhető... Meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy lehet-e az OMSZ meteorológiai előrejelzéseinek megbízhatóságát növelni, további prognózisok figyelembe vételével vagy más módon." Ilyen megállapítások szerepelnek a hvg.hu birtokába jutott belső jelentésben, amelyben a budapesti közlekedésben beállt súlyos zavarok okát igyekeztek feltárni a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) munkatársai. A közterület-fenntartó jelentése információink szerint cégen belül maradt, a meteorológiai szolgálatnak ugyanis a megfogalmazott kritikákat sohasem jelezték.

Január 14-én reggel szinte leállt Budapesten a közlekedés, mivel az utakról nem takarították el a havat. Tarlós István főpolgármester a tömegközlekedést aznapra ingyenessé tette. A kialakult helyzetet Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója azzal magyarázta, hogy a hókotró autók is elakadtak a dugókban, a HÉV- és villamosváltókat pedig eltömítette a lehullott hó. A Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) szóvivője, Szűcs Panni akkor azt nyilatkozta, hogy az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján kevesebb, legfeljebb öt centiméteres hóra számított a FKF Zrt. Amikor reggel 6 órakor kiderült, hogy az előre jelzettnél több hó hullott, az összes járművet munkába állították. Ezt a kijelentést az OMSZ cáfolta, mondván, előző nap már délután jelezték, hogy nagyobb mennyiségű hó eshet.

A belső ellenőrzés szerint az FKF mindent jól csinált

A hvg.hu birtokába került belső ellenőrzési anyagban viszont egyértelműen az áll: január 13-án este az FKF ügyeletes forgalmi vezetője javasolta Nagy László műszaki vezérigazgató-helyettesnek, hogy nagyobb készültséget rendeljenek el, de ez nem történt meg. Az úgynevezett III. készenléti fokozatot, amelyre 5 centimétert meghaladó hómennyiségnél van szükség, végül az ügyeletvezető jelentette be, de csak január 14-én hajnali fél ötkor.

A belső vizsgálati anyagban az szerepel: a meteorológiai szolgálat csak január 14-én reggel fél nyolc előtt jelezte, hogy „további 5-8 centiméter hó hullhat” az addig leesett 10 centiméter körüli hórétegre. „Tény, hogy a reggel 7 és 9 óra közötti időszakban a közösségi közlekedés forgalma az intenzív havazás mellett annyira visszafogta a célgépek közlekedését, hogy hatékony munkavégzésre alig volt lehetőség” – írják a belső ellenőrzési anyagban. Majd azzal folytatták, hogy a forgalom csillapodásával 13 órára a fővárosi utakon helyreállt a közlekedés, ami gyors reagálást jelentett. Ezt a megállapítást az FKF munkatársai a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság január 16-i jegyzőkönyvére hivatkozva tették meg.

Megadta magát a télnek a főváros közlekedése január 14-én
MTI / Beliczay László

Összességében a jelentés készítői szerint a közterület-felügyeletnél „mind technikai-ellátási oldalról, mind létszám tekintetében a feladatok ellátásához szükséges erőforrások rendelkezésre álltak”. A felelős vezetők pedig „az előírásoknak és az általuk elvárható gondosságnak megfelelően, a rendelkezésükre álló információk alapján intézkedtek.” Az FKF-re vonatkozóan a belső vizsgálat sem szabálytalanságot, sem kötelességszegést nem talált.

A közlekedés fennakadása – a közterület-fenntartó szerint – a meteorológiai előrejelzésnek volt köszönhető. Éppen ezért az ellenőrzési dokumentumban felvetették: „meg kell vizsgálni annak lehetőségét, hogy lehet-e az OMSZ meteorológiai előrejelzéseinek megbízhatóságát növelni további prognózisok figyelembevételével vagy más módon. Az, hogy az ügyelet vezetője január 14-én hajnalban elrendelte a III. fokozatú készültséget, sem a meteorológiai szolgálaton múlott, hanem a cég munkatársának óvatos előrelátásán".

Az ombudsman másképp látja

Szabó Máténak, az alapvető jogok biztosának a jelentése azonban ezzel ellentétes megállapításokat tett. Az ombudsman a vizsgálatot azért rendelte el, hogy kiderüljön, történtek-e alapjoggal összefüggő visszásságok. A néhány nappal ezelőtt közzétett dokumentumban Szabó Máté a meteorológiai szolgálat előrejelzését rendben találta. Mint írta, az OMSZ már január 13-án reggeltől közzétette a honlapján, hogy másnap Budapesten 10 centimétert meghaladó hó eshet, és erről a BKV-t és a közterület-fenntartót is értesítette. Sőt, vasárnap 13 óra 59 perckor az OMSZ riasztást adott ki az FKF Zrt. felé, amelyben kiemelték, hogy „leginkább a hétfő reggeli periódusban lehet intenzívebb a havazás, és a várható hó mennyisége meghaladhatja az 5 centimétert”. Ezt a mennyiséget azonban vasárnap esti frissebb időjárás-előrejelzésükben 6-10 centiméterre emelték.

Az ombudsman az anyagban kitért arra is, hogy a Budapesti Közlekedési Központ elismerte: az általa megrendelt tömegközlekedési szolgáltatás mennyiségi és minőségi színvonala csökkent. „Ennek okát a BKK abban látja, hogy a leesett 10-15 cm hó eltakarítása és a síkosságmentesítés üteme az érintett napon elmaradt a korábban megszokottaktól.” Szabó Máté hiányolta egyébként, hogy a Fővárosi Önkormányzat nem indított vizsgálatot annak kiderítésére, hogy az FKF és a BKK hogy kezelte az intenzív havazás miatt kialakult helyzetet. A biztos szerint a vizsgálat alapján könnyen belátható, hogy az FKF Zrt.-t nem érhette volna váratlanul az érkező havazás.

A sajtóban megjelenő videofelvételek, és a közlekedésben résztvevőknek és a BKK munkatársainak a beszámolói is arról tanúskodtak, hogy a reggeli órákban az FKF Zrt. nem kezdte meg kellő alapossággal és körültekintéssel a síkosságmentesítést. Maga a BKK vezérigazgatója, Vitézy Dávid is a „forgalmi fennakadások okát is abban látta, hogy a lesett hó eltakarítása és a síkosságmentesítés üteme elmaradt a korábban megszokottaktól”.

„Az FKF Zrt. nem reagált kellő gyorsasággal a hóhelyzet kezelésére” – jelentette ki Szabó Máté, és „megállapítható, hogy az FKF Zrt. az érintett napon nem teljesítette megfelelően feladatát, így a közlekedésben tapasztalható fennakadások miatt alapjogi visszásság, illetve annak közvetlen veszélye keletkezett (sérült ugyanis a szabad mozgáshoz és a közlekedés szabadságához való jog, illetve a lehető legmagasabb testi és lelki egészséghez való jog)”. Az ombudsman kitért arra is, hogy a történtek után egy hónappal, a február 9-én kezdődött és 10-én estig tartó havazás idején az FKF már jól kezelte a hóhelyzetet, és megfelelően látta el a feladatát.

OMSZ: az FKF-nél alulértékelték az előrejelzést

Az FKF vizsgálati anyaga semmit nem tartalmaz arra nézve, hogy az OMSZ-nek jelez-e bármit erről. Az Országos Meteorológiai Szolgálat elnöke, Dunkel Zoltán a hvg.hu-nak azt mondta, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó részéről az OMSZ a január 14-ei havazásra vonatkozó előrejelzéssel kapcsolatban semmilyen kritikát vagy megjegyzést nem kapott. A történtekről azonban az OMSZ és az FKF Zrt. vezetői megbeszélést folytattak. „Ezen kiderült, hogy a közterület-fenntartónál alulértékelték az előrejelzést, és úgy ítélték meg, hogy elég, ha csak reggel állnak neki a hó eltakarításának” – közölte az elnök.

Hirdetés